رفتن به محتوای اصلی

اشتیاق ۷۵ کشور برای دسترسی به تسهیلات مرکز جهانی تهیه واکسن کووید
18.07.2020 - 14:56
برگردان:
دکتر زیبا افتخاری

اشتیاق ۷۵ کشور برای دسترسی به تسهیلات مرکز جهانی تهیه واکسن کووید
(COVAX)

لندن (رویترز) - اتحاد واکسن جی ا وی ا[۱] در روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از ۷۵ کشور علاقه خود را به پیوستن طرح مالی کوواکس[۲] که برای تضمین دسترسی سریع وعادلانه جهانی به واکسن کووید-۱۹، ابراز داشتند.

این متحدین در یک بیانیه اعلام داشتند که این ۷۵ کشور، که واکسن را از بودجه عمومی سرمایه گذاری می کنند، از طریق شراکت با حدود ۹۰ کشور فقیرتر که از طریق کمکهای اهدایی داوطلبانه به تعهدات بازار پیشرفته[۳] کوواکس جی ا وی ا انجام میدهند.

ست برکلی[۴] دبیر کل جی ا وی ا در بیانیه ای اعلام کرد که کوواکس تنها راه حل جهانی واقعی برای پاندمی کووید است.
٬٬برای اکثر قریب به اتفاق کشورها، چه قادر به پرداخت هزینه های خود باشند یا نیازمند به کمک باشند، به این معنی است که با تضمین، سهم خود را از واکسن دریافت می کنند و از راندن آنها به ته صف جلوگیری می شود، همچنان که ما در دهه گذشته به هنگام پاندمی اچ۱ ان۱[۵] مشاهده کردیم.٬٬

بیانیه جی ا وی ا اضافه کرد که این گروه در کل متشکل از ۱۶۵ کشور که شامل بیش از ۶۰٪ جمعیت دنیا را تشکیل می دهد و امتیاز آن رای اعتماد به تلاشها برای مطمئن کردن دسترسی جهانی به واکسن کووید-۱۹ میباشد.

کوواکس توسط جی ا وی ا، سازمان بهداشت جهانی و ائتلاف نوآوریهای آمادگی اپیدمی[۶] رهبری میشود. هدفشان تحویل دو بیلیون دوز تایید شده و موثر واکسن کووید-۱۹ تا آخر سال ۲۰۲۱ می باشد.

جی ا وی ا گفت که واکسنها بطور مساوی بین کشورهای شرکت کننده به تناسب جمعیت اشان تحویل داده خواهد شد، و در ابتدا برای کارکنان مراقبتهای بهداشتی اعزام می شوند.

جی ا وی ا اظهار داشت که در ماه گذشته ۵۶۷ میلیون دلار از دو بیلیون دلار هدف اولیه از اهداکنندگان بین المللی جمع آوری کرده تا واکسن را از تعهدات بازار پیشرفته کوواکس خریداری کند.

بیش از ۱۰۰ واکسن بالقوه کووید-۱۹ در حال توسعه است، با حداقل ۲۰ تا در مرحله آزمایشهای بالینی انسانی، زیرا دانشمندان بدنبال راههایی برای محافظت مردم در مقابل عفونت با بیماری پاندمی هستند.

آسترا زینکا[۷] (شرکت دارویی) که در حال توسعه یک واکسن بالقوه کووید-۱۹ با نام ای زد دی۱۲۲۲ [۸] است قبول کرده تا ۳۰۰ میلیون دوز واکسن به کوواکس بدهد اگر که ثابت شود که واکسن موثر است و به آن مجوز دهند.

برکلی گفت که حتی برای کشورهایی که از هم اکنون در جستجوی معاملات دوجانبه با بازارهای دارویی هستند، این طرح کوواکس میتواند به کاهش خطر آنها کمک کند اگر یک یا چند تا از کاندیداهای واکسن آنها شکست بخورد.

By Kate Kelland
July 16, 2020
https://www.medscape.com/viewarticle/933985?src=w…
Reuters Health Information © 2020
Cite this: Vaccine Alliance Says 75 Countries Keen to Join 'COVAX' Access Facility - Medscape - Jul 15, 2020.

توضیحات
GAVI [۱] اتحادیه واکسن که تقریببا نیمی از بچه های سرتاسر دنیا در مقابل بیماریهای عفونی واکسن زده اند. اتحادی تشکیل شده از ارگانهای مختلف از جمله سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی پول، کشورهای اهدا کننده، سازمانهای تحقیقاتی، سازمانهای خصوصی شریک، شرکتهای سازنده واکسن، سازمانهای اجتماعی، یونیسف و بیل گیتس و همسرش.
COVAX تسهیلات جهانی تهیه واکسن کووید-۱۹ [۲]
Advanced Market Commitment [۳] یک قرارداد الزام آور است که معمولا توسط دولتها یا نهادهای مالی دیگر بسته می شود برای تضمین بازار پایدار پس از توسه و تولید موفقیت آمیز یک کالا. این معمولا در شرایطی بکار برده می شود که هزینه تولید بسیار بالاست و برای بخش خصوصی به صرفه نیست. برای مثال تهیه واکسن ها و دیگر داروهای پزشکی.
Seth Berkley[۴]
H1N1 [۵]
CEPI - Coalition for Epidemic Prepreardness Innovations [۶]
Astra Zeneca [۷]
AZD1222 [۸]

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.