رفتن به محتوای اصلی

روایت شهروندان از انفجار در غرب تهران؛ در انتظار تایید یا تکذیب خبر
10.07.2020 - 12:04

کاربران نوشته است: «همین الان صدای عجیب چند انفجار در محدوده گرمدره نزدیک کرج مردم را به وحشت انداخت. نمیدونم صدای چی بود واقعا خیلی عجیب بود.» کاربر دیگری نوشته است: «غرب تهرانیها ۳ یا ۴ تا صدای انفجار یا تیر طور نشنیدید؟» کاربران دیگری نیز در تایید یا تکذیب این خبر توییت‌های زیادی با عنوان انفجار غرب تهران نوشته‌اند. یکی از آن‌ها نوشته است: «من غرب تهران هستم و هیچ صدایی نشنیده‌ام.»
دیگری خود را ساکن شهریار معرفی کرده و گفته هیچ صدایی در منطقه آن‌ها شنیده نشده است و قطعی برق هم نداشته‌اند.

اخبار ضد و نقیض کاربران فضای مجازی از شنیده ‌شدن صدای انفجار در غرب تهران در شرایطی منتشر می‌شود که خبرگزاری‌های «مهر» و «صداوسیما» نیز از صدای انفجار به نقل از کاربران فضای مجازی خبر داده‌اند.

خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران اما پا را فراتر گذاشته و پیش از این که این خبر از سوی مقامات جمهوری اسلامی به طور رسمی تایید یا تکذیب شود، با انتشار دو ویدیو و سوال از ساکنان شهریار و شهرقدس، موضوع انفجار را تکذیب کرده است. در ویدیوهای فارس، شهروندان می‌گویند هیچ صدای انفجاری نشنیده‌اند و اوضاع شهر عادی است. البته در انفجار شرق تهران که روز ششم تیرماه از سوی مقامات جمهوری اسلامی، «انفجار مخازن گازی پارچین» عنوان شد هم خبرگزاری فارس در ویدیویی ادعا کرد خبرنگارش به شرق تهران و نزدیکی نیروگاه پارچین رفته است و هیچ خبری از انفجار نیست.

کاربران فضای مجازی در چند ساعت گذشته گمانه‌هایی در مورد انفجار تایید نشده غرب تهران مطرح کرده‌اند. برخی کاربران آن را مربوط به انفجار در پادگان «امام حسن مجتبی» در استان البرز و برخی دیگر نیز این صدا را مربوط به انفجار در پادگان «هوا و فضای اسلام» دانسته‌اند. 

پژوهشکده سازمان هوا و فضا در شمال آزادراه تهران کرج، در نزدیکی منطقه گرم‌دره قرار دارد؛ منطقه‌ای که اغلب کاربران از شنیده شدن صدای انفجار در آن خبر داده‌اند. «مرکز آموزشی شهید مدرس»، وابسته به سپاه پاسداران نیز بعد از این پژوهشکده واقع شده است.

تا لحظه تنظیم این خبر، انفجار در غرب تهران از سوی مقامات رسمی تایید یا تکذیب نشده با این حال، خبرهای مربوط به دو انفجار پی درپی در مراکز هسته‌ای و نظامی در هفته اخیر باعث گمانه‌زنی‌های مختلف در این مورد شده است. انفجار اول ششم تیر ماه در شرق تهران رخ داد و مقامات جمهوری اسلامی آن را مربوط به انفجار مخازن گازی نیروگاه پارچین دانستند. اما بعدها  برخی کارشناسان گفتند که این انفجار مربوط به انبارهای موشکی در منطقه پارک جنگلی «خجیر» بوده است. برخی تصاویر ماهواره‌ای نیز صحت ادعای کارشناسان را تایید کردند.

دومین انفجار مربوط به نیروگاه هسته‌ای نطنز بود. روز دوازدهم تیرماه خبر انفجار یکی از ساختمان‌های مرکز مونتاژ سانتریفوژهای ایران منتشر شد. علت انفجار اما مشخص نشد. شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد علت انفجار به طور دقیق مشخص شده است اما به دلایل امنیتی جزییات آن بعد اعلام خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
ایران وایر
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.