رفتن به محتوای اصلی

بازجوی عباس امیرانتظام: اتهام جاسوسی به او هرگز ثابت نشد
14.07.2020 - 18:43

عباس امیرانتظام تیرماه دو سال پیش در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت. آقای امیر انتظام در سال ۱۳۵۸ به اتهام همکاری با سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - بازداشت، محاکمه و به اعدام محکوم شد اما سپس حکم اعدام او به حبس ابد کاهش یافت. او در سال‌های آخر زندگی به دلیل ضعف شدید جسمانی و لزوم مراقبت دائم پزشکی، به جای زندان در خانه تحت نظر قرار داشت.

بازجوی آقای امیرانتظام گفته است همان زمان علی قدوسی دادستان کل انقلاب در نامه ای به آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، نوشته بود که "هرگز دلیلی برجاسوسی امیر انتظام وجود ندارد" اما "یک جریان در کشور مصمم بود که دولت موقت و مهندس بازرگان ساقط شود و در این قضیه امیرانتظام قربانی شد".

عباس امیرانتظام در دادگاه به ریاست محمد محمدی گیلانیحق نشر عکسFARSImage captionعباس امیرانتظام در دادگاه به ریاست محمد محمدی گیلانی

آقای متقی گفته "خط تخریبی عوامل شوروی بویژه حزب توده باعث شد که امیرانتظام بعنوان جاسوس محاکمه شود در حالی که اصلا مبادرت به جاسوسی نکرده بود و جاسوس نبود".

فرزندان آقای امیرانتظام از دولت ایران به دلیل "رنجی" که به خانواده بابت سال ها زندانی شدن پدرشان وارد شده، شکایت کرده اند.

اتهام جاسوسی به عباس امیرانتظام در جریان اشغال سفارت آمریکا و گروگان‌گیری دیپلمات‌های آن در تهران به او وارد شد.

مهاجمان به سفارت، که به آنان عنوان "دانشجویان خط امام" داده شد، گفتند مدارکی حاکی از جاسوسی او را در میان اسناد باقی مانده در سفارت پیدا کرده‌اند.

عباس امیرانتظام در زمان بازداشت سفیر ایران در سوئد بودحق نشر عکسGETTY IMAGESImage captionعباس امیرانتظام در زمان بازداشت سفیر ایران در سوئد بود

در دادگاه یکی از مواردی که جاسوسی به عباس امیرانتظام نسبت داده شد، نامه ای از سوی سفیر وقت آمریکا به معاون نخست وزیر ایران بود که در ابتدای آن در مقابل نام آقای امیرانتظام به انگلیسی "Dear" به معنای "گرامی" نوشته شده بود در حالی که کاربرد این کلمه در نامه های اداری انگلیسی متداول است و سند جاسوسی محسوب نمی شود.

گفته می‌شد که علت اصلی بازداشت و محاکمه او مخالفت با تشکیل مجلس خبرگان به جای مجلس موسسان قانون اساسی بود که آیت‌الله خمینی، قبل از رسیدن به قدرت از جمله در اولین سخنرانی پس از ورود به ایران وعده آن را داده بود.

مجلس خبرگان سرانجام قانون اساسی جمهوری اسلامی را با محوریت ولی فقیه تصویب کرد.

عباس امیر انتظام در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه، در رشته مهندسی برق دانشکده فنی دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت و بعدها توانست از آمریکا درجه فوق لیسانس مهندسی دریافت کند.

در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی از حامیان مخالفان حکومت وقت محسوب می‌شد و پس از انقلاب، توسط مهدی بازرگان به معاونت نخست وزیر و سمت سخنگوی دولت منصوب شد.

آقای امیرانتظام در زمان دستگیری سفیر ایران در سوئد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.