رفتن به محتوای اصلی

فرصت های دگردیسی احمدی نژاد
28.07.2020 - 13:38

محمود احمدی نژاد در نامه ای خطاب به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خواستار مذاکره طرفهای درگیر در جنگ یمن با هیئتی به گفته او آزادی خواه و عدالت طلب شده است.
بسیاری معتقدند احمدی نژاد برای نزدیک شدن به طیفی از جامعه و گروههای سیاسی که با قرائت ایدئولوژیک حکومت زاویه دارند به شدت تلاش می کند.
او هیچ شباهتی با رئیس جمهوری که با شعار عدالت و مبارزه با " استکبار جهانی"روی کار آمد و مورد حمایت شدید آیت الله خامنه ای قرار گرفت، ندارد. هرچند برخی تحلیل گران سیاسی براین باورند که او در حال "نقش بازی" کردن است اما من چنین چیزی را باور ندارم و معتقدم احمدی نژاد دچار یک دگردیسی شدید شده است. و کسانی که حوادث سیاسی این دو دهه قبل را مطالعه کرده اند به خوبی می دانند چه کسی یا چه کسانی از نزدیکان او در این دگردیسی نقش داشته اند.
احمدی نژاد تغییر کرده و این تغییر الزاما "نقش بازی کردن" نیست. باور او به آرمان هایش انقلاب 57 تغییر کرده و جهان را از نه از دریچه آیت الله خمینی که از دریچه چشمان خودش می بیند و تحلیل می کند.
شخصی که تا بیش از یک دهه قبل تا اکنون منفورترین چهره سیاسی میان گروههای سیاسی غیرانقلابی در ایران بود اکنون تلاش می کند با تغییر گفتمان خود و دوری از حاکمیت و هسته اصلی قدرت یعنی آیت الله خامنه ای چهره اش را ترمیم و میان این گروهها گروهها مقبولیت ایجاد کند.
هر چند بعید می دانم این فعالیت ها در نهایت منجر به قرابت راهبردی یا حتی ایدئولوژیک میان این دو شود اما بر خلاف دیدگاه احزاب اصلاح طلب، دگردیسی احمدی نژاد برای کسانی که به پارادایم های لیبرالیسم ایمان دارند، یک فرصت است تا از طریق او با جامعه هوادار او که بخش قابل توجهی هستند ارتباط برقرار کرد.
رها جنیدی
06/05/1399

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
برگرفته از:
ایمیل ارسالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.