رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۱۳- تاریخچه انتخابات در ایالت یوتا آمریکا
28.07.2020 - 16:38

 

ایالت یوتا به مرکزیت شهر سالت لیک سیتی از ایالت های غربی آمریکا و در میان رشته کوه‌های راکی  می باشد و بسیاری از اولین مهاجران یوتا آمریکایی به ویژه مورمون ها بودند که از حاشیه نشینی و آزار و اذیت  فرار می کردند. اختلافات بین جامعه غالب مورمون و دولت فدرال ، پذیرش یوتا به عنوان یک ایالت را به تعویق انداخت. سرانجام با  غیرقانونی خواندن تعدد زوجات ، در سال ۱۸۹۶ به عنوان چهل‌وپنجمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. طبق آخرین سرشماری جمعیت آن ۳.۲۰۵.۹۵۸ که ۷۷.۸ درصد سفید پوست، ۱.۵ درصد سیاه پوست، ۱.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۲.۷ درصد آسیای شرقی (Asian)، ۱۴.۴ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۱.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر و ۲.۶ درصد دیگر نژادها می باشند. ۶۳ درصد از جمعیت یوتا از پیروان مذهب مورمون  از شاخه‌های مسیحیت هستند که  از نظر مذهبی یک‌دست ‌ترین ایالت آمریکا محسوب می شود.

دکتر لوید میلر(کورش علی خان) موسیقی‌دان و نوازنده آمریکایی جاز و موسیقی ملل که برای کار تحقیقاتی خود در موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی افغانستان شناخته شده‌ و سعی بسیار درآمیختن موسیقی شرق و غرب نموده که مادرش نیز پیش‌تر از طرف محمدرضا پهلوی، پادشاه وقت ایران به‌خاطر نگارش کتاب Bright Blue Beads در آمریکا مدال افتخار دریافت کرده بود که این کتاب سعی در معرفی فرهنگ و تمدن ایران به جهانیان داشت، بریگم یانگ دومین رئیس کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان و نخستین فرماندار قلمرو یوتا و میت رامنی تاجر، سناتور و کاندیدای ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ از شخصیت های مشهوری هستند که در این ایالت زندگی کردند.

پارک ملی طاق‌ها، کتابخانه فرهنگهای اسلامی و خاورمیانه عزیز عطیه در دانشگاه یوتا که در آن بیش از ۱۵۰۰۰۰ جلد کتاب به زبان های خاورمیانه و غربی موجود می باشد، پارک ملی صهیون آمریکا و پارک ملی برایس کنیون از مراکز دیدنی این ایالت محسوب می شود.

از سال ۱۸۹۶ تا کنون (جولای ۲۰۲۰ میلادی) ۳۱ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت یوتا برگزار شده است که هشت دوره دموکرات ها و ۲۳ دوره جمهوری خواه ها برنده این انتخابات  شدند. برای بهتر متوجه شدن جزئیات، این انتخابات را به دو دوره تقسیم می کنیم. دوره اول از سال ۱۸۹۶ الی ۱۹۴۸ میلادی که در این دوران ۱۴ دوره این انتخابات برگزار شده است که از این تعداد هفت دوره دموکرات ها و هفت دوره جمهوری خواه ها برنده شده اند. بخش دوم از سال ۱۹۵۲ الی جولای ۲۰۲۰ می باشد که ۱۷ دوره این انتخابات در این ایالت برگزار شده که از این تعداد یک دوره دموکرات ها و ۱۶ دوره جمهوری خواهان برنده این انتخابات شدند و این یک دوره پیروزی دموکرات ها که آخرین پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حوزه انتخابیه یوتا می باشد به سال ۱۹۶۴ باز می گردد و بعد از آن جمهوری خواهان ۱۳ دوره بطور مداوم برنده این انتخابات شدند. با این آمار متوجه می شویم که مردم ایالت یوتا در انتخابات ریاست جمهوری گرایش به جمهوری خواهان دارند و جمهوری خواهان دست برتر را دارند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حزب دموکرات برنی سندرز با ۷۹.۳ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۲۰.۳ درصد آرا شد.

در حزب جمهوری خواه نیز تد کروز با ۶۹.۲ درصد موفق به شکست جان کِسیچ و دونالد ترامپ با ۱۶.۸ درصد و ۱۴ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با ۴۵.۱ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۲۷.۲ درصد آرا شد و شش رای الکترال این ایالت را به سبد جمهوری خواهان ریخت.

نکته ای که  باید به آن توجه داشت این است که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حزب دموکرات برنی سندرز با ۷۹.۳ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۲۰.۳ درصد آرا شد و مجددا در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ برنی سندرز با ۳۵.۳ درصد آرا بر جو بایدن با ۱۸.۵ آرا غلبه کرد که این آمار نشان دهنده این است که حداقل در سال های اخیر گرایش دموکرات های یوتا به جناح چپ حزب دموکرات بوده است.

از سال ۱۸۹۶ تا کنون ۱۷ سناتور از این ایالت برای مجلس سنای آمریکا انتخاب شده است که از این تعداد ۱۲ تن جمهوری خواه و پنج تن دموکرات بودند. همانطور که آمار نشان می دهد جمهوری خواهان یوتا دست بالا را در انتخابات مجلس سنا دارند و آخرین سناتور دموکرات که در انتخابات این ایالت برگزیده بود، سناتور Frank E. Moss (۱۹۵۹- ۱۹۷۷) بود و از آن تاریخ تا بحال هر دو کرسی یوتا در مجلس سنا آمریکا در دست جمهوری خواهان می باشد.

سناتور Orrin Hatch (۱۹۷۷-۲۰۱۹ میلادی) از حزب جمهوری خواه با ۴۲ سال حضور در مجلس سنا و Reed Smoot (۱۹۰۳-۱۹۳۳ میلادی) از حزب جمهوری خواه با ۳۰ سال حضور در مجلس سنا با سابقه ترین سناتورهای این ایالت می باشند.

Mike Lee  و Mitt Romney از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر یوتا در مجلس سنا می باشند.

از سال ۱۸۹۶ میلادی تا کنون برای مجلس نمایندگان آمریکا تعداد ۴۰ نماینده از یوتا انتخاب شده است که از این تعداد ۲۴ تن جمهوری خواه و ۱۶ تن دموکرات بودند. برای اینکه شناخت بهتری ازاین انتخابات داشته باشیم به این موضوع می توان اشاره کرد که از سال ۱۹۹۷ تاکنون ۹ تن از این نمایندگان انتخاب شده اند که از این تعداد هفت تن جمهوری خواه و دو تن دموکرات بودند. از مجموع چهار نماینده حال حاضر یوتا در مجلس نمایندگان آمریکا یک تن دموکرات و سه تن جمهوری خواه هستند. چه از نظر تعداد نماینده و چه از نظر مجموع سال هایی که این ۴۰ نماینده در مجلس بودند، جمهوری خواهان کاملا برتر هستند. مجموع سال های دوره نمایندگی ۲۴ نماینده جمهوری خواه  ۱۷۱ سال و ۱۶ نماینده دموکرات ۱۰۳ سال می باشد.

در تاریخچه انتخابات فرمانداری ایالت یوتا از سال ۱۸۹۶ تا کنون (جولای ۲۰۲۰ میلادی) تعداد ۱۷ فرماندار انتخاب شده اند که تعدادی از این ها بعضا برای دو یا سه دوره در این مقام بودند. از این ۱۷ فرماندار ۱۱ تن جمهوری خواه و شش تن دموکرات بودند. تا قبل از انتخابات سال ۱۹۸۵ میلادی اتاق فرمانداری یوتا در دوره های مختلف انتخابات در حال گردش بین دو حزب بود، اما از سال ۱۹۸۵ تاکنون هر پنج فرماندار منتخب این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند. Gary Herbert فرماندار حال حاضر ایالت یوتا می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه از ۳۱ دوره انتخابات ریاست جمهوری، ۲۳ دوره جمهوری خواه ها برنده که ۱۳ دوره اخیر آن بطور یکنواخت بوده و از ۱۷ سناتور منتخب تاریخ این ایالت ۱۲ تن جمهوری خواه و از انتخابات ۱۹۷۷ تاکنون هر دو کرسی سنا در دست جمهوری خواهان است و از مجموع ۴۰ نماینده ثبت شده در تاریخچه مجلس نمایندگان آمریکا از حوزه انتخابیه یوتا ۲۴ تن جمهوری خواه و از چهار نماینده حال حاضر سه تن جمهوری خواه، یک تن دموکرات و در نهایت از ۱۷ فرماندار منتخب این ایالت ۱۱ تن جمهوری خواه و شش تن دموکرات بودند، می توان نتیجه گرفت که ایالت یوتا در طول تاریخ بطور کل یک ایالت جمهوری خواه بوده و هست.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.