رفتن به محتوای اصلی

قالیباف برای تصاحب کلیت فوتبال کشور خیز برداشت
رویاهای قالیباف در ورزش؛ قسمت اول، عادل فردوسی‌پور و ۹۰
30.07.2020 - 08:11

هفتم مرداد، «محمدمهدی فروردین»، رییس «فراکسیون ورزش» مجلس شورای اسلامی از آغاز تلاش‌ها و رایزنی این نهاد با ریاست سازمان صداوسیما برای احیای برنامه «۹۰» و بازگشت دوباره «عادل فردوسی‌پور» به برنامه‌های تلویزیونی خبر داد.

او هم‌چنین گفت: «امروز که شعار "در خانه بمانیم" برای ریشه کن شدن ویروس کرونا را سر می‌دهیم، یکی از بهترین برنامه‌هایی که برای مخاطب جذابیت دارد، احیای برنامه ۹۰ است که جای خالی آن به شدت حس می‌شود.»

زمستان سال ۱۳۹۷ بود که عمر برنامه ۹۰ به دلیل کنایه‌های عادل فردوسی‌پور در شب جشنواره تلویزیونی صداوسیما (جشنواره جم) با دستور «علی فروغی»، رییس «شبکه سه» به پایان رسید.

علی فروغی پسر باجناق «حدادعادل» است و شخص حداد عادل هم پدر زن «مجتبی خامنه‌ای»، فرزند رهبر جمهوری اسلامی ایران.

منهای این نسبت نزدیک خانوادگی مدیر شبکه سه سیما با آیت‌الله خامنه‌ای و بیت رهبری، می‌توان نارضایتی علی فروغی از ورود فردوسی‌پور به مبحث بلیت فروشی ورزشگاه‌های ایران که متعلق به شرکت «برهان مبین» است را هم دخیل دانست.

بخشی از سهام این شرکت به «ستاد اجرای فرمان امام» تعلق دارد و علی فروغی عضو هیات مدیره «موسسه فرهنگی رزمندگان اسلام»، یکی از زیرمجموعه‌های این ستاد به حساب می‌آید.
یکی از آخرین اعتراض‌های عادل فردوسی‌پور در برنامه ۹۰، به حذف یکی از آیتم‌هایش در مورد احتمال تبانی در لیگ و فساد مالی در بلیت‌فروشی‌ها بود که چهار هفته پیاپی از سوی مدیریت شبکه سه سیما توقیف شد.

نقدهای عادل از این شرکت و به مخاطره افتادن منافع علی فروغی در توقف برنامه عادل فردوسی‌پور بی‌تاثیر نبود. اما به نظر نمی‌رسید فروغی بتواند در ساختار و چارت مدیریتی این سازمان صاحب چنین قدرتی باشد.

روز شانزدهم اردیبهشت امسال، شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در بیانیه‎ای اعلام کرد تعطیلی و تعلیق برنامه‎ها جزو اختیارات صداوسیما است. اما کمی بعد، «محمد سرافراز»، رییس پیشین این سازمان در اظهارنظری مدعی شد: «دستور لغو پخش برنامه ۹۰ و بایکوت عادل فردوسی‌پور به صورت مستقیم از بیت رهبری آمده بود.»

اعتراض کاربران فضای مجازی یا بینندگان همیشگی مهم‌ترین وشاید تنهاترین برنامه مقبول صداوسیما، فایده‌ای نداشت. به این ترتیب، می‌شد انتظار داشت که حتی «شورای نظارت سازمان صداوسیما» هم وارد معرکه‌ای شود.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، پایگاه اطلاع‌رسانی این شورا طی بیانیه‌ای کاملا خنثی و منفعلانه نوشت: «بهتر است سازمان صداوسیما سرمایه‌های انسانی خود را به ‌شکل صحیح مدیریت کند.»
این تنها واکنش به حذف عادل فردوسی‌پور و برنامه‌اش از کنداکتور سازمان بود.

نکته کلیدی، یک اظهارنظر از رهبر جمهوری اسلامی است. آذر ۱۳۹۷، علی خامنه‌ای ضمن انتقاد از برخی از برنامه‌های صداوسیما که در مسابقات خود هدایای مالی «نامتعارف» به بینندگان پرداخت می‌کنند، از جنجال‌های «یک برنامه ورزشی» به صورت غیرمستقیم انتقاد کرد و دعواهای شفاهی مدیران ورزشی در آن را برای مردم ناکارآمد دانست.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که درگیر کردن اشخاص در یک برنامه زنده ورزشی، کاری ناسالم و مخرب است.

عادل فردوسی‌پور در برنامه‌هایش، اشخاصی را با هم درگیر می‌کرد که یک پای آن‌ها در فساد گیر افتاده بود؛ مثلا مناظره «علی کریمی» و «محمدرضا ساکت» که این هم به مذاق علی فروغی خوش نمی‌آمد.

پس طبیعی است که وقتی یک نماینده مجلس، آن‌ هم در فراکسیون ورزش، از تلاش و رایزنی‌ها برای بازگرداندن عادل و برنامه‌اش حرف می‌زند، روزنامه «کیهان» واکنش نشان دهد.

هفتم مرداد، بخش ورزشی «روزنامه کیهان» در مقاله‌ای با تیتر «هشدار به فراکسیون ورزش مجلس» نوشت: «از مجلس یازدهم که رهبر معظم انقلاب نیز اخیرا نسبت به عملکرد آن اظهار امیدواری نموده‌اند، انتظار کارهای بزرگ و و اصولی می‌رود. نه این‌که رییس فراکسیون ورزش آن به جای در نظر گرفتن موضوعات مهم ورزش کشور، در همان ابتدای کار خود سراغ جریاناتی برود که علت‌العلل بسیاری از کجروی‌های فرهنگی، تیره روزی‌های اخلاقی و حاشیه‌های امروز ورزش کشور بوده‌اند.»

نزدیکان محمدباقر قالیباف این اتفاق را سناریویی از پیش تعیین شده می‌دانند.

فراکسیون ورزش مجلس حق ورود به مباحث داخلی سازمان صداوسیما را ندارد. اگر هم عزم کند که وارد این اتفاق شود، جز همان رایزنی شفاهی، گزینه‌ای نخواهد داشت.

اعضای فراکسیوی ورزش مجلس یازدهم را محمدمهدی فروردین به عنوان رییس، «سارا فلاحی»، «مسعود پزشکیان»، «هاجر چنارانی»، «اسماعیل حسین‌زهی» و «علی رضایی» تشکیل می‌دهند.

مسلما توان این فراکسیون برای حل مشکلی که تمام سرنخ‌هایش به «بیت رهبری» ختم می‌شود، کفایت نمی‌کند. مهم‌ترین مخالف عادل فردوسی‌پور در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی و نزدیک‌ترین فرد به علی فروغی است.

در عین حال، منابع «ایران‌وایر» از آغاز رایزنی‌های محمدباقر قالیباف با دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای پایان دادن به محرومیت عادل فردوسی‌پور از گزارش‌گری رقابت‌های فوتبال، اجرای برنامه‌های زنده و همین‌طور تولید برنامه ۹۰ خبر می‌دهند.

یکی از نزدیکان عادل فردوسی‌پور نیز به «ایران‌وایر» گفته است که از دو هفته قبل، تلاش‌های رییس مجلس یازدهم برای میانجی‌گری بین این مجری سابق صداوسیما و دفتر آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شده بود.

اما چرا باید فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی چنین موضع‌گیری علنی می‌کرد؟ در حقیقت، این بخشی از پازل و بازی محمدباقر قالیباف است. ورود فراکسیون ورزش مجلس به مقوله‌ای که هیچ ارتباطی با آن ندارد و بعد واکنش تند روزنامه کیهان، بازی را از زمین فراکسیون ورزش، صداوسیما و حتی دولت خارج می‌کند.
پس رییس مجلس شورای اسلامی با بیت رهبری وارد شور می‌شود.

آن‌چه محمدباقر قالیباف فعلا در قدم نخست از ورزش می‌خواهد، اول بازی در نقش یک ابرقهرمان در ماجرای عادل فردوسی‌پور و برنامه ۹۰ است و سپس مهندسی کامل انتخابات فدراسیون فوتبال ایران.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.