رفتن به محتوای اصلی

تجمع مردم پاوه برای سه فعال محیط زیستی جان‌باخته در کرمانشاه
29.06.2020 - 07:43

 

Missing media item.

 

تجمع کنندگان عکس سه فعال محیط زیست کشته شده را به دست گرفته‌اند.

مختار خندانی نوسود، از اعضای هیات موسس و سخنگوی انجمن محیط زیستی ژیوای، یاسین کریمی عضو دیگر این انجمن و بلال امینی از فعالان محیط زیستی جان باخته هستند. گفته می‌شود یک نفر هم به شدت مجروح شده و در بیمارستان است.

جلیل بالایی، به خبرگزاری ایرنا در کرمانشاه گفته است که این سه نفر "دوستدار محیط زیست" عصر امروز، یکشنبه هشتم تیرماه، هنگام خاموش کردن آتش در منطقه بوزین و مره‌خیل در منطقه مرزی گرفتار حریق شدند و به دلیل وزش باد شدید نتوانستند خود را نجات دهند.

اما سازمان حقوق بشری هەنگاو که اخبار مناطق کردنشین در غرب ایران را پوشش می‌دهد، به نقل از یکی از فعالان محیط زیستی ادعا کرده به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد "علت مرگ فعالان زیست محیطی نه آتش سوزی بلکه مین‌های جدیدی است که جمهوری اسلامی بعد از جنگ ایران و عراق به بهانه مقابله با احزاب مخالف کردستانی کاشته است."

هنوز هیچ مقام رسمی در ایران این موضوع را تایید نکرده است اما پیش‌تر خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام ایرانی از احتمال کشته شدن این افراد بر اثر انفجار مین خبر داده بود.



جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان محیط زیست ایران به خبرگزاری مهر گفته بود: "هنوز مقامات محلی تایید نکرده‌اند که این سه نفر که ناپدید شده‌اند، در جریان مهار آتش یا انفجار مین جان خود را از دست داده‌اند."

در این میان گزارش شده که امروز فرانک جمشیدی، یکی از فعالان محیط زیستی در سنندج، مرکز کردستان، بازداشت شده است.

البرز زارعی، جوان کوهنورد ایرانی حدود چهار هفته پیش در آتش‌سوزی گسترده زاگرس دچار سوختگی شد و سپس در بیمارستان جان داد. مرگ او بسیاری از فعالان محیط زیست را متاثر کرد. او دومین نیروی مردمی دوستدار محیط زیست بود که در آتش زاگرس کشته شد.

 

البرز زارعی؛ داوطلبی که در راه حفظ زاگرس جان داد

از روز پنجشنبه منطقه حفاظت‌شده بوزین و مرخیل دچار حریق شد و بعد از دو روز تلاش نیروهای امدادگر و مردمی غروب روز شنبه هفتم تیرماه آتش فرو نشست اما دوباره روز یکشنبه آتش شعله‌ور شد.

به گزارش محیط زیست کرمانشاه ۴۳۰ هکتار از مراتع منطقه در آتش‌سوزی دو روز گذشته سوخته است.

فریدون یاوری، مدیر اداره محیط زیست استان کرمانشاه از شیوه امدادرسانی به این منطقه حفاظت شده انتقاد کرده و گفته است: "صعب العبور بودن و مین‌گذاری در این منطقه مرزی ایجاب می‌کند که آتش‌سوزی با کمک هواپیما یا بالگرد آبپاش خاموش شود، اما ظاهرا اصلا چنین موضوعی در حفاظت از محیط زیست ما جایگاهی ندارد."

آقای یاوری گفته "باید هر چند استان یک سایت مجهز به هواپیما یا بالگرد آب‌پاش داشته باشند" اما چنین چیزی وجود ندارد؛ مخصوصا در مناطقی مانند بوزین و مرخیل که مین‌گذاری شده و شیب تند امکان سقوط امدادگران را بسیار زیاد کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.