رفتن به محتوای اصلی

تکرار ماجرای قاری معروف
17.06.2020 - 10:29

فعالان محلى اهواز گزارش دادند كه عبدالامیر ولی‌زاده، دبیر قرآن و احکام در مدارس شهرستان شادگان که سمت معاون پرورشی را نيز به عهده دارد، با دادن وعده تضمین نمره قبولی به دانش‌آموزان، آنها را مورد تجاوز قرار می‌داد.

اهرو سازمان حقوق بشر اهواز، یکشنبه 14 ژوئن 2020 به نقل از منابع محلی گزارش داد که این معلم با نفوذ و جایگاه ویژه‌ای که خود و خانواده‌اش در سازمان سپاه و اطلاعات دارد، در عين اقدام به تجاوز جنسى عليه دانش‌آموزان فقیر و محروم منطقه، عليرغم مدارك و شواهد و اعترافات خودش، از پاسخگويى طفره رفته و عليه كودكانی که تجاوز او را افشا کردند، پرونده‌سازى كرده است.

 

به گفته اين فعالان، ولى‌زاده به تأسى از سعید طوسی قاری قرآن بیت رهبری، بعد از درخواست یکی از دانش‌آموزان برای مساعدت در نمرات پایانی وی، از او می‌خواهد که به خواسته‌های جنسى وى تن دهد. اين دانش‌آموز بعد از پی بردن به نیت این معلم که از مداحان معروف منطقه است، خانواده و دوستانش را از این موضوع مطلع می‌کند، پس از آن تعدادى از جوانان شهر ولى‌زاده را در نخلستان‌های فلاحیه به دام می‌اندازند که وى نيتش براى تجاوز جنسى به اين كودك دانش‌آموز را رد مى‌كند و شاهدان عينى سخنان او را با موبايل ضبط مي‌كنند.

قربانی در بازداشت و متهم در آزادی
 

بر اساس این گزارش، روز جمعه نیروهای امنیتی در این موضوع دخول کرده و شبانه وارد منزل نوجوان قربانی شده و او را که تنها 17 سال دارد دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل می‌کنند. اما عبدالامير ولى‌زاده، معلمی که به تجاوز متهم شده همچنان آزاد است.

برخی از شهروندان به سازمان حقوق بشر اهواز گزارش دادند که یک فیلم از اعترافات تصویری این معلم در فضای مجازی منتشر شده اما پس از آن او یک فایل صوتی نیز منتشر و در آن ادعا کرده که «تحت فشار واجبار» آن اعتراف‌ها را انجام داده بود. او در این فایل صوتی مدعی شده که او را ربوده‌اند و چاقو به طرفش گرفته و او را مجبور به انجام چنین اعترافی کرده بودند و پول او را نیز به سرقت برده‌اند.

این در حالی است که چت‌های منتشر شده از مکالمه این معلم و نوجوان قربانی نشان می‌دهد که او قرار ملاقاتی با دانش‌آموز خود در نخلستان خلوت به منظور رسیدن به خواسته خود، تعیین کرده بود اما مطابق گزارش‌های رسیده در همان مکان توسط دوستان نوجوان گرفتار شده و فیلمی از اعترافات او ضبط می‌شود.

شهروندان همچنین اعلام کردند که این معلم سابقه «فساد» دارد و به همین علت سال‌ها پیش، از دانشسرا اخراج شده و بعدها با ادمه تحصیل در دبیرستان، جذب آموزش و پرورش شده است.

این نخستین بار نیست که در ایران یک قاری قرآن متهم به آزار جنسی کودکان می‌شود. پیش از این سعید طوسی؛ قاری قرآن و آموزگار کلاس‌های قرآن برای نوجوانان و از مؤذن‌های مصوب صداوسیما نیز پس از انتساب و اثبات چنین اتهامی، تبرئه شد.

پرونده اتهام او در سال 2011 پس از شکایت چند نفر از قاریان جوان باز و در سال 2016 در رسانه‌ها علنی شد.

اگرچه مدارک و اسناد درباره تجاوز جنسی طوسی به کودکان مورد تایید برخی مقامات رسمی از جمله محمود صادقی نماینده وقت مجلس ایران قرار گرفت اما حمایت برخی دیگر از مقامات عالی‌رتبه منجر به تبرئه او شد.

بر اساس گزارش فرارو، 24 اکتبر 2016، غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای سخنگوی وقت قوه قضائیه ایران، درباره پرونده سعید طوسی، هر گونه اتهام پیش از صدور حکم را «جرم و قابل تعقیب» دانست.

صادق لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه ایران و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در ارتباط با این پرونده، بدون نام بردن از سعید طوسی گفت: «کسانی که از داخل کشور به رسانه‌های معاند کمک می‌کنند باید به عنوان معاونت در جرم تحت تعقیب قرار بگیرند».

در نهایت این متهم در تاریخ 26 ژانویه 2018 تبرئه شد، محمود صادقی نماینده وقت مجلس ایران، با نوشتن توئیتی این خبر را اعلام کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.