رفتن به محتوای اصلی

تحلیلی اقتصادی ! از منظری دیگر ؟
20.07.2020 - 18:15

 تحلیلی کوتاه در باب کاهش ارزش پول ( ضیاء مصباح )                                                                                                                                 

  تورم منجر به کاهش ارزش پول «که دیگر نشاید ملی اش نامید » و کاهش قدرت خرید شده و افزایش  قیمت ها  درحدی است  که با سطح دستمزدها سنخیتی ندارد ، بنابراین  قدرت خرید طبقات آسیب پذیر وصاحبان در آمد های ثابت کاهش شدیدی یافته است .

 حکومت  در ابتدای  سال  بعد از نگرانی های ناشی از تبعات و پیامدهای بیماری کرونا به مردم قول داد :«تورم افزایش پیدا نمی کند»  اما به دلیل دخالتهای عوامل نفوذی و استکبارهر روز شاهد افزایش قیمت ها هستیم که همخوانی با میزان درآمد  ندارد و بسیاری از گروه های جامعه  تحت فشارهای مختلفی قرارگرفته اندکه چندان معترض به این پدیده مبارک نیستند  .

درسال گذشته  هیچ کس  پیش بینی وقوع بیماری کرونا را نمی کرد و  اقتصاد کشور در شرایط بسیار ویژه بنسبت  سالهای گذشته در وضعیت رکود تورمی بود .

بنحوی که تورم کشور در پایان سال 98 به 41.2 درصد  رسید و  بعد از ونزوئلا ، سودان ،نيكاراگويه و زيمباوه مثل بسیاری امور دیگر با درایت حکومت در رتبه والائی که نظام استحقاق آنرا میداشت قرارگرفتیم  و با همه کوشش های قابل تقدیر به مقام پنجم در میان  دویست کشور نائل  و در این مصاف از عراق ،لبنان ، یمن و سوريه در منطقه خودمان نیز پیشی گرفته ایم .

تورم  مهمترین معضل اقتصادی هر نظامی که از برنامه و نظم پیروی کند! بشمار میرود و بانک مرکزی هر کشوری تلاش می کند تا با کاهش نرخ تورم دستاوردی برای خود ثبت کند،

 کاهش نرخ تورم و بتبع آن حفظ ارزش پول مولفه ای مهم درارزیابی  سیاست گذاری های مالی و بالا رفتن شعور جامعه در پی نبود نگرانی معاش  به شمار می رود - که نباید برود .

بطور طبیعی تورم منجر به کاهش ارزش پول  و قدرت خرید می شود، بخصوص اگر افزایش  قیمت ها یا تورم درحدی باشد که با سطح عمومی دستمزدها سنخیتی نداشته باشد.

مبحث اشتغال دراین  میان جایگاه برتر خود را دارد که با توجه به مشغولیت شدید ذهنی مردمان این دیار به دست آورهای عظیم علمی ، صنعتی که به مرز خود کفائی ،با لا بودن کیفیت تولیدات صنعتی مخصوصا در بخش اتومبیل ،جهش و رونق تولید همراه با صادرات روز افزون کالاها و خدمات تخصصی ونهایتا بالا رفتن رفاه ،سلامتی و عزت نفس امت گردیده .... قابل توجه نمینماید ،

دقت زاید الوصف هموطنان در مورد تجدید انتخاب احتمالی «آقای ترامپ » در برابرحریف فراموشکار دچار الزایمر خود «جناب بایدن » با همه حرف و حدیث ها   فراگیر ترین مبحث روزگار ماست که در هر حال منتظر آبانماه میمانیم .

اغراق خواهد بود اگر عنوان شود  تورم  وضعیت بغرنجی بوجود آورده در حالیکه   فشار اندک اقتصادی این روزها مطلقا لطمه ای بر طبقات ضعیف جامعه وارد نکرده ، همچنانکه بیشتر شدن ارزش پول خارجی و نقدینگی مستقر در زیرتشک  «اکثر ایرانیان دور اندیش اهل سیاست و تحلیل » را گواه براین مدعا عنوان مینماید .

 براساس آخرین آمارها : نزدیک به ١٧میلیون حاشیه نشین داریم که   مشمول این تعریف میشوند زیرا  شعارهای پیوسته «کوشش برای تحقق عدالت اسلامی در ام القراءجهان »طی 4 دهه اخیر ،این بخش موثر جامعه رادر بهترین حالت ممکن  سر گرم خود نموده است .

کاهش تورم مستلزم به کار گیری اقدامات اساسی و بنیادین در ساختار بودجه کشور و سیاست های اقتصادى حکومت  اعم از سیاست های مالی و پولی میباشد .

در شرایط فعلی که ممکنست احاد جامعه در صورت فراغ از تنگناهای مالی «مشابه دوران گذشته» مدعی نبود آزادی های مشروع و.... بشوند و دامنه توقعات نابجای خود را توسعه دهند ،کنترل گرانی ها مطلقا به مصلحت نزدیک نیست .

 بهمین دلیل اصلی ، حکومت  تمایلی برای یک تغییر پارادایمی درسیاست گذاری های خود ندارد چون   ساختار اقتصاد دولتی و سیاسی (به دلیل حضور اقتصاد دانان متبحری  همچون اساتید به نام این علم «جنابان اقایان دکتر رضائی ها و توکلی ها ») بهیچ وجه نظام مند نیست و بنا به توصیه اساتید رانتی این مکتب  از الگوهای «مبتنی براصول علم اقتصاد که برای خران بود»  نباید  پیروی کرد.

 لذا در شرایطی که ساختار اقتصادی ما به صورت علمی و اساسی تعریف نشده و نیازی به آن نیست و امکان سلطه برآن با دعا فراهم شدنی ...هیچ گاه سیاست های مالی وارزی یا با عنوانی  کلی« سیاست های اقتصادی » نمی تواند پاسخ گوی نیاز های جامعه مکتبی معتقد به ولایت امرکه با یک موعظه حاصل شدنی بنظر میرسد .... باشد.

 بی شک اگر اندیشمندان مزدور نفوذی یا متفکران غرب زده ای در درون حاکمیت وجود داشته  که  عالم بر علم اقتصاد و تحصیل کرده این رشته و متخصص وابسته  باشند ، آنها نیز در شرایطی که امکان هیچ گونه تغییر و تحولی وجود ندارد نمی توانند کاری از پیش ببرند و نظریات خود را پیاده کنند که این نیز باید از الطاف الهی شمرده شود .

چرا که بسترهای اجرا و عملیاتی سازی آن به هیچ وجه نباید  فراهم شود چون در ان صورت جماعت متولی مامور به تخریب روابط انسانی و اخلاق ضمنا متصدیان متبحر در توسعه فساد و دروغ همراه با دشمن پنداری و ترک روابط بین المللی همه با هم باید به روستاهای خود برای فلاحت و گوسفند داری برگردند.

بنابراین سیاست گذاری های اقتصادی حکومت به روال سالیان متمادی بگذشته ، عامل مهمی در افزایش نرخ تورم و ادامه روز مره گی بتوصیه دل نگران های درون کشورمان خواهد بود .  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.