رفتن به محتوای اصلی

زهرا محمدی، قربانی جدید دعوای نهادهای امنیتی
گفت‌وگو با کانی محمدی
16.07.2020 - 01:18

 

او در در بحبوبه بحران شیوع ویروس کرونا، تنگنای اقتصادی، فقر، بیکاری و خفقان سیاسی که راه یک زندگی آرام را بر مردم بسته، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پر کارتر از همیشه با صدور و اجرای احکام سنگین زندان و اعدام علیه فعالان مدنی و سیاسی، در تلاش است از هر گونه صدای آزادی‌خواهی، اعتراض و نارضایتی احتمالی با ایجاد رعب و وحشت در بستر جامعه جلوگیری کند.

در یکی از آخرین موارد صدور احکام سنگین علیه فعالان مدنی، زهرا (زارا) محمدی، مدرس زبان و ادبیات کُردی، فعال مدنی و از اعضای انجمن مردم‌نهاد فرهنگی-اجتماعی نوژین، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی، بابت اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» به اشد مجازات یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

کانی محمدی، خواهر زهرا محمدی این حکم را ناعادلانه، دور از انتظار و بر پایه اتهامات انتسابی و دعواهای داخلی نهادهای امنیتی می‌داند.

او در گفت‌وگو با زمانه درباره آخرین جزییات پرونده خواهرش می‌گوید این حکم نتیجه کشمکش‌‌های سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات بر سر پرونده خواهرش است.

محمدی معتقد است خواهرش قربانی این کشمکش‌ها شده.

■ گفت‌وگوی زمانه با کانی محمدی را بشنوید:

حکم زندان زهرا محمدی سه‌شنبه ۲۴ تیر در دادگاه انقلاب سنندج به وکیل او ابلاغ شد. زهرا محمدی ۱۱ آ‌ذر ۹۸ با وثیقه سنگین ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

به گفته کانی محمدی، دو روز از قبل اعلام حکم ۱۰ سال زندان برای زهرا محمدی، او از طرف قوه قضائیه یک پیامک دریافت می‌کند مبنی بر اینکه حکم صادر شده و برای ابلاغ آن باید به دادگاه مراجعه کند:

«خواهرم شخصا به دادگاه نمی‌رود و همان موقع موضوع را با وکیلش در میان می‌گذارد. به صلاح‌دید وکیل، زهرا خودش به دادگاه نمی‌رود و وکیلش تأکید می‌کند که نباید زهرا به دادگاه برود. همین می‌شود که وکیل زهرا آقای عبداللهی به دادگاه می‌روند و حکم را به او ابلاغ می‌کنند.»

صدور این حکم در نتیجه برگزاری دادگاه بدوی رسیدگی به اتهامات زهرا محمدی در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۸ است. بنا به گفته کانی محمدی برای فرجام‌خواهی و اعتراض به حکم ۱۰ سال زندان، ۲۰ روز زمان تعیین شده است.

کانی محمدی به زمانه می‌گوید زهرا محمدی ۱۰ سال زبان کُردی تدریس کرده و ظاهرا به ازای هر سال تدریس حکم زندان دریافت کرده است. به گفته محمدی آنها این حکم را نخواهند پذیرفت و سکوت نمی‌کنند:

«خواهر من هیچ کاری نکرده و به خاطر کار نکرده چنین حکمی به او داده‌اند. ما نمی‌توانیم در مقابل چنین حکم ناعادلانه و ظالمانه‌ای سکوت کنیم. خواهر من تنها فعالیتی که داشت همین بود که در انجمن نوژین تدریس می‌کرد و فعالیتش فقط آموزش زبان کُردی بود، در صورتی که خواهرم را متهم کردند به تشکیل گروه علیه امنیت کشور. سوال ما این است: خواهرم غیر از انجمن نوژین هیچ فعالیت دیگری نداشت. تدریس زبان مادری چه خطری برای امنیت کشور ایجاد می‌کند؟ این در حالی است که انجمن نوژین از هر اتهامی تبرئه شد و زهرا به عنوان کسی که مدیر مسئول نوژین بود چنین اتهامی را به او نسبت دادند و چنین حکمی را صادر کردند.»

بنا به گفته‌های کانی محمدی، زمانی که زهرا محمدی با وثیقه از زندان آزاد شده، بازجو با برادرش تماس گرفته و به او هشدار داده که زهرا به صورت ۲۴ ساعته زیر نظر خواهد بود و چنانچه خطایی از او سر بزند، بلافاصله دستگیر خواهد شد و وثیقه هم فاقد اعتبار می‌شود.

IMG_5628.jpgزهرا محمدی در حال آموزش زبان کُردی در روستای «گاوه‌ره» - عکس: انجمن نوژین***

زهرا محمدی در تاریخ دوم خرداد ۹۸ به همراه ادریس و ریبوار منبری با یورش نیروهای لباس شخصی در منزل پدرش دستگیر شد. ریبوار و ادریس منبری بعد از یک‌ ماه بازداشت تبرئه و آزاد شدند، اما زهرا محمدی به مدت شش ماه در بازداشت موقت به سر برد. او در طول این مدت برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار داشت و یک بار بدون اطلاع به وکیل مدافع و خانواده‌اش جهت تفهیم اتهام به صورت مخفیانه به دادگاه برده شد.

کانی محمدی به زمانه می‌گوید زهرا محمدی هم مانند ریبوار و ادریس منبری بعد از گذشت یک ماه و نیم بازداشت توسط اطلاعات سپاه به دلیل نبود شواهد و مدارک کافی، قرار بود آزاد شود اما وزارت اطلاعات به پرونده ورود می‌کند و مانع آزادی او می‌شود:

«وزارت اطلاعات پرونده زهرا را از سپاه تحویل گرفته بود و به قول خود زهرا بر سر پرونده تناقض و کشمکش بین اطلاعات و سپاه به وجود آمده بود. چون سپاه هیچ مدرکی نداشت و دلیلی برای تمدید بازداشت زهرا نداشت، در این صورت باید زهرا هم بعد از یک ماه و نیم آزاد می‌شد ولی وزارت اطلاعات پرونده را در دست گرفت و بازداشت را تمدید کرد و در طول بازداشت هم او را تحت انواع فشارهای روحی و روانی قرار داد تا از او اعتراف اجباری بگیرد. نکته دیگر اینکه زهرا اول به اتهام همکاری با احزاب اپوزیسیون متهم شده بود و تحت فشار قرارش دادند که مجبور به اعتراف بشود، خوشبختانه زهرا مقاومت کرد و چنین اتهامی را نپذیرفت.»

ظاهرا نیروهای امنیتی بعد از اینکه از اعتراف اجباری و تهیه شواهد و مدارک برای اتهام همکاری با احزاب اپوزسیون ناامید می‌شوند، می‌کوشند با یک اتهام انتسابی و نامشخص تحت عنوان «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» زهرا محمدی را محکوم کنند.

کانی محمدی این اتهام را تماما بی‌اساس می‌داند و تاکید می‌کند زهرامحمدی به جز فعالیت در چهارچوب انجمن نوژین حتی با دیگر انجمن‌ها و نهادهای مدنی، همکاری و فعالیتی نداشته است.

زهرا محمدی، ۲۹ ساله و اهل سنندج است. او مدرس زبان و ادبیات کُردی برای کودکان، فعال مدنی و عضو هیات مدیره انجمن نوژین از زمان تأسیس این انجمن در سال ۱۳۹۰ تاکنون است. او همچنین دانش‌‌آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد است و پیشتر به دلیل فعالیت‌هایش چندین بار توسط نهادهای امنیتی احضار، بازجویی و تهدید شده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.