رفتن به محتوای اصلی

بوسه 200 میلیون تومانی واحتمال بازگرداندن علیرضا جاپلقی پارکورکار ایرانی از ترکیه
03.07.2020 - 22:30

Missing media item.

 

آقای جاپلقی حدود دو ماه پیش، ویدیویی از بوسیدن دوست دخترش در صفحه اینستاگرام و توییترش منتشر کرد و بعد از آن بازداشت شد. نزدیکانش گفته‌اند او با وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده و به ترکیه رفته است.

او چند روز پیش در ویدئویی که از طریق دوستانش به بی‌بی‌سی فرستاده بود، خبر داد که به همراه برادرش بعد از ورود به خاک ترکیه بازداشت شده است.

 

رها بحرینی، پژوهشگر سازمان عفو بین‌الملل، به بی‌بی‌سی گفت که این سازمان اعتقاد دارد علیرضا جاپلقی با توجه به تهدیداتی که در ایران با آن روبه‌رو است، "به هیچ عنوان نباید به ایران بازگردانده شود."

پناهجویانی که هنوز کارت پناهندگی دریافت نکرده و در واقع خود را به عنوان پناهجو ثبت نکرده‌اند، با خطرات بیشتری برای بازداشت و بازگرداندن به ایران مواجه هستند.

خانم بحرینی درباره افزایش شمار پناهجویان در ترکیه می‌گوید باید در ماه‌های آینده اقدامی جدی انجام شود، اما تا پیش از آن افرادی که در معرض بازداشت و اخراج به ایران هستند باید به محض ورود به ترکیه، درخواست پناهندگی خود را ثبت کنند چون در این صورت به گفته او، بازگرداندن پناهجو به کشور مقصد برای ترکیه تبعات بین‌المللی دارد.



از سه متهم جوان اعتراضات آبان ماه که به اعدام محکوم شده‌اند، دو نفر آنان در ترکیه دستگیر و به ایران بازگردانده شدند. هرانا گزارش داده که سعید تمجیدی و محمد رجبی که از ایران فرار کرده بودند، در مسیر شهر آنتالیا به دست یک راننده تاکسی به پلیس تحویل داده شده‌اند و پلیس ترکیه هم آنان را به ایران بازگردانده است.

این دو نفر به همراه امیرحسین مرادی در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

علیرضا جاپلقیحق نشر عکسUCG

علیرضا جاپلقی کیست؟

امسال عکسی با عنوان "طلوع تهران در پل صدر" به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در آن تصویر علیرضا جاپلقی، علاوه بر انجام حرکات ورزشی مهیج و خطرناک، دختری را می‌بوسید. به دنبال انتشار گسترده آن عکس، اواخر اردیبهشت ماه امسال او بازداشت شد.

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران دو روز بعد اعلام کرد که دختر همراه علیرضا جاپلقی، پارکورکار ایرانی، بازداشت شده است.

پلیس اعلام کرد دلیل بازداشت این دو نفر فعالیت ورزشی نبوده بلکه "انجام حرکات خلاف عرف و شرع، موجب بازداشت آنها شده است".



آقای جاپلقی پیش از بازداشت در توییتر و اینستاگرام با انتشار تصاویری از پدرش درباره مفقود شدن "مرموز" او که افسر مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی بود نوشته بود.

آقای جاپلقی می‌گوید پدرش در سال ۸۹ بعد از ۲۸ سال خدمت "به طور کاملا مرموز و بی سر و‌ صدا ناپدید شد" و به گفته او "پرونده‌ بسیار قطورش" هم بدون هیچ نتیجه‌ای بسته شده است.

پارکور چیست؟

پارکور ورزشی است که در آن حرکات عبور از موانع تمرین می‌شود. این ورزش از تمرین عبور از میدان موانع نظامی سرچشمه گرفته است. در این روش ورزشکار سعی می‌کند به سریع‌ترین و موثرترین شکل و بدون استفاده از وسایل کمکی از یک نقطه به نقطه دیگر برسد.

ورزش پارکور شامل حرکاتی مانند دویدن، جهیدن، بالا رفتن از اشیاء، معلق شدن، غلت خوردن و غیره است. پارکور را هم به تنهایی و هم همراه با افراد دیگر می‌توان انجام داد و معمولا هم در فضای شهری انجام می‌شود؛ هرچند که در هر جایی می‌توان آن را تمرین کرد. عده‌ای پارکور را یک هنر رزمی بدون مبارزه می‌دانند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.