رفتن به محتوای اصلی

فرماندهان سپاه بعد از کشته‌ شدن قاسم سلیمانی محاسبات خود را تغییر دادند
11.06.2020 - 06:39

کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا - سنتکام، در یک سخنرانی ویدیویی، جمهوری اسلامی را بزرگ‌ترین خطر برای امنیت و ثبات در خاورمیانه خواند که همچنان به دنبال بی‌ثبات کردن کشورهاست» اما گفت که بعد از کشته شدن سلیمانی، مقام‌های ایران محاسبات خود را تغییر دادند، چون باور نمی کردند که آمریکا واقعا چنین اقدامی انجام دهد.

مکنزی به نقش ایران در سوریه و یمن نیز اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی پهپاد، سلاح‌های هدایت‌شونده و انواع بمب‌ها را در اختیار حوثی‌های یمن و حزب‌الله می‌گذارد.  

او با اشاره به حمله ایران به نفتکش‌های بین‌المللی در تنگه هرمز و اقدامات جمهوری اسلامی علیه عربستان سعودی و نیروهای آمریکایی در عراق اشاره کرد و گفت: «ایران فعالانه بی‌ثباتی را در منطقه گسترش می‌دهد و هدف آن تضعیف امنیت کل منطقه است.»

فرمانده سنتکام در عین حال خاطرنشان کرد کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی تاکنون جنبه نظامی پیدا نکرده است. او گفت: «این بدان معنی است که سنتکام فقط برای تامین امنیت نیروها در برابر حملات احتمالی ایران در منطقه حضور دارد.»

مکنزی عنوان کرد که آمریکا برای چنین احتمالی در عراق و سوریه آمادگی دارد و به همین منظور پس از حمله‌های موشکی ایران، سیستم دفاع موشکی پاتریوت را به عراق آورده است.

در اواسط دی‌ماه سال گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسداران در پاسخ به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در عملیات نیروهای آمریکایی، به مقر نیروهای ایالات ‌متحده در پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق حمله موشکی انجام داد.

مکنزی عنوان کرد که از دی ماه سال گذشته و در پی کشته شدن سلیمانی دوران جدیدی از بازدارندگی علیه ایران شروع شده و پس از آن رویداد «ایرانی‌ها محاسبات خود را تغییر دادند، چون باور نمی کردند که آمریکا واقعا چنین اقدامی انجام دهد.»

او افزود: «ممکن است که ایران بتواند شروع کننده تنش باشد اما  آمریکا قادر است که اقدام نهایی را برای کنترل تنش انجام دهد. ایران هم اکنون می داند آمریکا آمادگی انجام هر نوع واکنشی را دارد و همین موجب شده که جمهوری اسلامی در محاسبات خود تجدیدنظر کند.»

فرمانده سنتکام در مورد تماس مستقیم با ایران اظهارنظر  مشخصی نکرد اما گفت ایران تاکنون مایل نبوده حمله‌های مستقیم بیشتری را علیه نیروهای آمریکایی انجام دهد و این امر قدرت بازدارندگی آمریکا را نشان می دهد.

مکنزی در عین حال خاطرنشان کرد که وضعیت کنونی ممکن است تغییر کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.