رفتن به محتوای اصلی

توییت معنادار امروز خامنه‌ای
04.08.2020 - 15:46

 

00909.jpgدر نگاه آیت‌الله خامنه‌ای، عقب‌نشینی مترادف مذاکره است و مذاکره در برابر ایالات متحده هم از دید او باعث فشار بیشتر می‌شود. روش حکومت‌گری رهبر جمهوری اسلامی در داخل هم در این ۳۱ سال با همین تئوری بوده است؛ مقاومت در برابر هر خواسته شهروندان که مبادا نشان دادن نرمش باعث طرح خواسته‌های تازه‌تر شود.

از دید رهبر جمهوری اسلامی، علاج تحریم‌های امریکا هر چه باشد، از راه مذاکره به دست نخواهد آمد؛ روشی که او یک بار به صورت پنهانی و سپس علنی آزموده و از آن نتایج ملموسی هم گرفته که همان توافق «برجام» و رفع تحریم‌های بین‌المللی، از جمله تحریم‌های سازمان ملل متحد بوده است.

علی‌رغم موفقیت نسبی مذاکره با ایالات متحده، رهبر جمهوری اسلامی در چهار سال اخیر به طور پی در پی هر روزنه‌ای را برای تماس با امریکا و کاهش رنج و آلام ایرانیان مسدود کرده است. اما در برابر این، هیچ راهی پیش پای دولت یا چشم‌اندازی در برابر ملت باقی نگذاشته است تا ایرانیان بتوانند پس از ۴۰ سال تحریم و فشار، به صورت عادی زندگی کنند و دست کم آینده کوتاه مدت آن‌ها قابل پیش‌بینی باشد.

دولت «دونالد ترامپ» در آخرین هفته‌های خود قرار دارد و اینک کمتر از ۱۰۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده است. چند هفته مانده تا مشخص شدن رییس جمهوری بعدی، ایالات متحده زمان طلایی برای آیت‌الله خامنه‌ای است تا با گشودن باب مذاکره، از فرصتی که انتخابات امریکا پدید آورده است، برای کم کردن مسایل ایرانیان استفاده کند. مذاکره با ایران برای کمپین انتخاباتی ترامپ و حتی رقیب او، «جو بایدن»، می‌تواند یک موفقیت مهم و تاثیرگذار در انتخابات باشد.

پس از برگزاری انتخابات، شانس موفقیت مذاکره با امریکا کاهش پیدا خواهد کرد چرا که دو رقیب انتخاباتی به چنین امتیازی احتیاج ندارند. اگر ریاست جمهوری ترامپ ادامه پیدا کند، به احتمال قریب به یقین کمپین فشار حداکثری برای عادی شدن رفتار حکومت ایران ادامه پیدا خواهد کرد و اگر جو بایدن به ریاست جمهوری برسد، از هم اکنون اعلام کرده است که ضرورتی برای کاهش تحریم‌ها نمی‌بیند.

اگر تحریم واقعا «علاج» داشت، در ۴۰ سالی که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان بوده است، به ویژه زمانی که تحریم‌ها تا این اندازه شدید نبودند و بنیه اقتصادی و توان ملی، از جمله نرخ رشد سالانه مثبت بودند، توانسته بود آن را به کار ببندد. اکنون رشد اقتصادی به زیر صفر رسیده است و حتی به گفته مقام‌های اقتصادی که سابقا در دولت سمت داشتند، عوامل رشد و توسعه در ایران در حال از بین رفتن است. در یک فقره به عنوان مثال، شرایط به قدری سخت شده که چین و روسیه هم که جمهوری اسلامی به پشتیبانی آن‌ها امیدوار است، مراودات مالی و بانکی با ایران را متوقف کرده‌اند.

کمتر از ۱۰۰ روز باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا، یکی از فرصت‌های دیگری است که می‌توان از آن برای کم کردن رنج مردم ایران استفاده کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.