رفتن به محتوای اصلی

انفجار شدیدی بیروت پایتخت لبنان را لرزانده است
04.08.2020 - 18:36

براساس گزارشها از این شهر انفجار در نزدیکی دفترهای روزنامه "دیلی استار" بوده است. این تحول در آستانه صدور رای دادگاه مورد حمایت سازمان ملل در باره کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان، در سال ۲۰۰۵ صورت گرفته است.

براساس گزارشها انفجار در منطقه بندری این شهر رخ داده و همزمان گزارشهای تایید نشده حاکی از انفجار دومی در نزدیکی محل سکونت خانواده حریری است.

بیروت

منبع تصویر،REUTERS

 

هنوز گزارش دقیقی از تلفات و خسارات احتمالی این حادثه منتشر نشده است اما بر اساس گزارشها غیررسمی منتشر شده دهها نفر بر اثر آن مجروح شده‌اند. به گفته خبرگزاریها به نقل از منابع امنیتی لبنان دستکم ده جسد به بیمارستان منتقل شده است .

گفته شده که بیمارستان‌ها زیر فشار حجم انبوه بیماران قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری ملی لبنان گزارش کرده که آتش‌سوزی باعث انفجار در انباری شده که مواد قابل انفجار نگه‌داری می‌شد. بنا به این گزارش، موادی که در سال‌های اخیر ضبط شده بودند در این انبار نگهداری می‌شدند.

هادی نصرالله، شاهد عینی، به بی‌بی‌سی گفته که بعد از انفجار چند ثانیه قدرت شنوایی خود را از دست داده بود. بعد از آن دیده که شیشه‌های تاکسی و اتومبیل‌های اطراف و ساختمان‌ها شکستند. او گفت که انفجار در منطقه‌ای انجام شد که سابقه طولانی در عملیات تروریستی دارد. برای همین خیلی زود او به این نتیجه رسیده بود که ممکن است حمله تروریستی باشد.

محمد، یک شاهد عینی دیگر، به بی‌بی‌سی گفته که به یاد حملات سال ۲۰۰۶ اسرائیل افتاده بود و مثل آن زمان احساس می‌کرد که مرگش نزدیک است.

وزیر خارجه اسرائیل گفته که این کشور در انفجارهای لبنان دست نداشته است. گبی اشکنازی، گفته که دلیلی وجود ندارد به گزارش‌های آمده از بیروت درباره این انفجار شک کرد که «این حادثه‌ای بود که ظاهرا به دلیل آتش‌سوزی» روی داده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران از طرف مردم کشورش با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و گفته ایران آماده کمک به لبنان به هر شکل ممکن است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

دادگاه مظنونان ترور رفیق حریریقرار است روز جمعه در خصوص ۴ مظنون این پرونده رای خود را صادر کند. این افراد غیابا تحت محاکمه قرار گرفته‌اند.

حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است هرگونه دست داشتن در حادثه کشته شدن آقای حریری را به کرات رد کرده است. پیشتر سید حسین نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان گفته بود که دادگاه قصد دارد چند عضو این گروه ر ا در این پرونده متهم کند.

دادگاه رفیق حریری که در سال ۲۰۰۷ براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی ترور او تشکیل شد، به تنش در لبنان وسقوط دولت وحدت ملی این کشور منجر شد.

line
 

چرا باور «حادثه» بودن انفجار سخت است؟

تحلیلی از مهرداد فرهمند - بی‌بی‌سی

کمتر کسی در داخل و خارج لبنان از گفته مسئولان لبنانی قانع شد که انفجار ناشی از آتش‌سوزی تصادفی موادی بوده که برای آتش‌بازی به کار می‌رود و در یکی از انبارهای بندرگاه لبنان انبار شده بود. حتی عده‌ای می گفتند که پیش از انفجار با چشم خود موشکی را دیده‌اند یا با گوش خود صدای جت جنگنده را شنیده‌اند. حتی تکذیبیه رسمی وزیرخارجه اسرائیل درباره دست داشتن کشورش در این انفجار هم اثر چندانی بر افکار عمومی نگذاشت. مگر اسرائیل چند بار مسئولیت حملاتی را که خارج از خود کرده، پذیرفته است. تاریخ لبنان سرشار از انفجار است، انفجارهایی که قربانیانشان هم بیشتر و هم مهم‌تر از این انفجار بوده‌اند، چرا باید جایگاه آفریننده مهیب‌ترین انفجار تاریخ این کشور نصیب ترقه و فشفشه شود و نه بمب و موشک؟

در برابر واقعیت، اعتبار بخشیدن به تصادف سخت است. واقعیت این است که لبنان هر آن انتظار بمب و موشکی از اسرائیل را می‌کشد. همین چند روز پیش، چیزی نمانده بود آتش جنگ تازه‌ای میان حزب‌الله و اسرائیل برافروخته شود. اسرائیل به دنبال کوبیدن متحدان ایران پیرامون مرزهای خود است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که تا به حال به اقدامات اسرائیل علیه ایران چراغ سبز نشان داده است، چندماهی بیشتر از دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی نمانده و انتخاب مجددش در سایه ابهام است. هر چه وقت تنگ‌تر می شود، دل‌ها در ترس از بروز جنگ، تندتر می‌تپد.

از آن سو، لبنان سرزمین ترورهای سیاسی است. وقتی صدای انفجار آمد، خیلی‌ها در بیروت گفتند این بار سعد حریری بود که به هوا رفت. همین سه روز دیگر، قرار است حکم دادگاه ویژه بین‌المللی درباره قاتلان پدر سعد حریری اعلام شود. متهمان پرونده، اعضای حزب‌الله لبنانند و انتظار می‌رود نام همین‌ها به عنوان محکومان اعلام شود. اما این انفجار، سعد حریری را نکشت. دبیرکل حزب کتائب، یعنی همان فالانژهای لبنان را کشت. همان فالانژهای متحد اسرائیل در زمان جنگ داخلی. نزار نجاریان را کشت، رفیق ارمنی بشیر جمیل که جان بر سر صلح با اسرائیل گذاشت.

اینکه دبیرکل حزبی با سابقه اتحاد با اسرائیل، قربانی اتفاقی انفجار تصادفی ترقه و فشفه شده باشد، طنز تلخ تاریخ در کشوری است که کمتر رخدادی در آن، حاصل تصادف بوده است. در روزهایی که پیوسته خبر از آتش‌سوزی‌هایی در ایران می‌رسد که به اسرائیل نسبت داده می‌شود، به سختی بتوان از مردم انتظار داشت، احتمال واقع‌بینانه حمله اسرائیل به انبار مهمات حزب‌الله را کنار بگذارند و به جای آن، طنزی تلخ را باور کنند. هرچند، تاریخ از این شوخ‌چشمی‌ها بسیار داشته است.

line
 
بیروت

منبع تصویر،REUTERS

 

در جریان انفجار بمبی که رفیق حریری را هدف قرار داده بود، بیش از بیست نفر دیگر نیز کشته شدند.

رفیق حریری علیه نفوذ سوریه در لبنان مبارزه می کرد و کشته شدن وی چشم انداز سیاسی این کشور را تغییر داد.

پس از ترور رفیق حریری ده ها هزار نفر به خیابان ها ریختند و علیه سوریه شعار دادند.

ابعاد مخالفت با سوریه تا آن حد وسیع بود که نیروهای سوریه پس از ۲۹ سال ناچار به خروج از لبنان شدند.

انفجار امروز در لبنان در حالی رخ داده است که این کشور ماههاست که با مشکلات اقتصادی روبرو است و دو روز پیش ناصیف حتی، وزیر امورخارجه لبنان، در اعتراض به آنچه که فقدان اراده دولت برای پیشبرد اصلاحات در بحرانی‌ترین دوره اقتصادی خواند، استعفا داد.

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

آقای حتی هشدار داد که اگر رهبران کشور دست به کار نشوند، "کشتی حکومت همراه با مردمش" غرق خواهد شد.

در چند ماه گذشته، با وجود محدودیت‌های اعمال شده به دلیل شیوع ویروس کرونا، لبنان شاهد صحنه‌های اعتراض‌های خیابانی بوده است.

جوانان، گروه جمعیتی اصلی این اعتراض‌ها بوده‌اند؛ جوانانی که می‌گویند از فقر و آینده‌ بی‌ثبات به تنگ آمده‌اند و امیدشان را از دست داده‌اند.

در سه ماه گذشته قیمت مواد غذایی در لبنان تقریبا دو برابر شده است و بسیاری از شهروندان لبنانی با دشواری‌های فزاینده روبه‌رو هستند.

عدم توانایی خرید مردم، کسب و کارها را هم به خطر انداخته است و بیشتر کسب و کارها مطمئن نیستند که بتوانند بیشتر از این دوام بیاورند.

کمک‌کنندگان مالی خارجی می‌گویند درصورتی به لبنان کمک مالی خواهند کرد که دولت سوء‌مدیریت و فسادی را که اقتصاد کشور را به آستانه فروپاشی کشانده است، حل و فصل کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است هرگونه دست داشتن در حادثه کشته شدن آقای حریری را به کرات رد کرده است.

در جریان انفجار بمبی که رفیق حریری را هدف قرار داده بود، بیش از بیست نفر دیگر نیز کشته شدند.

رفیق حریری علیه نفوذ سوریه در لبنان مبارزه می کرد و کشته شدن وی چشم انداز سیاسی این کشور را تغییر داد.

پس از ترور رفیق حریری ده ها هزار نفر به خیابان ها ریختند و علیه سوریه شعار دادند.

ابعاد مخالفت با سوریه تا آن حد وسیع بود که نیروهای سوریه پس از 29 سال ناچار به خروج از لبنان شدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.