رفتن به محتوای اصلی

مرگ بی‌سابقه ۲۰۰ نفر در یک شبانه روز، مردم 'تاوان' سنگینی برای 'موج تازه' می‌پردازند
07.07.2020 - 16:23

محمدعلی محسنی‌ بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دیروز گفته بود "ما در برخی روز‌ها ۳۰۰ کشته نیز از کرونا داشتیم" اما آمارهای وزارت بهداشت "پایین‌تر" است چون "کسانی که در منزل یا در مسیر انتقال به بیمارستان فوت شده‌اند در این آمار‌ها دیده نشده‌اند."

بررسی دیگر آمارهای رسمی در باره موارد مرگ در ایران این احتمال را مطرح کرده که شمار واقعی جان‌باختگان کرونا ممکن است تا پنج برابر آمار رسمی باشد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۲۶۳۷ مبتلای جدید در شبانه روز گذشته خبر داد که از این میان ۱۴۵۵ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.

آمار رسمی مبتلایان به کرونا در ایران ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر است.

به گفته وزارت بهداشت ایران اکنون بیست استان در وضعیت قرمز یا وضعیت هشدار قرار دارند.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند.

کرونا در ایرانحق نشر عکسTASNIM NEWSImage captionزندگی روزمره در تهران، عکس مربوط به روز دوشنبه ۱۶ تیرماه است

ابراز تاسف وزیر بهداشت ایران از "موج تازه کرونا"

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با ابراز تاسف از افزایش ابتلا به کرونا در ایران، به هشدارهای مکرر خود اشاره کرد و گفت: "بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، اما متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد."

دکتر نمکی به تلویزیون دولتی گفت دو ماه پیش آمار روزانه مرگ به ۳۰ مورد کاهش یافته بود و به سمت "تک رقمی" شدن پیش می‌رفت اما مردم هشدارها را "جدی نگرفته‌اند" و برای بازگشایی"فشارهای زیادی" وجود داشته است.

او گفت دلش نمی‌خواسته مردم با "چنین تاوانی" حرف‌هایش را جدی بگیرند: "عادی‌انگاری شرایط و این که فکر کنیم ویروس کرونا تمام شد، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند."

وزیر بهداشت همچنین گفت با مسئولان حرف‌هایی دارد که "از این تریبون" نمی‌زند و "قطعا به آنها نامه‌ای می‌نویسد."

دکتر نمکی از مسافرت‌ها و مراسم عروسی و عزا در شرایط کرونا انتقاد کرد و گفت این سفرها "بمب ویروس" را جا به جا کرده و "متاسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد."

ماسکحق نشر عکسTASNIMNEWSImage captionتهران، دوشنبه ۱۶ تیرماه؛ استفاده از ماسک

هشدار رئیس شورای شهر تهران: خاکسپاری ۷۰ نفر دیروز در تهران

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جلسه امروز این شورا گفت در خرداد "متوفیان ناشی از کرونا در تهران ۱۹ نفر شده بود اما روز گذشته ۷۰ نفر در تهران دفن شدند."

آقای هاشمی درباره افزایش سفرهای درون شهری با وسایل نقلیه عمومی هشدار داد و گفت با بازگشایی مجدد مشاغل، مسافران مترو و اتوبوس افزایش یافته به گونه‌ای که در مترو تعداد مسافران از یک میلیون نفر در روز هم گذشته است.

او درباره "طرح ترافیک تهران" گفت ستاد ملی مقابله با کرونا تنها مرجع تصمیم‌گیری‌ است: "ما در خصوص طرح ترافیک نظر نمی‌دهیم زیرا نظرهای ما همیشه وتو می‌شود و شان خود را حفظ می‌کنیم."

هم اکنون دو طرح "ترافیک" و "کنترل آلودگی هوا" (زوج و فرد سابق) در محدوده مرکزی شهر تهران اجرا می‌شود. اجرای این دو طرح برای مقابله با شیوع کرونا مدتی متوقف شده بود.

فرماندار تهران: مبتلایان به کرونا بیماری خود را مخفی نکنند

عیسی فرهادی، فرماندار تهران زدن ماسک را در محیط‌های عمومی اجباری دانسته و گفته است همه کارمندان و کارکنان ادارات دولتی باید ماسک بزنند:

"چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کند، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک، جلوگیری شود."

او همچنین از اینکه برخی ابتلا به کرونا را ناپسند می‌دانند و آن را مخفی می‌کنند انتقاد کرد و گفت "وظیفه شرعی و انسانی" مبتلایان این است که به دیگران اطلاع دهند.

دیروز محسن فرهادی، معاون فنی سلامت محیط وزارت بهداشت "پیش‌بینی" کرده بود به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در تهران، "برخی محدودیت‌ها مجددا بازگردند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.