رفتن به محتوای اصلی

مشاور علی خامنه‌ای: اعتراضات آبان ۹۸ کار آمریکا بود
17.08.2020 - 17:52

حسین دهقان مشاور علی خامنه‌ای در امور صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در مصاحبه‌ای با شبکه فونیکس چین ادعا کرده که اعتراضات گسترده مردمی در آبان ماه ۹۸ که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از ایرانیان شد و تعدادی زیادی از شهروندان ایران را راهی زندان کرد، توطئه آمریکایی‌ها علیه نظام جمهوری اسلامی بوده است. 

سردار دهقان در بخشی از این مصاحبه با اشاره به ترور قاسم سلیمانی از سوی نیروهای آمریکایی می‌گوید پس از این اتفاق نوعی حس انتقام‌گیری بین همه گروه‌های منطقه به وجود آمد و «ما هم اعلام کردیم که اگر پاسخی دربرابر کارشان دادیم و زدن عین‌السد، اقدام اصلی که باید انجام شود نیست بلکه اقدامی که باید صورت گیرد، خروج آمریکایی‌ها از منطقه است».

بنا به استدلال مشاور رهبر جمهوری اسلامی در ایران، آمریکایی‌ها «وارد فاز جدیدی شدند و آن هم ایجاد آشوب در هر کشور و ملتی بود که به‌نوعی با محور مقاومت در ارتباط است».

بنا به ادعای وی آمریکایی‌ها  در عراق «آن کارها» را کردند و در لبنان «این وضعیت» را به وجود آوردند که هنوز ادامه دارد.

دهقان گفته است که آمریکایی‌ها در راستای ایجاد آشوب در کشورهای حامی محور مقاومت ادعا کرده است که «آمریکایی‌ها در ایران هم در آبان‌ماه تلاش کردند وضعیت خاصی را به وجود بیاورند و اکنون هم دنبال این فضا هستند».

این مقام پرنفوذ در نظام جمهوری اسلامی ایران گفته است که «

جمهوری اسلامی به دنبال جنگ و تنش نیست و ملت ما ملت صلح‌طلبی است و در طول حکومت ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران همواره از خودمان دفاع کردیم و به هیچ کشوری تجاوز نکردیم و در هیچ جایی شروع‌کننده جنگ نبودیم».

دهقان در عین‌حال گفته است که «اگر جنگی شروع شود آغازکننده جنگ، خاتمه‌دهنده آن نخواهد بود».

مشاور علی خامنه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران، پس از انتخابات آمریکا به طور مستقیم با آن کشورمذاکره می‌کند یا خیر،، گفته است که «این خواست آمریکایی‌هاست و خواست ما نیست. آنان دیگر کاری ندارند که علیه ما انجام دهند. آمریکا امروز در قبال انقلاب اسلامی و ملت ما خلع سلاح است و دنبال یک سلاح است و ما قطعا این سلاح را به دست آمریکایی‌ها نخواهیم داد».

سردار حسین دهقان با بیان اینکه مناسبات جهانی در حال تغییرات جدی است گفته است که «جمهوری اسلامی مناسبات خوبی با چین دارد و هر روز دریچه بیشتری روی ما باز می‌شود». 

مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران مدعی شده است که«جمهوری اسلامی امروز به نوعی تمام ملت‌ها را در مواجهه با زیاده‌خواهی آمریکا نمایندگی می‌کند. بنابراین همه کسانی که در این فشار قرار دارند با ما همراه می‌شوند».

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در ایران درحالی از مناسبات گسترده با چین حرف می‌زند که در ماه‌های اخیر بحث قرارداد ۲۵ساله ایران و چین واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. قراردادی که ابهام‌های فراوانی درباره آن و چگونگی اجرایی شدنش وجود دارد. 

پیش‌تر مشخص شده بود که شخص علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در ایران مستقیما بر این قرارداد نظارت داشته است و ریز جزئیات آن قرار دارد.

چند وقت پیش افشاگری محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی درباره این قرارداد باعث شد تا حساسیت‌ها به این ماجرا بیشتر شود. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.