رفتن به محتوای اصلی

راه حل ازدواج جوانان را آخوندها پیدا کردند
10.06.2020 - 08:03
 
 
از جمله این پیشنهادات تخصیص مالیاتی یک چهارم دارایی افرادی است که تا سن ۲۸ سالگی ازدواج نکرده‌اند یا انفصال از شغل‌های دولتی برای این دست از افراد.
 
محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در این‌باره گفت: «این پیشنهاد خلاف شرع و خلاف قانون است و هرکس که این پیشنهاد را داده در واقه خلاف قانون و شرع عمل کرده است. در اسلام هیچ چیز اجباری نداریم؛ از دینداری گرفته تا مقوله ازدواج که یک مسئله اختیاری است.»
 
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه با اشاره به ریشه‌یابی این مقوله، اظهار کرد: «مسئله ازدواج اگر در جامعه‌ای صورت نمی‌گیرد باید دید دلیلش چیست نه اینکه افراد را اجبار کرد. مثل این است که فردی اشتها به غذا ندارد و به زور غذا در حلقش کرد، باید دید چرا این فرد به غذا بی‌اشت‌ها شده است.»
 
او افزود: «اینکه در جامعه‌ای ازدواج صورت نمی‌گیرد، دلایل مختلفی دارد. بیکاری، بی‌پولی، نداشتن مسکن، بی‌انگیزگی و بی‌هویتی از زمره دلایل است. باید دید این امر دلایل اقتصادی دارد یا فرهنگی و اخلاقی؛ ازدواج امری فردی است و نمی‌توان در آن اجبار کرد.»
 
فاضل میبدی عنوان کرد: «اگر مجلس بخواهد چنین پیشنهاداتی را قانونی کند باید به حال این مملکت افسوس خورد. مجلس باید آسیب‌های اجتماعی را ریشه‌یابی کند و به دنبال حل ریشه‌ها باشد. امروز یکی از مشکلات بزرگ جامعه ما اقتصاد، تورم و فقر است. این مشکلات، ناامیدی نیز و یاس نیز در پی دارد. آقایان در مجلس مسئله اقتصاد و بیکاری را حل کنند، جوانان خودشان ازدواج خواهند کرد.»
 
این مدرس حوزه درباره مشکلات شرعی این پیشنهادات بیان کرد: «این صحبت‌ها خلاف شرع است. شرع برای ازدواج قانون ندارد بلکه توصیه اخلاقی دارد. در قرآن هم توصیه اخلاقی برای ازدواج دارد و خطاب به جامعه می‌گوید که به مجرد‌ها ظن شوهر بدهید یعنی اینکه زمینه ازدواج آن‌ها را فراهم کنید نه اینکه آن‌ها را به زور وادار به ازدواج کنید.»
 
او در پایان گفت: «نمی‌شود کسی را از حقوق اجتماعی و مدنی محروم کرد به خاطر اینکه ازدواج نکرده است. آقای دیگری هم گفته است در مجلس ختم روزانه قرآن صورت بگیرد، وای به حال ملت و مجلسی که می‌گوید در مجلس قرآن خوانده و ازدواج اجباری شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.