رفتن به محتوای اصلی

بازداشت نوجوان ۱۷ ساله «طراح اصلی» هک توییتر اوباما، بایدن، کارداشیان و دیگران
01.08.2020 - 07:09

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید یک نوجوان ۱۷ ساله، «طراح اصلی» هک توییتر چندین شخصیت سرشناس از جمله باراک اوباما، جو بایدن، الون ماسک و کیم کارداشیان را بازداشت کرده‌است. دو نفر دیگر نیز در این رابطه بازداشت شده‌اند.

این نوجوان گراهام کلارک نام دارد، اهل تامپا در فلوریدا است و با ۳۰ مورد اتهام روبه‌رو شده‌است. او دست‌کم صد هزار دلار از این حملات هکری و کلاه‌برداری‌های مالی پیرو آن درآمد داشته‌است.

یک شهروند بریتانیایی ۱۹ ساله به نام میسون شپرد و یک شهروند ۲۲ ساله دیگر به‌نام نیما فاضلی اهل اورلاندو نیز در دادگاه فدرال کالیفرنیا با اتهام‌هایی در رابطه با هک و کلاه‌برداری‌ها روبه‌رو شده‌اند.

هک توییتر چهره‌های سرشناس جهان سیاست، اقتصاد و سرگرمی در آمریکا که از ۲۵ تیر ماه آغاز شد، یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین حملات هکری از این دست طی سال‌های گذشته به‌شمار می‌رود.

بنا بر گزارش‌ها الون ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، نخستین قربانی حملات بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، مایک بلومبرگ، شهردار پیشین نیویورک، وارن بافت، مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی، جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، کیم کارداشیان وست، چهره سرشناس عرصه سرگرمی نیز هک شدند.

 

هکرها از حساب کاربری این افراد، توییت‌های جعلی فرستاده بودند که به دیگر کاربران پیشنهاد می‌کرد با پرداخت هزار دلار به یک حساب بیت‌کوین، دو هزار دلار درآمد خواهند داشت.

این توییت نخست با استفاده از حساب کاربری الون ماسک منتشر شده بود و سپس شبیه آن با حساب‌های کاربری بزوس، گیتس، بلومبرگ، اوباما و بایدن نیز منتشر شد.

یک حساب مرتبط با هکرها، که احتمالا در کنترل گراهام کلارک بوده، ظاهرا توانسته ۱۲ بیت‌کوین، حداقل ۱۱۰ هزار دلار، به‌دست آورد.

دادستان ایالتی فلوریدا، اندرو وارن، گفته کلارک «تازه دبیرستان را به پایان رسانده بود، ولی اشتباه نکنید او یک پسر ۲۷ ساله معمولی نیست».

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید این‌که یک نوجوان ۱۷ ساله طراح حملات بوده برای کارشناسان خیلی چیز عجیبی نیست؛ حملات خیلی پیچیده نبودند و هکرها پس از حملات به‌صورت آن‌لاین با خبرنگاران هم گفت‌وگو کرده بودند. در ضمن بیت‌کوین‌ها هم بی‌ملاحظه به این طرف و آن طرف ارسال شده‌اند که احتمالا ردیابی را تسهیل کرده‌است.

توییتر از واکنش سریع نیروهای قضایی و انتظامی قدردانی کرده‌است. آن‌طور که مقام‌های آمریکایی گفته‌اند کلارک و یکی دیگر از متهمان در حال حاضر در بازداشت هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.