رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۱۰- تاریخچه انتخابات در ایالت آیووا آمریکا
16.07.2020 - 20:18

ایالت آیووا به مرکزیت شهر دی موین در غرب میانه آمریکا می باشد که توماس جفرسون در ۱۸۰۳ آن سرزمین را در معامله لوئیزیانا از دولت فرانسه خرید و بصورت خودمختار اداره می شد . در تاریخ ۲۷ دسامبر ۱۸۴۶ بعنوان بیست و نهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. طبق آخرین سرشماری جمعیت آن ۳.۱۵۵.۰۷۰ تن  که ۸۵ درصد جمعیت آن سفید پوست، ۴.۱ درصد سیاه پوست، اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها ۶.۳ درصد، سرخ پوست ها و بومیان آلاسکا ۰.۵ درصد، آسیایی شرقی یا Asian  ۲.۷ درصد، بومیان هاوایی و دیگر جزایر ۰.۲ درصد و نژادهای دیگر ۲.۰ می باشد.

این ایالت از مراکز بزرگ تولید ذرت می باشد. هربرت هوور، سی و یکمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که بحران بزرگ اقتصادی ساال ۱۹۲۹ در دوران ریاست جمهوری وی شروع شد و بگونه ای هوور سپر بلای رکود بزرگ اقتصادی شد و به همین دلیل در انتخابات سال ۱۹۳۲ به سختی از فرانکلین روزولت نامزد دموکراتها شکست خورد، کولبی لوپز، کشتی‌گیر حرفه‌ای آمریکایی ، دنیل دیوید پالمر، مبدع علم کایروپرکتیک و کوری تاد تیلور، نوازنده موسیقی و خواننده آمریکایی  که معمولاً با شماره ۸ نیز شناخته می‌شود از شخصیت های مشهور این ایالت هستند. سد و دریاچهٔ رد راک و کتابخانه و موزه ریاست جمهوری هربرت هوور از مراکز دیدنی این ایالت هستند.

 اما یک شهر کوچک در این ایالت وجود دارد که بخاطر نام آن برای ایرانی ها جالب توجه است. شهر پرشیا (Persia)، که طبق اسناد موجود زمانی که در حال کشیدن راه آهن شیکاگو، میلواکی و سنت پاول بودند، گروهی از مهاجرین ایرانی در این پروژه شاغل و در احداث خط آهن پرشیا نقش داشتند. هنگامی که آبادی شکل گرفته در سال ۱۸۸۲ به شهر تبدیل شد، مردم محلی به خاطر این افراد نام آن زمان ایران را برای شهرشان انتخاب کردند و به همین علت این شهر را پرشیا نامیدند.

از سال ۱۸۴۸ که اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شد تاکنون ۴۳ دوره این انتخابات در این ایالت برگزار شده که ۳۰ دوره جمهوری خواهان و ۱۳ دوره دموکرات ها برنده و آرای الکترال این ایالت را بنام خود کردند. اگر بخواهیم دقیق تر این موضوع را بررسی کنیم بهتر است که به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول یا بخش جمهوری خواه از سال ۱۸۴۸ الی ۱۹۸۴ میلادی ۳۵ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شد که هفت دوره آن را دموکرات ها و ۲۳ دوره جمهوری خواهان برنده این انتخابات شدند و از نکات جالب توجه اینکه از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۲۸ میلادی ۱۹ دوره این انتخابات فقط یک دوره دموکرات ها برنده و ۱۸ دوره جمهوری خواهان برنده شدند. بخش دوم یا بخش دموکرات ها از سال ۱۹۸۸ الی ۲۰۱۶ میلادی می باشد که هشت دوره این انتخابات برگزار شد و دو دوره جمهوری خواهان و شش دوره دموکرات ها برنده این انتخابات شدند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه در ایالت آیووا تد کروز با ۲۷.۶ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۲۴.۳ درصد آرا شد.

در حزب دموکرات نیز هیلاری کلینتون با ۴۹.۹ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۴۹.۶ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با ۵۱.۱ درصد آرا موفق با شکست هیلاری کلینتون با ۴۱.۷ درصد آرا شد.

اما نکته مهمی درباره انتخابات مقدماتی بعضی از ایالت ها مثل آیووا وجود دارد. در ایالت آیووا انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری به روش کاکس (caucuses) برگزار می شود و روش دیگر که بیشتر ایالت ها برگزار می کنند، روش پرایمری (primaries)  می باشد. در روش پرایمری (primaries)  اعضای ثبت شده حزبی پای صندوق های رای رفته و به کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری رای می دهند. اما در روش کاکس (caucuses) ترکیبی از اعضای حزب و لیدر ها با تشکیل یک کارگروه کاندیدای نهایی حزب در ایالت مربوطه برای انتخابات نهایی ریاست جمهوری را انتخاب می کنند. از دهه ۱۹۷۰ اکثر احزاب ایالتی روش پرایمری(primaries) را پذیرفتند. در حال حاضر فقط شش ایالت، مین، کانزاس، نوادا، داکوتای شمالی، وایومینگ و آیووا از روش کاکس  (caucuses)استفاده می کنند. اما به این نکته باید توجه کرد روش کاکس یک ضعف بزرگ نسبت به روش پرایمری دارد و آن شمارش آرا می باشد، چون اعضا حزب و لیدر ها در جایی مثل استادیوم جمع می شوند و با نام بردن هر کاندیدا، کسانی که مایل به انتخاب وی در مقدماتی هستند در نقطه ای از سالن جمع می شوند و هر شخص به عنوان یک رای شمارش می شود و این شمارش جمعیت و مسائل دیگر باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی می شود و بطور مثال نتایج انتخابات مقدماتی امسال حزب دموکرات و حتی دوره قبل (۲۰۱۶) بخاطر مشکلات بوجود آمده در شمارش آرا با تاخیر زیاد اعلام شد.

 ایالت کلرادو تا سال ۲۰۱۶ از روش (caucuses) برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری استفاده می کرد.

از سال ۱۸۴۸ تا کنون تعداد ۳۸ سناتور از ایالت آیووا برای مجلس سنا آمریکا انتخاب شده اند که ۱۱ تن دموکرات و ۲۷ تن جمهوری خواه می باشند. برای بهتر تحلیل کردن، این انتخابات را به دو دوره تقسیم می کنیم. دوره اول از سال ۱۸۴۸ الی ۱۹۲۶ که در این بازه ۷۸ ساله ۲۰ سناتور از این ایالت راهی مجلس سنا آمریکا شدند. بغیر از دو سناتور منتخب دوره اول که دموکرات بودند، بقیه ۱۸ سناتور از حزب جمهوری خواه بودند. اما در دوره دوم که بازه زمانی ۹۴ ساله از سال ۱۹۲۶ الی جولای ۲۰۲۰ میلادی می باشد، روند انتخابات تغییر و از ۱۸ سناتور انتخاب شده ۹ تن دموکرات و ۹ تن جمهوری خواه بودند. تعداد سال هایی که مجموعا ۹ سناتور دموکرات رای آوردند ۷۷ سال و ۹ سناتور جمهوری خواه ۷۰ سال می باشد.

Chuck Grassley و  Joni Ernst از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

Chuck Grassley (۱۹۸۱-۲۰۲۰) یکی از دو سناتور حال حاضر این ایالت که بالاتر معرفی شد با ۳۹ سال حضور در مجلس سنا  و William B. Allison (۱۸۷۳-۱۹۰۸) با ۳۵ سال حضور در سنا با سابقه ترین سناتورهای تاریخ سناتورهای ایالت آیووا در مجلس سنا آمریکا می باشند.

اما نکته ای که نباید از دید پنهان بماند این است که سناتور Chuck Grassley از حزب جمهوری خواه با ۳۹ سال سابقه همچنان صاحب این کرسی می باشد، اما Tom Harkin (۱۹۸۵-۲۰۱۵) از حزب دموکرات بعد از ۳۰ سال کرسی خود در مجلس سنا را به William B. Allison جمهوری خواه واگذار کرد و اینکه یک سناتور جمهوری خواه بعد از گذشت ۳۹ سال همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و سناتور دموکرات بعد از ۳۰ سال این جایگاه را به جمهوری خواهان واگذار کند، نشان از گرایش مردم این ایالت به جمهوری خواهان در انتخابات مجلس سنا می باشد.

از سال ۱۸۴۶ تا ۲۰۲۰ میلادی مجموعا ۱۳۱ نماینده از ایالت آیووا برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۵۴ تن از حزب دموکرات، ۱۲۵ تن از حزب جمهوری خواه، سه تن از حزب ویگ (Whig Party)، سه تن Greenback Party بودند.

همانطور که از آمار ارائه شده متوجه می شویم، حزب جمهوری خواه در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه آیووا با فاصله زیاد، پیشتر از احزاب دیگر می باشد. نکته قابل توجه این است که در ۱۵ الی ۲۰ سال اخیر گرایش به دموکرات ها در این انتخابات نسبت به گذشته بیشتر شده است، بطوریکه در حال حاضر از چهار نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا سه تن از حزب دموکرات می باشند.

اما تاریخ انتخابات فرمانداری ایالت آیووا از سال ۱۸۴۶ تا کنون ۴۳ فرماندار به خود دیده است که بعضا بیشتر از یک دوره در این مقام بودند. از این تعداد ۱۰ تن از حزب دموکرات، یک تن از حزب ویگ (Whig Party) و ۳۲ تن از حزب جمهوری خواه بودند. همانطور که آمار نشان می دهد از زمان تشکیل ایالت آیووا فرمانداری آن در بیشتر زمان ها در اختیار جمهوری خواهان بوده. بطور مثال از سال ۱۸۵۸ الی ۱۹۳۳ میلادی تعداد ۲۲ فرماندار برای این ایالت انتخاب شد، که از این تعداد ۲۱ تن جمهوری خواه و یک تن دموکرات بودند. در حال حاضر نیز Kim Reynolds از حزب جمهوری خواه فرماندار این ایالت می باشد.

 

نتیجه: ایالت آیووا در طول تاریخ جمهوری خواه بوده است و با توجه به اینکه جمهوری خواهان برنده آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت، صاحب هر دو کرسی حال حاضر این ایالت در سنا و فرمانداری هستند نشان از گرایش مردم این ایالت به جمهوری خواهان است. اما از طرف دیگر از چهار نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا سه تن دموکرات می باشند، که دو تن از این نمایندگان در انتخابات سال ۲۰۱۸ انتخاب شده اند و باید صبر کنبم و ببینیم که این انتخاب شروعی برای تغییر کامل این ایالت از جمهوری خواهان به دموکرات ها می باشد یا همچنان جمهوری خواهان پیشروی خواهند کرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.