رفتن به محتوای اصلی

توضیح آمریکا در مورد پرواز جنگنده این کشور در مجاورت هواپیمای ماهان
24.07.2020 - 07:13

تلویزیون دولتی ایران پنجشنبه شب گزارش داد که با مانور "خطرناک" دو جنگنده آمریکایی در کنار یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی ماهان در آسمان سوریه، خلبان این پرواز برای پرهیز از برخورد به سرعت ارتفاع کم کرده و تعدادی از مسافران زخمی شده اند.

پرواز شماره ۱۱۵۲ ماهان ایر که از تهران به بیروت انجام می شد در پایتخت لبنان به زمین نشست.

اما کاپیتان بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، در بیانیه ای نوشت: "عصر امروز یک جنگنده اف-۱۵ آمریکا در جریان یک ماموریت عادی در مجاورت پادگان محل استقرار نیروهای عملیات عزم راسخ در تنف سوریه اقدام به بررسی بصری و استاندارد یک هواپیمای مسافربری ماهان ایر از فاصله ای ایمن یعنی تقریبا هزار متری کرد."

او گفت که این بررسی برای اطمینان از ایمنی خدمه ائتلاف در پادگانی در تنف انجام شد و بعد از شناسایی آن به عنوان هواپیمای مسافربری ماهان ایر از آن فاصله گرفت. او گفت این کار با رعایت استانداردهای بین المللی انجام شد.

ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا پایگاهی در تنف سوریه واقع در نزدیکی مرز عراق و اردن دارد.

آمریکا و اسرائیل مدت هاست شرکت خصوصی ماهان ایر را به حمل سلاح برای شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و سایر کشورها متهم می کنند.

تلویزیون ایران ابتدا گزارش داده بود که جنگنده های مانوردهنده اسرائیلی بودند، اما بعدا به نقل از خلبان پرواز ماهان ایر آنها را آمریکایی شناسایی کرد.

به گزارش تلویزیون ایران خلبان پرواز ماهان در تماس با دو جنگنده از آنها خواست در فاصله ای ایمن پرواز کنند. در همین تماس بود که آنها خود را آمریکایی معرفی کردند.

یک مقام هوانوردی لبنان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این پرواز عصر پنجشنبه درحالتی عادی در بیروت فرود آمد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می گوید بررسی این حادثه در جریان است و اقدامات حقوقی و سیاسی لازم اتخاذ خواهد شد.

گزارش رسانه های ایرانی حاکیست که این مانور خلبان هواپیمای ایرانی را وادار کرد به سرعت ارتفاع کم کند، که به جراحت برخی از مسافران منجر شد.

تلویزیون ایران تصاویری که ظاهرا با تلفن های همراه گرفته شده را پخش کرد که مسافران در پی تغییر مسیر ناگهانی هواپیما فریاد می زنند.

تلویزیون ایران، که این حادثه را "تحریک آمیز و خطرناک" خواند، به نقل از یک منبع آگاه در فرودگاه بیروت که از او نام نبرد گفت که هواپیما به فاصله کوتاهی بعد از حادثه فرود آمد و سه مسافر به دلیل جراحات به بیمارستان منتقل شدند.

مدیر فرودگاه بیروت به خبرگزاری رویترز گفت که کلیه مسافران هواپیما را ترک کردند، و برخی از آنها دچار جراحات خفیفی شده بودند. فرودگاه بیروت می گوید این هواپیما اکنون آنجا را به مقصد تهران ترک کرده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد."

او اضافه کرد: "در عین حال در تماس مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد با آقای گوترش، دبیرکل آن سازمان، صراحتاً تأکید شده است که چنانچه هر حادثه ای در مسیر برگشت برای این هواپیما اتفاق افتد، جمهوری اسلامی ایران آمریکا را مسؤول آن خواهد شناخت. این پیام همچنین به سفیر سوئیس در تهران نیز داده شده است."

همزمان گزارش می شود که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به زودی طی نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد "مراتب اعتراض خود را از تهدید هواپیمای مسافربری ماهان اعلام می‌دارد."

آمریکا ماهان را به "انتقال نیرو و تسلیحات نظامی به سوریه" متهم می‌کند.

این کشور در سال ۲۰۱۱ با آغاز جنگ داخلی سوریه، ماهان ایر را به اتهام کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران و بار دیگر آن را در سال ۲۰۱۹ به دلیل "حمل موشک و اقلام هسته‌ای" تحریم کرد.

آمریکا از تمام کشورها خواسته تا پروازهای ماهان را تحریم کنند.

چند کشور اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه و ایتالیا پروازهای ماهان را ممنوع کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی س

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.