رفتن به محتوای اصلی

"جلسه پرسش و پاسخ با مریم سطوت در مورد کتابش "مادی نمره بیست " "
10.06.2020 - 08:32

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
موضوع جلسه : کتاب مادی نمره بیست
میهمان برنامه : نویسنده کتاب ، مریم سطوت Mariam Satwat
این جلسه در کانال تلگرامی از جمله گروه " به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالتخواهان "برگزار شد https://t.me/joinchat/CPd7yFQ5jXIZyh_7kTgSzw
https://bepish.org/node/3797

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی  

  •  کتاب شما را با علاقه و اشتیاق فراوان خواندم. شما از یکی دوسال قبل از سال 55 در جریان سازمان بوده اید(نسل چهارم به نوعی) و تا کنون باقی مانده اید  که بسیار جای خوشحالی دارد و سلامت و برقرار باشید....یک نکته فنی که می خواهم و اگر ممکن هست روایت شما راهم بشنوم و آن اینکه چگونه واقعه 8 تیر ( شهادت رفیق حمید اشرف) با همه ی دوراندیشی  که حمید اشرف داشت ؛ رقم خورد؟  و دلیل آن ضربات چه بود ؟چرا اساساً جمع بندی علل ضربات مکتوب نشده.... با تشکر.
  • شما کتابتان را "خاطره" نامیده‌اید و کسی که آن را می‌خواند این تصور برایش پیش می‌آید که همة این اتفاقات برای خود شما افتاده است،  اما واقعیت این نیست. به عنوان مثال شما ماجرای رفتن نادره احمدهاشمی به سرقرارش و ضربه خوردن او را از رفیق دیگری که دراین مسیر با او همراه بوده شنیده‌اید و خود اصلا نادره را ندیده‌ بودید. اما از رفتن او به سر قرار در میدان راه‌آهن داستانی ساخته‌اید و خود را در آن کنار او قرار داده‌اید که چنین نبوده است. البته شما می‌توانستید با نقل ماجرای نادره از قول آن رفیق همچنان هیجان خاطرات خود و اعتبار آن را حفظ کنید. اما چنین نکرده‌اید، چرا؟ ( ص۱۸۳)
  • خانم سطوت درود بر شما، چرا موقعیت زنان در تشکیلات سازمان چریکهای فدائی خلق نسبت به دوره چریکی و خانه های تیمی جایگاه واقعی خودشان را از دست دادند و همه مسئولین این سازمان مرد هستند؟ آیا تحولات پس از انقلاب و پررنگ شدن وجه اسلامی در جامعه نیز بر این روند تاثیر گذار بود؟
  • آیا هدف کتاب فقط نقد مبارزه مسلحانه است ؟ اگر نه ، مورد دیگری که میتواند برای جوانان و زنان آموزنده باشد چیست ؟
  • قبل از انقلاب اساس تفکر مبارزین و از جمله سازمان فدایی ها ، عدالت بود و نه دمکراسی  و حقوق بشر... نتیجه اینکه بعداز انقلاب جامعه به دمکراسی و برخورد دمکراتیک نرسید ...حالا اما این مطلب( اهمیت دمکراسی )  برای مبارزین و گروههای فدایی و سایر گروهها روشن شده است ؛ چرا برای برقراری دمکراسی و گذر از استبداد گروهای مبارز و «چپ» باهم هم نظر نیستند و یا حداقل اتحاد عمل ندارند؟ چرا مثلاً بر سر اعتراض و دادخواهی به کشتار تابستان 67 یک اتحادعمل ، حداقل یک روزه در اروپا ، امریکا و کانادا برپا نمی کنند ؟ تحلیل شما چیست از این افتراق و جدا جدا ازهم بودن ؟ با تشکر
  • با سلام، کتاب جالبی بود ، وتا حدی زیاد به یک رمان عشقی شبیه بود ، شما در ان سن و سال چگونه جذب سازمان شدید و ایا فکر میکنید سازمان به عواطف و اخساسات جوانان لطمه میزده . در کتاب مطرح میشود که  ۵ سال از مبارزه میگذرد و نتایج کار در بین کارگران دیده نشده ، ایا این ۵ سال از نظر شما برای این کاذ کافی بود ؟ نقش سازمان را در جذب نیرو پس از انقلاب به چپ چگونه می بینید؟ با تشکر
  • رفیق حمید اشرف هم یک چریک بوده و همه خصوصیات چریک را داشته . اصولا «دور اندیشی» در مشی چریکی وجود نداشت . عمر چریک 6ماه بود . اگر رفیق حمید اشرف بیشتر زنده ماند ، بخاطر دور اندیشی او نبود. او ادم  ورزشکار و فرزی بود ، حمید اشرف قهرمان ژیمناستیک دانشگاه بود . و بخاطر انعطاف بدنی ، توانست از چند محاصره ساواک و پلیس در برود. گفته اند که ایشان هیچ کتاب گلاسیک مارکس و لنین را نخوانده بود
  • علی رغم اینکه بوضوح می گویید سودای بازنگری تاریخ ‏فدائیان خلق و تحولات فکری آنان را نداشته اید اما بخش مهمی از کتاب تان شامل بحث‌های نظری ‏درون سازمانی درمورد مشی چریکی است و در خلال آن انتقادات خویش را بیان می کنید و می فرمایید اثرتان «دلنوشته» است.
  • سوأل این است که آیا شما به نام ادبیات، نقد و بررسی تاریخ نگارانه را قربانی نکردید؟ از این نظر کار شما شبیه به رمان «ژرمینال» امیل زولاست که نقدِ کسی چون لوکاچ به آن این است که اثر «تخیل ادبی» ندارد و شبیه به یکجور گزارش ژورنالیستی درباره دردو رنج ها و مبارزات کارگران معدن فرانسه است
  • با پوزش از کنجکاوی هایم. عکسی است از شما و خلبان هلیکوپتری که در قتل حمید اشرف  دست داشته است. دوست دارم توضیح شما را بدانم.
  • اگر چه مستقیم به موضوع جلسه امروز مربوط  یشود ولی چون این خرداد چهلمین سالگرد انشعاب بزرگ در سازمان است ، آیا پرداختن به اینکه چرا انشعاب اقلیت اکثریت صورت گرفت ، در شرایط کنونی ضروری ست ؟ چه کمکی  میتواند به ما بکند ؟
  • شما در یک گفتگویی گفتید کتاب را برای اجازه چاپ به ایران فرستادید . هدف شما از اینکار چه چیزی بوده است؟
  • بنظر میاد در همان سالهای اولیه دهه پنجاه کارچریکی ماموریت خود را برای شکستن سکوت گورستانی انجام داده بود و ادامه راه دیگر به چریکها تحمیل شده بود چرا که ما شاهد اعتراضات و اعتصابات کارگری در یالهای پنجاه و دو ببعد بودیم. فکر نمی کنید کار چریکی در ادامه روشنفکران را از مردم جدا می کرد؟
  • خانم سطوت هر اثر هنری و ادبی پیامی برای مخاطبان خود دارد به نظر شما پیام کتاب شما در شرایط امروز جامعه ما چیست؟
  • آیا این اتحادی که از آن سخن گفتید شامل سلطنت طلبان هم میشود ؟
  • در هیچ جایی از کتاب شما ندیدم که در خانه های تیمی تلفن وصل بود. ولی در یک جا خواندم که حمید اشرف بواسطه تماس تلفنی لو رفت. حمید اشرف در مهر آباد جنوبی در تنگنا افتاد اما روایت مشهودان عینی چیز دیگری بود. ساواک مشکوک می‌شود به خانه ای در مقابل دانشگاه نیروی هوایی در بیست متری شمشیری مهر آباد. همانجایی که خانه خواهرم یک کوچه عقب تر قرار داشت. ساواک ماموری را بعنوان گدا درب ورودی  خانه تیمی که بعدا به درمانگاه  تبدیل شد می گمارد. و بعد از یک ماه آغاز حماسه اشرف و نهایتا شهادتش. کدام‌ درست است؟
  • آنچه من از خواندن این کتاب برایم جلب توجه کرد موضوع ( عشق) است عشق به مردم و جامعه و عشق فردی و شما اینرا در کتاب عمده کردید بقیه کتاب ترسیم خانه تیمی برای خواننده هست که جلب نظر میکنه ولی نقطه اوج کتاب عشق شما به آن رفیق مشهدی هست که انرا تابو مطرح کرده اید چنانچه رفیقی در شهر دیگر بخاطرش جریمه یا اعدام میشود!!؟ آیا این برداشت من ا درست میدانید؟؟

آیا شما با رضا پهلوی ملاقاتی داشته اید انگیزه شما از آن ملاقات چه بوده و چه توضیحی در مورد نتایج گفتگوی خود دارید 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.