رفتن به محتوای اصلی

تظاهرات در بهبهان؛ تبریز، شیراز، اصفهان، مشهد و تهران+ویدوها
فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر از کشته‌شدگان اعتراض
17.07.2020 - 06:51

 Missing media item.

 

 

فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر از کشته‌شدگان اعتراضات آبان در بهبهان، بازداشت شد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، خبر داد فرزانه‌ انصاری‌فر شامگاه پنج‌شنبه همزمان با تجمع معترضان در بهبهان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

فرزانه انصاری‌فر، ساکن بهبهان و خواهر فرزاد انصاری‌فر است که در جریان اعتراضات آبان ماه ۹۸ در بهبهان کشته شد.

فرزانه انصاری‌فر پیشتر فاش کرد که از زمان کشته‌شدن فرزاد انصاری‌فر، اعضای خانواده او از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار دارند. او چند ماه قبل با انتشار ویدیویی گفت که منزل‌شان چند با مورد حمله قرار گرفته و خودروی شخصی‌اش نیز به آتش کشیده شده است.

مقام‌های رسمی تاکنون درباره دلیل بازداشت فرزانه انصاری‌فر توضیحی ارائه نکرده‌اند.

 

 

     

معترضان در بهبهان شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه با تجمع در چهار راه بانک ملی شعارهای اعتراضی سردادند. شعار «حکومت آخوندی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و شعار علیه نیروهای بسیج از جمله شعار «بسیجی حیا کن، مملکت را رها کن»، از شعارهای معترضان است.

55554.jpg

شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» از دیگر شعارهای معترضان در بهبهان است.

منابع محلی گفتند که نیروهای انتظامی و امنیتی ابتدا با محاصره معترضان و سپس با حمله به آنها درصدد پایان دادن به تجمع اعتراضی در بهبهان هستند. نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی در جریان سرکوب تجمع اعتراضی شامگاه پنج‌شنبه به سوی معترضان گاز‌اشک‌آور شلیک کردند.



معترضان در قبال حمله نیروهای یگان ویژه شعار «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» سر دادند.

***

سازمان غیردولتی نت‌بلاکس با انتشار نموداری نشان داد که از ساعت ده شب به وقت محلی دسترسی به اینترنت در این استان به شدت محدود شده است:

به گزارش رادیو فردا حکومت ایران در جریان اعتراضات آبان سال گذشته نیز دسترسی عامه مردم به اینترنت را قطع کرد. در جریان آن اعتراضات بهبهان یکی از اولین شهرهایی بود که فیلم‌هایی از درگیری‌های گسترده در آن منتشر شد. در این شهر حداقل ۱۰ نفر از معترضان کشته شدند که نام تعدادی از آنان نیز منتشر شده است.

***

به گفته منابع محلی با وجود حمله یگان ویژه به معترضان و حضور صدها نیروی امنیتی و انتظامی، مردم معترض همچنان در محدوده چهار راه بانک ملی و خیابان‌های اطراف حضور دارند.



مجموعه فعالان حقوقی بشر در ایران از بازداشت فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات بهبهان در آبان۹۸ خبر داد.بنابر این گزارش نیروهای امنیتی ساعتی قبل و همزمان با تجمع معترضان در بهبان، اقدام به بازداشت فرزانه انصاری‌فر کرده و او را به مکان نمعلومی منتقل کردند.

در پی تجمع معترضان، نیروی انتظامی بهبهان در نخستین ساعات بامداد جمعه ۲۷ تیر ماه با انتشار اطلاعیه‌ای از «برخورد قاطع با تحرکات» اعتراضی در این شهر خبر داد و به مردم هشدار داد که باید «از هرگونه تجمعی که می‌تواند مستمسکی برای حرکت ضدانقلاب شود»، خودداری کنند.

 
 Missing media item.

شامگاه پنج‌شنبه معترضان با چهار راه بانک ملی شهر  بهبهان به سر دادن شعارهایی شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و نیروهای بسیج و همچنین شعار «ایرانی‌ می‌میرد، ذلت نمیMissing media item.‌پذیرد» و «حکومت آخوندی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» سر دادند.

همزمان گزارش‌ها از شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و تهران از فضای امنیتی و استقرار یگان‌های ویژه و نیروهای امنیتی در معابر عمومی  به ویژه مناطق مرکزی این شهرها حکایت دارد.

معترضان در بهبهان شامگاه پنج‌شنبه ۲۶ تیر ماه با تجمع در چهار راه بانک ملی شعارهای اعتراضی سردادند. شعار «حکومت آخوندی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و شعار علیه نیروهای بسیج از جمله شعار «بسیجی حیا کن، مملکت را رها کن»، از شعارهای معترضان است.

شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» از دیگر شعارهای معترضان در بهبهان است.

همزمان نت‌بلاکز از اختلال اینترنت در استان خوزستان خبر داد و اعلام کرد که اینترنت در این استان از ساعت ده شب به وقت محلی و همزمان با اعتراضات در بهبهان، یکی از شهرهای خوزستان، دچار اختلال شده است.

Missing media item.

منابع محلی گفتند که نیروهای انتظامی و امنیتی ابتدا با محاصره معترضان و سپس با حمله به آنها درصدد پایان دادن به تجمع اعتراضی در بهبهان هستند. نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی در جریان سرکوب تجمع اعتراضی شامگاه پنج‌شنبه به سوی معترضان گاز‌اشک‌آور شلیک کردند.

معترضان در قبال حمله نیروهای یگان ویژه شعار «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» سر دادند.

به گفته منابع محلی با وجود حمله یگان ویژه به معترضان و حضور صدها نیروی امنیتی و انتظامی، مردم معترض تا ساعات بامدادی همچنان در محدوده چهار راه بانک ملی و خیابان‌های اطراف حضور  داشتند.

مجموعه فعالان حقوقی بشر در ایران از بازداشت فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد انصاری‌فر یکی از کشته‌شدگان اعتراضات بهبهان در آبان۹۸ خبر داد.بنابر این گزارش نیروهای امنیتی ساعتی قبل و همزمان با تجمع معترضان در بهبان، اقدام به بازداشت فرزانه انصاری‌فر کرده و او را به مکان نمعلومی منتقل کردند.

به گفته منابع محلی شماری از معترضان در بهبهان حین تجمع و راهپیمایی اعتراضی و تعدادی نیز ساعاتی بعد با هجوم نیروهای امنیتی در منازل‌ خود بازداشت شدند.

در پی تجمع معترضان، نیروی انتظامی بهبهان در نخستین ساعات بامداد جمعه ۲۷ تیر ماه با انتشار اطلاعیه‌ای از  سرکوب این اعتراضات خبر داد.

نیروی انتظامی بهبهان اطلاعیه خود با تاکید «برخورد قاطع با تحرکات» اعتراضی در این شهر، به مردم هشدار داد که باید «از هرگونه تجمعی که می‌تواند مستمسکی برای حرکت ضدانقلاب شود»، خودداری کنند.

دست‌کم در دو شهر شیراز و مشهد نیز نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شامگاه پنج‌شنبه دست به بازداشت‌هایی زدند.

در شیراز  سپاه استان فارس در اطلاعیه‌ای بازداشت شدگان را «تیم منافقین» و کسانی خواند که «در یکی مناطق شهر شیراز قصد اقدام خرابکارانه داشتند» و  در مشهد سازمان اطلاعات سپاه استان خراسان رضوی  در اطلاعیه ای عنوان کرد که بازداشت‌شدگان، «افراد معاند» و کسانی هستند که با انتشار فراخوان‌هایی مردم را به  «اعتراض خیابانی» تشویق کرده‌ان

جو امنیتی و حضور یگان‌های ویژه ضد شورش در سطح شهر شیراز

01.jpg02.jpg03.jpg

بی بی سی: تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی از تجمع اعتراضی در شهر بهبهان در استان خوزستان حکایت دارد.

همچنین در ساعت های گذشته، کاربران شبکه های اجتماعی از جابجایی نیروهای انتظامی در تهران و برقراری جو امنیتی در شهرهایی مانند تبریز، ارومیه و شیراز خبر داده اند.

بر اساس گزارش های ارسال شده به بی بی سی، حضور نیروهای امنیتی در ارومیه در واکنش به تجمع معترضان به برخورد نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان بود.

بر این اساس، معترضان در حمایت از جمهوری آذربایجان شعار می دادند.

در هفته های اخیر وخامت وضعیت اقتصادی و تشدید گرانی باعث نارضایتی‌های زیادی در ایران شده است.

علاوه بر این، در روزهای گذشته انتشار گزارش هایی درباره مذاکرات مربوط به توافق نامه راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین و همین طور ابلاغ حکم اعدام برای سه جوان معترض در ایران اعتراضاتی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.



***

سپاه مشهد: دستگیری افرادی که متهم به انتشار فرآخوان تجمع اعتراضی و خیابانی هستند

العربیه - روابط عمومی و تبلیغات «سپاه امام رضا خراسان رضوی» از دستگیری افرادی که آنها را «از عوامل تشویق به آشوب در مشهد» خوانده خبر داد.

خبرگزاری فارس شامگاه پنج‌شنبه 16 ژوئیه 2020 در گزارشی نوشت: شماری از عوامل اصلی «گروه های معاند» که مردم را به تجمع و اعتراضات خیابانی تشویق می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

این بنگاه خبری نزدیک به سپاه پاسداران در ادامه مدعی شد که در سوابق برخی از این افراد، اقداماتی همچون «جاسوسی علیه امنیت ملی» نیز دیده می‌شود. در این گزارش به اسامی، زمان و مکان بازداشت این افراد اشاره‌ای نشده است.

«سپاه امام رضا استان خراسان رضوی» نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با اشراف اطلاعاتی و اقدام سازمان اطلاعات سپاه امام رضا استان خراسان رضوی شماری از عوامل اصلی گروه های معاند که ضمن ارتباط با شبکه های ضدانقلاب، با انتشار فراخوان هایی هواداران و مردم را به تجمع و اعتراضات خیابانی تشویق می کردند، شناسایی و دستگیر شدند.در سوابق برخی از این افراد، اقداماتی همچون جاسوسی علیه امنیت ملی، دعوت به اغتشاش و تلاش برای برهم زدن نظم عمومی از طریق فضای مجازی دیده می‌شود.»

خبر بازداشت این افراد در حالی منتشر شده که شامگاه امروز تعدادی از مردم بهبهان در اعتراض به وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران و صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته دست به تجمع اعتراضی زدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.