رفتن به محتوای اصلی

پسر علیه پدر، چگونه آقازاده مدعی، الیاس نادران را تخریب کرد
23.07.2020 - 05:46

اصولگرایان مجلس سعی دارند اینطور نمایش دهند که هیچ اختلافی بین آنها نیست و جز استیضاح روحانی و مسئله حجاب و فتنه، هیچ برنامه دیگری ندارند. اما رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون. عباس نادران فرزند الیاس نادران مثل پدر تودار نیست و نقدهای او به مدیریت مجلس به خصوص به خاطر سهیم نکردن پدر در مسئولیت های اساسی مجلس، باعث شده تا رابطه شکراب نادران و قالیباف بیشتر دیده شود؛ آنهم در حالیکه هنگام رقابت حاجی بابایی و قالیباف برای ریاست مجلس، الیاس نادران مدام توییت می‌کرد و حمایت تمام‌قد خود از قالیباف را نشان می‌داد.

روز گذشته پسر نادران در توییتی هیات رییسه مجلس را به لابی بر سر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس متهم کرده است. این در حالی است که خود نادران دراین‌باره سخنی نگفته است. احتمالا پدر در خانه صحبتی کرده و سفره درد دل باز کرده و پسر ناشی همان‌ها را توییتی کرده و انتشار داده است.

معلوم نیست مقصود فرزند نادران از «کار چاق‌کن‌های مجلس» چه کسانی هستند. همینطور مشخص نیست «شیخ» کدام فرد مجلس است که «افراد سیال» برای او کار می‌کنند. اما هر چه هست گویا پدر دل پردردی داشته و همینطور که در خانه صحبت می‌کرده، فرزند از آنها نت بر می‌داشته است. به همین دلیل محتوای پیام احتمالا برای چند مخاطب هدف قابل فهم باشد و برای دیگران باید رمزگشایی شود.

ایثار و سیاست

به گزارش رویداد۲۴ نادران از جمله افرادی است که از سنگر نظامی به سنگر مجلس رفته است. زمانی که لیست انتخابات مجلس بسته می‌شد، نادران یکی از ۵ چهره مشترک لیست پایداری و لیست اصولگرایان بود که در نهایت به دستور به لیست مشترک رسیدند. نادران خود را محبوب‌ترین فرد جریان اصولگرا می‌دانست و برای انتخابات هیات رئیسه مجلس و حتی ریاست جمهوری هم برنامه‌های زیادی داشت. اما حتی به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه هم نرسید.

الیاس نادران به شدت به تغییر مواضع سیاسی خود اصرار دارد؛ او از حامیان ناطق نوری در انتخابات ۷۶ بود، هشت سال بعد در مجلس هفتم با نطق علیه هاشمی رفسنجانی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ خبرساز شد. چنانچه حمایت او از احمدی نژاد هم فقط چهار سال بود و حالا به نظر می‌رسد حمایت او از قالیباف هم مدت زیادی طول نمی‌کشد. او در احزاب سیاسی هم سابقه تغییرات را دارد؛ از گروه منصورون و سازمان مجاهدین انقلاب گرفته تا جمعیت ایثارگران و جمعیت رهپویان و ائتلاف آبادگران و موسسه دیده بان شفافیت! نادران مدتی را در همه اینها سر کرده است.

نادران در رای به کابینه محمود احمدی‌نژاد نیز علیه مصطفی پورمحمدی، معاون سابق وزیر اطلاعات که به عنوان وزیر کشور معرفی شده بود، سخن گفت. در دولت روحانی هم نادران از جمله افرادی بود که در استیضاح و عزل رضا فرجی دانا نقش اساسی ایفا کرده بود. نادران وارد مجلس دهم نشد، اما در مجلس یازدهم یکی از بازیگران اصلی به شمار می‌رود.

با وجود اینکه نادران به خاطر مواضع رادیکالی که دارد محبوب جریان‌های مختلف اصولگرا است، اما سه اتفاق باعث شد تا در آستانه فعالیت مجلس، شانس او برای حضور در مسئولیت‌های حساس، کاهش بیابد.

اولی توییت جنجالی محمد مهاجری بود که نوشت «اگر آقای ‎احمد توکلی رئیس سازمان دیده بان شفافیت، از ‎الیاس نادران (عضو دیگر این تشکیلات) بخواهد درآستانه ورود به ‎مجلس، لیست کلیه اموال منقول وغیرمنقول از جمله آپارتمان‌ها و املاک خود، همسر و فرزندانش در تهران و...را کاملا شفاف منتشر کند، حتما اطلاعاتش برای آقای توکلی هم جالب خواهد بود.» نادران در پاسخ نوشت که مهاجری پاسخگوی عملکرد رئیسش باشد (گرچه نامی از علی لاریجانی نبرد)

خانواده آقای نادران

اگر عضو خانواده الیاس نادران باشید، از زندگی لذت برده‌اید. یکی از رسانه‌های خارجی از قول همسر آقای نادران می‌گوید به دلیل علاقه به عزاداری مذهبی، شوهرش یک زمین خریده و برای او یک حسینیه ساخته است.

فرزند پسر او نیز که به سینما علاقه‌مند است تبدیل به یکی از تهیه کنندگان سینما شده است. او تهیه کننده فیلم شاه‌کش بود که حتی صدای روزنامه جوان را درآورد: «در جدیدترین نمونه از حضور افراد نامربوط به سینما، شاهد تهیه‌کنندگی فیلمی از سوی یکی از وابستگان به چهره‌های مشهور سیاسی هستیم. فرزند ذکور یکی از چهره‌های شاخص یکی از دو جریان سیاسی غالب در کشور که سابقه سال‌های طولانی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، به واسطه تهیه‌کنندگی یک مستند، این بار قرار است تهیه‌کنندگی یک فیلم سینمایی را بر عهده بگیرد. این کار در حالی صورت می‌گیرد که گرفتن مجوز تهیه‌کنندگی برای فیلم اول، کمی پیچیده است.»

فیلم شاه‌کش که از بازیگرانی مثل مهناز افشار و هادی حجازی‌فر بهره می‌برد و رسانه‌های اصولگرا در تبلیغ آن سنگ تمام گذاشتند، در اکران ناموفق بود، اما عباس نادران به سراغ سرمایه‌گذاری در فیلم قاتل وحشی رفت که البته در این مورد هم به مشکلاتی خورده و بعضی سایت‌ها می‌نویسند او به تعهداتش عمل نکرده است. الیاس نادران سه فرزند دختر هم دارد. خودش می‌گوید زمانی که فرانسه بوده‌اند فرزندانش سختی زیادی کشیده‌اند.

ماجرای صالحی امیری

در ماجرای رای اعتماد به صالحی امیری، الیاس نادران او را به شکنجه مخالفان خود متهم کرد. اتهامی که باعث رای نیاوردن صالحی امیری شد، اما از طرفی صالحی امیری از نادران شکایت کرد و گفت که نادران محکوم به ده ماه حبس شده است، اما آدرس اشتباهی به اجرای احکام داده است.

نادران در برزخ

نادران هم ثروت خوبی دارد و هم ارتباطات حزبی کاملی با اصولگرایان. اما رفیق نیمه راه است. شاید به همین خاطر است که در مجلس جدی گرفته نمی‌شود. او هم دوست دارد مثل فرزندش، مخالفان خود را به بازی بگیرد و اگر چکش برگشت بخورد، کسی شکایت نکند. اما سیاستمدارن اصولگرا، مهناز افشار و لیلا حاتمی نیستند. شاید به همین خاطر است که اصولگرایان او را کنار گذاشته اند و حالا پسر الیاس نادرن علیه پدر الیاس قالیباف توییت می‌زند!

الیاس نادران در سال ۱۳۳۷ در شاهرود به دنیا آمد. دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را در شهر‌های علی‌آباد کتول و قم گذراند. او در سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در سال‌های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۷ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد را در سال ۱۳۷۵ از دانشگاه کلرمون فران فرانسه دریافت کرد. نادران از معدود سپاهیانی است که سابقه حضور در جنگ ایران و عراق را ندارد و بیشتر پشت جبهه خدمت کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رویداد 24

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.