رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۱- تاریخچه انتخابات در ایالت آرکانزاس آمریکا
13.06.2020 - 16:35

 

ایالت آرکانزاس در جنوب آمریکا به مرکزیت شهر لیتلراک بخاطر طبیعت بسیار زیبایی که دارد مشهور به ایالت طبیعت آمریکا است و از تاریخ ۱۵ژوئن ۱۸۳۶ به عنوان بیست و پنجمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. طبق آخرین سر شماری جمعیت این ایالت ۳.۰۱۷.۸۰۴ نفر است. بیل کلینتون ريیس جمهور سابق آمریکا و سارا سندرز، سخنگوی سابق کاخ سفید از شخصیت های مشهور این ایالت هستند.

از سال۱۸۳۶ تا به امروز که سال ۲۰۲۰ می باشد، ۴۵ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شده است که از این تعداد ۳۳ دوره کاندیدای دموکرات، ۱۱ دوره کاندیدای جمهوری خواه که یک دوره آن مربوط به سال ۱۸۷۲ است و بعلت آشفتگی و مشکلات بوجود آمده در رای گیری نتیجه رد شد و یک دوره نیز کاندیدای حزب مستقل آمریکا رای این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری را بدست آورده است.

دموکرات ها از تاریخ ۱۸۷۶ الی ۱۹۶۴ به مدت ۲۳ دوره و بطور یکنواخت برنده نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایالت آرکانزاس بودند. از سال ۱۹۶۸ نتایج شروع به تغییر کرد و آرا بسوی جمهوری خواهان چرخید و در ۱۳ دوره اخیر، ۹ دوره جمهوری خواهان برنده، ۳ دوره دموکرات ها و یک دوره کاندیدای مستقل برنده انتخابات شدند. نکته جالب توجه در این انتخابات این است که از سال ۲۰۰۰ میلادی جمهوری خواهان برنده هر پنج دوره انتخابات ریاست جمهوری در آرکانزاس هستند.

در انتخابات داخلی سال ۲۰۱۶ برای تعیین کاندیدای نهایی از حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ با ۳۲.۸٪ موفق به شکست تدکروز با ۳۰.۵ آرا در این ایالت شد.

در حزب دموکرات و برای تعیین کاندیدای نهایی در این ایالت هیلاری کلینتون با کسب ٪۶۶.۳ آرا موفق به شکست سناتور برنی سندرز با ۲۹.۷ آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با ۶۰.۶٪ موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۳.۷ آرا شد.

سال ۱۸۶۸ نیز ایالت آرکانزاس بعلت درگیر بودن در جنگ داخلی آمریکا در این انتخابات شرکت نکرد. رای الکترال این ایالت برای انتخابات ریاست جمهوری ۶ است.

مراحل انتخابات ریاست جمهوری

هر کس که در آمریکا به دنیا آمده باشد و ۱۴ سال متوالی در آمریکا زندگی کرده باشد و حداقل ۳۵سال سن داشته باشد، می‌تواند در انتخابات نامزد شود؛ ولی اگر شخصی بخواهد از طرف حزبی نامزد شود، باید ابتدا در پروسه درون حزبی (انتخابات مقدماتی) آن حزب که بر طبق قوانین درونی آن حزب است شرکت کند و در صورت موفقیت در آن پروسه، به عنوان نامزد آن حزب معرفی می‌شود.

هر ایالت در مجلس سنا دارای دو سناتور می باشد، که برای حداقل یک دوره ۶ ساله انتخاب می شوند و محدودیت دوره ای برای کاندیدا شدن و شرکت در انتخابات ندارند.

برای شرکت در انتخابات سنا نیاز به شرایط زیر است:

۱- حداقل ۳۰ سال سن

۲- دارا بودن حداقل ۹ سال تابعیت ایالات متحده آمریکا

۳- سکونت در ایالت مورد نظر در زمان برپایی انتخابات

از سال ۱۷۸۹ تا سال ۱۹۱۳ میلادی، سناتورهای هر ایالت توسط مجلس قانون‌گذاری همان ایالت انتخاب می‌شد ولی از سال ۱۹۱۳ و با تصویب اصلاحیه هفدهم قانون اساسی، وظیفه انتخاب سناتورها به‌طور مستقیم به شهروندان واگذار شد.

از سال ۱۸۳۶ که آرکانزاس به ایالات متحده پیوست تا به امروز ۳۵ سناتور از ایالت آرکانزاس برای سنا آمریکا انتخاب شده اند که بعضی برای چند دوره متوالی انتخاب شده اند.

از این ۳۵ سناتور ۲۸ تن از کاندیداهای حزب دموکرات موفق به کسب صندلی های سنا و هفت  تن از کاندیداهای جمهوری خواهان موفق به کسب این صندلی شدند. جان بوزمن و تام کاتن سناتورهای حال حاضر آرکانزاس می باشند که هر دو از حزب جمهوری خواه هستند.

نمایندگان هر دو سال یکبار انتخاب و شرکت آنها در این انتخابات نامحدود است. با توجه به جمعیت ایالت ها تعداد نمایندگان ایالت ها متفاوت و هر ۱۰سال با سرشماری آماری تغییر می کند.

برای شرکت در انتخابات مجلس نمایندگان نیاز به شرایط زیر است:
۱-حداقل ۲۵ سال سن

۲- دارا بودن حداقل ۷ سال تابعیت ایالات متحده آمریکا

۳- سکونت در ایالت مورد نظر در زمان برپایی انتخابات

در حال حاضر ایالت آرکانزاس دارای چهار نماینده می باشد.

از سال ۱۸۳۶ تا کنون تعداد ۹۸ نماینده از ایالت آرکانزاس برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۷۵ تن از حزب دموکرات، ۲۱ تن از حزب جمهوری خواه و یک تن از حزب whig و یک تن از حزب Laborite بوده اند. بیش از ۱۰۰ سال یعنی از سال ۱۸۷۴ الی ۱۹۷۹ بجز دو نماینده  که یکی از حزب جمهوری خواه و دیگری از حزب Laborite، بقیه نمایندگان همه از حزب دموکرات انتخاب شده اند.

از سال ۱۹۷۹ رقابت بین دو حزب نزدیک شد و از سال ۲۰۱۵ تمام ۴ نماینده ایالت آرکانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری هستند.

از سال ۱۸۳۶ تاکنون مردم آرکانزاس ۴۶ فرماندار انتخاب کردند که بعضا مثل بیل کلینتون سه دوره این مسئولیت را بر عهده داشتند. از این تعداد ۳۸ تن دموکرات و هشت تن جمهوری خواه بوده اند.

چنانکه از آمار پیداست، دست بالا با دموکرات ها است. بطوری که از سال ۱۸۷۴ الی ۱۹۸۱ به مدت نزدیک ۱۱۰ سال به غیر از یک دوره چهار ساله مابقی دوره ها کاندیداهای دموکرات ها بعنوان فرماندارانتخاب شده اند. اما از سال ۱۹۸۱ تاکنون رقابت بین دو حزب در انتخابات فرمانداری نزدیک تر شده است، بطوریکه از هفت دوره انتخابات، چهار دوره دموکرات ها برنده و سه دوره جمهوری خواه ها برنده شده اند. از سال ۲۰۱۵ Asa Hutchinson از حزب جمهوری به

مدت دو دوره بعنوان فرماندار ایالت آرکانزاس انتخاب شده است.

 

نتیجه گیری: با توجه به آمارهای ذکر شده ایالت آرکانزاس یک ایالت دموکرات بود، ولی از بیست سال پیش مردم تجدید نظر کرده و بسمت حزب جمهوری خواه گرایش پیدا کردند، بطوری که در حال حاضر فرماندار، نمایندگان کنگره که متشکل از سناتورها و نمایندگان مجلس هستند همه جمهوری خواه و در رای گیری های ریاست جمهوری نیز کاندیدای جمهوری خواه رای میاورد و در واقع الان تبدیل به یک ایالت کاملا جمهوری خواه شده است.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.