رفتن به محتوای اصلی

آیا ترکیه به طور مستقیم وارد درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان می‌شود؟
19.07.2020 - 03:21

وبسایت این انجمن به نقل از آقای دمیر نوشته است که "از پهپادهای مسلح گرفته تا موشک‌ و مهمات... تمامی تجربیات، فناوری و توانایی‌ها ما همیشه در خدمت آذربایجان بوده است. حالا وقت آن است که دوباره به دنیا نشان دهیم که دو ملت برادر، قلبی مشترک دارند."

به گزارش این وبسایت، آقای دمیر این صحبت‌ها را بعد از دیدار با کریم مصطفی اف، فرمانده ارتش جمهوری خودمختار نخجوان، و رامیز طاهرف، معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، مطرح کرده است.

در پی درگیری‌های مرگبار میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مقامات و رسانه‌های ترکیه به شدت از جمهوری آذربایجان حمایت کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز ۱۷ ژوئیه با تاکید مجدد بر مواضع قبلی خود گفت که "ترکیه هرگز آذربایجان را تنها نخواهد گذاشت."

حلوصی آکار، وزیر دفاع، هم روز ۱۶ ژوئیه و همزمان با این درگیری‌ها گفت که ارمنستان "هزینه خواهد داد."

تحلیلگران چه می‌گویند؟

در میان گزارش‌های رسیده مبنی بر حمایت پهپادی آنکارا از جمهوری آذربایجان، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال افزایش حمایت‌های ترکیه از باکو در بین کارشناسان افزایش پیدا کرده است.

جتینر جتین، ستون‌نویس وبسایت خبری هابرترک (خبرترک)، روز ۱۷ ژوئیه گفت "اختلاف میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ بود. امروز هر دو طرف در نقطه‌ای در شمال این منطقه با یکدیگر درگیر شده‌اند. امروز مساله دو کشور مستقیما به منافع ملی ما ربط دارد، همان‌طور که قبلا ربط داشت."

به گفته او "هر گونه دخالتی علیه جمهوری آذربایجان برای ترکیه پذیرفتنی نیست. برای همین است که حمایت‌های نظامی و کمک‌های آنکارا به باکو ادامه خواهد داشت. آنکارا به ارسال پهپادهای مسلح و غیرمسلح ادامه می‌دهد. آموزش سربازان این کشور توسط نیروهای مسلح ترکیه نیز مثل گذاشته ادامه پیدا می‌کند."

ابراهیم کاراگول، سردبیر روزنامه ینی شفق که شدیدا طرفدار دولت است، همان روز گفت که حمله به جمهوری آذربایجان "مثل حمله به ترکیه" است.

او در ادامه گفت که "ترکیه تا وقتی نفس دارد جمهوری آذربایجان را تنها نخواهد گذاشت... برنامه دفاع راهبردی دو کشور بر اساس این واقعیت اجرا خواهد شد. دفاع از جمهوری آذربایجان همان دفاع از وطن است."

مورات یتکین، خبرنگار کهنه‌کار ترکیه، گفت که احتمال اینکه ترکیه "در مرحله فعلی مستقیما وارد این درگیری شود بسیار کم است."

او روز ۱۷ ژوئیه در وبلاگ خود نوشت "اما بر اساس توافق‌های همکاری موجود بین جمهوری آذربایجان و ترکیه، شاید میزان مشاوره‌های نظامی و حمایت‌های تسلیحاتی بیشتر شود."

او در عین حال به پیامدهای احتمالی برای روابط ترکیه با روسیه اشاره کرد و گفت "با وجود همکاری ترکیه با روسیه در سوریه... دو کشور مرتب با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند. در لیبی، اردوغان و پوتین در دو جبهه کاملا متضاد قرار دارند... و روسیه بزرگترین حامی ارمنستان محسوب می‌شود."

برای همین هر گونه دخالت ترکیه در این درگیری "بار دیگر موجب اختلاف نظر بین این کشور و روسیه بر سر مسائل راهبردی خواهد شد."

یاووز سلیم دمیراگ، ستون‌نویس روزنامه اپوزیسیون ینی چاگ که مرام ناسیونالیستی دارد، روز ۱۷ ژوئیه مدعی شد که تعهد بیشتر به جمهوری آذربایجان شاید "مزیت‌های بزرگی" برای حزب حاکم عدالت و توسعه نیز داشته باشد که با "کاهش محبوبیت" روبه‌رو است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بخش مانیتورینگ
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.