رفتن به محتوای اصلی

تکرار ماجرای فریدون فرخزاد در اصفهان
18.06.2020 - 11:43

 

خبر درگذشت مهدی نیکبخت، شاعر و دف‌نواز در اصفهان ملقب به "بی‌تو"، واکنش‌های زیادی در توییتر به دنبال داشته است.

چند روز پیش خبرگزاری ایمنا از درگذشت آقای نیکبخت، ۴۰ ساله، در روز دوشنبه نوزدهم خرداد خبر داد اما بعضی منابع می‌گویند او در باغی اطراف اصفهان با چاقو به قتل رسیده است.

بسیاری از مردم اصفهان او را می‌شناسند و از آقای نیکبخت به عنوان فردی عارف مسلک یاد می‌کنند.

از او فیلم‌های مختلفی وجود دارد که هنگام جاری شدن آب در زاینده‌رود اصفهان دف می‌زند یا در آسمان درحالی که با چتر فرود می‌آید، شعرهای عرفانی می‌خواند.

در یکی از فیلم‌هایی که از او موجود است در انجمن شعرخوانی هالو، شاعر منتقد حکومت، با شعرش از ممنوع بودن ساز و موسیقی در اسلام انتقاد می‌کند.

 

 

پیش از این در تابستان ۱۳۹۷ حسین دهباشی که در مصاحبه با برخی دولتمندان و چهره‌های اجتماعی و فرهنگی پیش از انقلاب با همکاری حسام‌الدین آشنا، معاون اطلاعاتی قربانعلی درّی نجف‌آبادی و مشاور حسن روحانی از سال ۹۲، دست به «مستندسازی با جعل سند» زده بود، در یک یادداشت که وبسایت «انصاف‌نیوز» نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز آن را نقل کرده است، ادعا کرده بود: «گرچه با اتکا به نقدهای تند او به رهبران جمهوری اسلامی بسیاری این نظام را قاتل او می‌دانند. اما تحقیقات نگارنده [حسین دهباشی] نشان می‌دهد که وی به احتمال بسیار زیاد در جریان یک تصفیه خونین سیاسی به دست سازمان درفش کاویانی به رهبری منوچهر گنجی کشته شد. درفش کاویانی در آن مقطع مورد حمایت مالی سیا و دفاتر متعددی در اروپا و آمریکا و دارای شاخه نظامی و ایستگاه‌های رادیویی در ترکیه و عراق بود.»

دهباشی ادامه می‌دهد: «‏به گواه آشنایان فرخزاد او که از همکاری درفش کاویانی و مجاهدین خلق با رژیم بعث عراقی در جریان جنگ با ایران شوکه شده بود، علیرغم مخالفت با رهبران جمهوری اسلامی تصمیم‌ گرفت به ایران بازگشته و ضمن نگهداری از مادر پیرش بر علیه فرقه رجوی افشاگری کند. چند روز قبل از بازگشت اما در محل اقامت‌اش سلاخی شد. خشم یاران سابق وی به حدی بود که حاضر نشدند هزینه کفن و دفن او را پرداخته و به ناچار در قبری رایگان از سوی شهرداری بن دفن شد.»

حسین دهباشی سپس می‌نویسد: «م. گنجی البته نقش درفش کاویانی را در قتل ف. فرخزاد نمی‌پذیرد اما درگفتگو با نگارنده (۱۳۸۸/جرج‌تاون/ پروژه تاریخ شفاهی ایران) [همان مستندسازی که با جعل سند انجام شد!] به صراحت از تغییر علنی ظاهر و رفتار فرخزاد در اواخر عمر و حتی روابط پنهان او با سفارت ایران در آلمان و قصد وی برای بازگشت می‌گوید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.