رفتن به محتوای اصلی

دلیل انفجار در تاسیسات اتمی نطنز از دید رسانه ها
07.07.2020 - 18:21

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع پیشین اسرائیل، دوشنبه 6 ژوئیه در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل، بدون بردن نام یوسی کوهن، رئیس موساد، تاکید کرد، شخصی که روزنامه نیویورک تایمز، دو بار در روزهای گذشته با استناد به او، اسرائیل را عامل انفجار در سایت هسته‌ای نطنز در ایران معرفی کرده، «ارشدترین مقام اطلاعاتی» اسرائیل است

دلیل انفجار در تاسیسات اتمی نطنز به رازمگو تبدیل شده است. یعنی راز را میدانند اما نباید بگویند. حمله هوادلیل انفجار در تاسیسات اتمی نطنز از دید رسانه ها

العربیه:
لیبرمن تلویحا رئیس موساد را به «لو دادن اطلاعات» درباره انفجار نطنز متهم کرد  
آویگدور لیبرمن وزیر دفاع پیشین اسرائیل، دوشنبه 6 ژوئیه در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل، بدون بردن نام یوسی کوهن، رئیس موساد، تاکید کرد، شخصی که روزنامه نیویورک تایمز، دو بار در روزهای گذشته با استناد به او، اسرائیل را عامل انفجار در سایت هسته‌ای نطنز در ایران معرفی کرده، «ارشدترین مقام اطلاعاتی» اسرائیل است.
لیبرمن در ادامه عنوان کرد، تمام مقامات جامعه اطلاعاتی اسرائیل به خوبی آگاه هستند، فردی که منبع اطلاعاتی اخیر بوده کیست و تنها بنیامین نتانیاهو می‌تواند «دهان او را ببندد».
گفتنی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه گذشته، ریاست یوسی کوهن بر سازمان موساد را تا 20 ژوئن 2021 تمدید کرد که رسانه‌های اسرائیل دلیل آن را ادامه تقابل با ایران در چارچوب موساد در یک موقعیت مهم برای این کشور عنوان کردند.
به نوشته تایمز اسرائیل، هم رییس سازمان جاسوسی اسرائیل و هم آویگدور لیبرمن در گذشته مظنون به درز دادن اطلاعات بوده‌اند.
روزنامه نیویورک تایمز ابتدا 3 ژوئیه، یک روز پس از رویداد سایت اتمی نطنز، به نقل از «یک منبع اطلاعاتی خاورمیانه» بدون بردن نام این منبع نوشت، اسرائیل در پشت پرده این اقدام بوده است، اما ساعاتی بعد از آن‌که بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل، 5 ژوئیه در گفت‌وگو با رادیوی دولتی کشورش اظهار داشت که همه رویدادهای اتفاق افتاده در سایت‌های اتمی ایران را «لزوما نباید به اسرائیل ربط داد»، روزنامه نیویورک تایمز شامگاه یکشنبه بار دیگر به نقل از «یک منبع اطلاعاتی در خاورمیانه»، اسرائیل را عامل این انفجار عنوان کرد.
نیویورک تایمز در گزارش 5 ژوئیه این بار منبع اطلاعاتی خود را فردی «ارشد» نامید و به نقل از او نوشت که این اقدام از طریق انفجار بمب قوی صورت گرفت.
نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران ایران نیز بدون ذکر نام او نوشت که انفجار بمب قوی موجب وارد شدن خسارات سنگین به تاسیسات نطنز شد و ایران احتمال انجام انفجار از طریق سایبری را رد کرده است.
به نوشته این روزنامه، یک بمب پرقدرت در مرکز تولید سانتریفیوژهای نسل جدید در سایت اتمی نطنز منفجر شد که هدف از آن ایجاد تاخیر در روند غنی سازی اورانیوم ایران است.
سازمان انرژی اتمی ایران، یکشنبه گذشته تایید کرده بود که رویداد نطنز «خسارات قابل توجهی» به بار آورده که روند نصب «میان مدت» سانتریفوژها در این سایت را با تاخیر روبه‌رو می‌کند.
شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرده که دلیل دقیق حادثه نطنز روشن شده ولی اعلام آن «به زمان مناسب» موکول می‌شود.
این در حالی است که وب‌سایت «نور نیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار یادداشتی از حادثه نطنز به عنوان «حمله» نام برده و افزوده شواهدی درباره «عمدی بودن» آن وجود دارد.
در یادداشت روز سه‌شنبه 7 ژوئیه «نور نیوز» آمده است که سایت نطنز به‌وسیله تیربارهای پدافندی «تحت مراقبت دائمی» است و «سامانه‌های پدافندی قدرتمند ایران از جمله اس-300 عمدتا در دیگر نقاط کشور و نزدیک مرز‌ها و مراکز حساس‌تر مستقر هستند» و به همین دلیل حمله هوایی به آن «تقریبا غیرممکن» است.
این وب‌سایت در عین حال اضافه کرد که مهم‌ترین مشکل سایت نطنز این است که «امکان دفاع از آن در شرایط تهدید» سخت است و «مشکلات پدافندی» دارد و حکومت ایران به همین دلیل سایت فردو را «در منطقه‌ای کوهستانی و عمق زمین ساخت که آسیب‌پذیری آن را در برابر حملات هوایی کاهش داده است.
٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭٭
پیک نت:
حفره امنیتی در نطنز مهم تر از انفجار در آنست!
دلیل انفجار در تاسیسات اتمی نطنز به رازمگو تبدیل شده است. یعنی راز را میدانند اما نباید بگویند. حمله هوائی حتی با پهپاد منتفی است زیرا تصاویر اولیه انفجار نشان میدهد که انفجار از داخل بود و پنجره ها کنده شده و به بیرون پرتاب شده است. می ماند دو احتمال دیگر. یعنی انفجار بمب در داخل تاسیسات و یا حمله سایبری. اگر اعلام کنند حمله سایبری بوده، دو اشکال پیش می آید: نخست همه ادعاها و رجزخوانی های سپاه برای داشتن آمادگی جنگ سایبری نقش بر آب می شود و معلوم می شود همه آمادگی های سایبری و اینترنتی سپاه در حد مقابله با مردم و اینترنت داخلی است. ایراد دوم آنست که باید چنین حمله ای را بتوانند ثابت کنند. کاری که دشوار است زیرا باید متخصصان بین المللی آن را تائید کنند. بنابراین امکان خالی بندی وجود ندارد. بنابراین، می ماند احتمال سوم. یعنی بمب گذاری در داخل این تاسیسات که این کار نیز جز با کمک عوامل نفوذی در داخل این تاسیسات به غایت محرمانه و امنیتی ممکن نیست. قبول و اعلام چنین مسئله ای نیز ضربه ای مهلک به ادعای اشراف امنیتی حکومت است. حکومتی که هنوز نتوانسته ابعاد نفوذ در داخل محرمانه ترین نهادهای امنیتی که از سفر سردار سلیمانی به عراق و سوریه اطلاع داشته و آن را به امریکائی ها خبر داده را جمع و جور کند. و در واقع خودش را جمع و جور کند و یک خبری بسازد که اندکی با واقعیات نزدیک باشد و آن را اعلام کند. ابتدا خواستند با اعلام خبر موسوی مجد این مانور را بکنند اما ممکن نشد زیرا خودشان خراب کردند و دو جور خبر منتشر کردند و معلوم شد که ماهها پیش از ترور موشکی سلیمانی موسوی مجد راننده و همراه همیشگی سلیمانی در سوریه در بازداشت بوده است. بازداشتی که ظاهرا حاصل یک پرونده سازی برای اوست. موسوی مجد از دزدی بودجه و پولهایی که برای سپاه قدس در سوریه می رسیده گزارش میدهد که همان گزارش موجب دستگیری اش می شود.
ماجرای انفجار در نطنز نیز ادامه همین نفوذهاست که طبیعی است اسرائیل یا امریکا با آن در ارتباط باشند. وقتی حکومت غرق اختلاس و غارت و فساد است و "دلار" حرف اول را می زند و تمام معیارها و باورهای به انقلاب فرو ریخته، طبیعی است که عده ای دین و ایمان را هم به دلار بفروشند.
تازه ترین خبر را نیویورک ‌تایمز از قول یک عضو سپاه پاسداران و یک مقام اطلاعاتی در خاورمیانه اینگونه منتشر کرده است: انفجار رخ داده، از طریق انتقال بمب به داخل این مجموعه انجام شده و اسرائیل پشت آن بوده است. انفجار اخیر حفره امنیتی در تاسیسات هسته‌ای نطنز را نشان داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
برگرفته از:
العربیه و پیک نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.