رفتن به محتوای اصلی

معترضان روستاهای اهواز به دلیل بی‌ آبی؛ جاده اصلی را بسته اند!
27.06.2020 - 07:41

مردم روستای ام‌التمیر[ام‌الطمیر] اهواز شامگاه جمعه به دلیل قطع مکرر و طولانی آب، ضمن برگزاری تجمع اعتراضی جاده قدیم اهواز- خرمشهر را برای ساعاتی مسدود کردند.

این تجمع حدود یک ماه پس آن برگزار شد که مردم منطقه غیزانیه اهواز روز شنبه سوم خردادماه در اعتراض به قطع شدن آب و اقدام به مسدود کردن جاده اهواز‌-رامهرمز‌-امیدیه کردند.

مردم روستای ام‌التمیر اهواز که مدتهاست با مشکلات کمبود آب و قطع مکرر آن مواجه هستند در جریان تجمع اعتراضی شامگاه جمعه خود با قطع چند درخت و آتش زدن آنها در میان جاده قدیم اهواز‌خرمشهر، جلو عبور و مرور خودروها را گرفتند.

پس از مسدود شدن جاده به دست مردم معترض، یگان‌هایی از نیروی انتظامی به منطقه اعزام شدند اما به گفته منابع محلی با وعده فرمانداری اهواز هم به مردم معترض مبنی بر حل مشکل آب روستای ام‌التمیر اهواز و با پا درمیانی و درخواست مقام‌های بخشداری اهواز، مردم معترض پس از ساعاتی جاده قدیم اهواز‌خرمشهر را بازگایی کرده و به تجمع خود پایان دادند.

به گفته منابع محلی، مقام‌های فرمانداری اهواز به مردم معترض این روستا وعده دادند که برای حل دایمی مشکل بی‌آبی این روستا، طی روز شنبه مذاکراتی با مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان انجام دهند.

علی بلمچی، بخشدار بخش مرکزی اهواز، گفت که بلافاصله پس از اطلاع  از تجمع مردم روستای ام‌التمیر همراه قائم مقام شرکت آبفای خوزستان در محل حاضر شدیم و از نزدیک در جریان مشکل قرار گرفتیم.

بلمچی گفت که پس از این تجمع «مشکل قطعی آب در روستای ام‌التمیر حل شد و اکنون اهالی مشکل آب ندارند و آب وصل شده است»، اما توضیحی درباره قطع مکرر آب شرب این روستای اهواز نداد.

بخشدار بخش مرکزی اهواز دلیل قطع آب را شکسته شدن لوله به دلیل انجام لایروبی زهکش از سوی یکی از کشاورزان عنوان کرد و گفت که این لایروبی «ناخودآگاه سبب شکستگی لوله آب» شده بود.

بلمچی همچنین «قطعی آب  روستای ام‌التمیر» را مقطعی عنوان کرد و گفت که برای اینکه آب قطع نشود یکی از پمپ‌های انتقال آب از رودخانه را نیز تغییر دادیم و لوله را نیز عوض کردیم.

این درحالی است که مردم روستا در جریان تجمع خود گفتند که به «قطع مکرر» و طولانی مدت آب این روستا اعتراض دارند.

صدها روستا در استان خوزستان با مشکلات بی‌آبی و فقدان سیستم آبرسانی درگیرند و این درحالی است که کیفیت نامناسب و غیر استاندارد آب آشامیدنی بسیاری از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز، آبادان و خرمشهر نیز طی سال‌های اخیر همواره مورد اعتراض مردم این شهرها بوده است.

دو سال قبل بحران آب آشامیدنی به اعتراضات گسترده مردم خرمشهر و درگیری و شلیک ماموران به سوی مردم این شهر منجر شد که برای اعتراض به نبود آب اقدام به تجمع اعتراضی کرده بودند.

یک ماه قبل نیز در جریان تجمع مردم غیزانیه اهواز در اعتراض به بی‌آبی، ماموران به سوی مردم معترض به بی‌آبی تیراندازی کردند که طی آن شماری از مردم معترض از جمله یک کودک بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی مجروح شدند.

پس از آن بود که مقام‌های دولتی از جمله حسن روحانی و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به شکل مکرر از رفع مشکل آب غیزانیه سخن گفته و تاریخ‌‌های متعددی را برای تکمیل خط لوله انتقال آب به این منطقه عنوان کردند.

این درحالی است که شمار روستاهایی که فقط در استان خوزستان با بحران آب درگیرند به به صدها روستا می‌رسد، چنانکه صادق حقیقی‌پور، مدیرعامل آب ‌و فاضلاب استان خوزستان، درباره شمار این روزتاها گفت که « حدود ۷۰۰ روستای استان خوزستان در بحث تامین و توزیع آب مشکل دارند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.