رفتن به محتوای اصلی

به امید نتیجه بخش بودن
23.08.2020 - 11:43

 به اخذ نتیجه مطلوب امیدوار باید بود  ( ضیاء مصباح )

 بر آمده از احساس وظیفه این مکتوب تهیه و طبق برنامه  در آغاز شهریوربعرض دوستان رسید   :

** صاحب نظران و علاقه مندان  حتی منتقدین فعالیت هائی که برای ایجاد وحدت در میان ملیون دوستدار  « جبهه ملی ایران » طی ماههای گذشته انجام شده میفر مایند :

 حاصل کار با توجه به وضعیت و ویژگی هاچیست و چه باید کرد ؟

دلسوزان جبهه ملی  واحد  معتقدند :  تنها دو نفر چهره های اثر گذارمطرح - مسئول و پاسخگوی  این جدائی و وضعیت غیر قابل توجیه  میباشند ...

که بنا بر  تجربه ،فرصت ،توان تشکیلاتی و دقت با برداشت خود وتعدادی همراه تندرو، به عضو گیری در درون تشکیلات دو گانه پرداخته و وضعیت امروز را بوجود آورده اند .

با استمرار حضور« ویروس کرونا»  و مشکلات نه چندان اندک ، گرد آ مدن دوستان برای ایجاد هماهنگی و وحدت رویه اجتناب نا پذیر مینماید - هر چند گروهی با ادامه همین وضعیت باطرح «شرایط ویژه » موافق و بر آن اصرار میورزند ...      در هر حال لازم است  تا 26 آبان نشستی  تشکیل شود .

   در  باب اعضاء بین «علماء قوم » اختلاف جدی وجود دارد ...که با همت ،اراده و  کوشش  تمامی دوستان همراه ،  همه علاقه مندان شناخته شده در این صحنه نقش آفرین خواهند بود .

در نشست اولین باحضور اکثریت البته با هماهنگی دقیق قبلی و برنامه ریزی پیش کسوتان ، با نیم نگاهی به اساسنامه - رعایت دو نکته اصلی لازم مینماید : 

* دوستان متعصب  مخالف هر گونه رفع دو گانگی آنهم با بینش  طرد به جای جذب  «به تشخیص اندیشمندانه و بزرگوارانه خودشان » در این نشست ، داوطلبانه حضور نیابند   .

*دو نفرعزیزانی که عملکردشان بدون  تردید  البته بیش و کم منجربه انشقاق جبهه  شد با حضور فعال بصورت بایسته اما  داوطلب هیچ کدام از مسئولیتها نشوند و بعنوان پیش کسوتان صاحب نام و نشان  در نقش « مشاور عالی »  در این گرد هم آئی ایفاء نقش فر مایند .

 اندیشمندان عضو تا پایان غائله کرونا  « بشرط حضوردراولین دیدار عمومی »  از میان خود تعداد لازم  را برای تصدی «هیات عالی رئیسه»  که بصورت نوبتی مدیریت نشستها را عهده دار خواهند بود / و اندیشمندانی  را بعنوان هیات رهبری  و گروهی  را برای عهده داری  وظایف هیات اجرائی با توجه به صلاحیتهای علمی ،سوابق  وابراز  تمایل مشاورین عالی  بر می گزینند تا  برنامه ها و اهداف جبهه ملی را تا مهیا شدن وضعیت عادی سامان دهند و دیگر هموندان  با توجه به  تخصص خود در کمیته ها یاور این تشکیلات خواهند بود...

به دلایل بسیار منجمله عدم تفاهم نسبی بر جای مانده حاصل جدائی ها بطول 2 سال و پاره ای تعابیر و حساسیتها ، در نشست اخذ رای با تعریف متداول  صورت نخواهد گرفت و صورت جلسه ای نیز به امضاء نخواهد رسید .« استناد به نوار ویدئو ئی این گردهم آئی تکافو مینماید »

متعاقب این پیشنهاد نظریات متفاوتی اعلام شدکه نمونه هائی آورده میشود :

& بسیاری از باشندگان گروه های گوناگون ملی هوادار و باورمند به جبهه ملی واحد هستند. نشان و ویژگی این نیروها نیز مدارا و نرم خویی و تلاش برای هم سخنی و همکاری با همه جریان های ملی است.حذف، طرد، نادیده انگاشتن و.... جز از عدم دلسوزی نسبت به جریان ملیون نیست و نخواهد بود.

به عنوان هوادار اتحاد ، به همه طرف ها با احترامی خالصانه پیشنهاد میشود از تخریب و نفی دوری و در راه همدلی و یکی شدن گام برداریم.

& نخبگان جامعه دیگر حاضر نیستند از فرد یا تشکل سیاسی حمایت نمایند و حمایت از فرد و تشکل سیاسی جای خود را به سیستم و راه کار داده است. از این رو اگر سیستم و راه کاری کارآمد و پویا تهیه، تنظیم و پیشنهاد گردد، می توان امیدوار بود نه تنها حمایت نیروهای ملی بلکه دیگر دل سوزان این سرزمین بلا زده را نیز جلب نماییم.

. دوستی و همکاری نزدیک به بیست ساله با بزرگان جبهه ملی ایران نشان داده است نه تنها این دو، بلکه هر کس دیگری در جایگاه های ولایی ای که در ساختار جبهه ملی ایران وجود دارد، قرار بگیرد راه تمامیت خواهی این دو را در پیش خواهد گرفت.

. پا فشاری بر اساس نامه و شیوه نامه های گذشته که نا کارآمدی شان بر همگان مشخص شده و شاید بخشی از تقصیر وضعیت امروز بر گردن همین ساختار و اساس نامه موجود باشد، نا امید کننده است و نشان از این دارد تغییری صورت نخواهد گرفت و در خوش بینانه ترین حالت اصلاح یا اصلاحکی صورت خواهد گرفت.

. به درستی به لزوم مهار هم وندان تندرو اشاره نمودید ولی نباید از هم وندان بی سابقه یا بد سابقه نیز غافل شد. خطر آنها از مورد اول بیش تر نباشد، کم تر نیست.

. کنار گذاشتن و سپردن نقش "مشاور عالی" به جناب شان کافی نیست. باید تعارفات مرسوم را کنار گذاشت و آنان که سال هاست نه تنها منشا فکر و عمل نبوده بلکه سنگ جلوی پای پیشرفت بوده اند را با حفظ احترام به جایگاه واقعی خود در "شورای مشاوران" بازگرداند.

پیشنهاد چیست:

. تشکیل نشست ها و هم فکری به گونه ای که از آن به Brainstorming یاد می کنند، اجتناب ناپذیر و پیشرفت فنآوری دیگر بهانه ای برای عدم تشکیل نشست ها به صورت مجازی باقی نگذاشته است. از این رو پیشنهاد می گردد نشست هایی با هدف خاص و در سطح های گوناگون جهت هم فکری و هم گرایی به صورت منظم تشکیل گردد.

. جمعی از دل سوزان با دانش، تخصص، تجربه و سابقه قابل دفاع سیستم و راه کار هم گرایی در گام نخست و گذار در گام بعد را تهیه، تنظیم و پیشنهاد نمایند.

. در نهایت هم وندان جبهه ملی ایران را به گرد این سیستم و راه کار جمع نماییم.

. بهانه هایی هم چون عدم امکان برگزاری نشست، هم فکری، هم گرایی، رای گیری، تصمیم گیری به صورت مجازی و ... و غیر قابل اعتماد بودن شیوه مجازی امور قابل پذیرش نبوده و نخواهد بود. چرا که شاید مجبور شویم باقی عمر را به این طریق بگذرانیم...

&  لیبرال دموکراسی(یا سوسیال دموکراسی) بهترین است ،جمهوریت، حقوق بشر  سکولاریزم سیاسی، آزادی بیان، قانونمداری و اندیشه ورزی بخشی از  دموکراسی است. لیبرال دموکراسی ویا سوسیال دموکراسی بدون ابهام هستند و کسی را به اشتباه نمیاندازد ،  ادامه سازمان فعلی  «حتی یکی بودن  »هدف را تحقق نمیبخشد

& در جبهه ملی به لحاظ آسیب شناسی تاریخی و نیز تحلیل عملکرد از منظر تلاش و حرکت منسجم جمعی از ابتدا تا کنون کارنامه موفقی نمی توان متصور بود .

از زمان دکتر مصدق تا کنون ،تک روی وخودمحوریها بین اعضای گروه آسیب زیادی به ملت ایران زده و با این رفتارها بعید میدانم جبهه ملی بتواند در سپهر سیاسی کشور عرض اندام نماید .

دورانهای کوتاه و مقطعی نشان داده   در زمان کوتاه زمامداری دکتر مصدق ،دکتر بختیار،مهندس بازرگان و حتی  دکتر بنی صدر« بسان کوتاهی نماز صبح » بوده و با برآمدن آفتاب چون بنفشه چهره درهم کشیده است...

بی تعارف خدمت دوستان عرض کنم مردم ایران به ویژه جوانان دیگر از جبهه ملی عبور کرده و این جبهه را به تاریخ سپرده ، اگر چنین نبود جوانان در شورشهای مقطعی پهلوی ها را صدا نمیزدند .

 در کدامیک از حرکات نامی و یادی از نماد وطن پرستی (دکتر مصدق)به میان آمد که به آن امیدوار باشیم.

دوستان و هم وندان گرامی : یا باید از خواب و رخوت بدر آمد و مجدانه در راه احیای جبهه کوشید و حاکمیت را به چالش کشید که چنین چیزی با تفرق در ارکان جبهه بعید میدانم کاری از پیش ببرد .

یا اینکه جبهه را به همین رفتارهای کژدارو مریز واگذاشت و طرحی نو درانداخت برای عبور از این اوضاع و برای داشتن یک اپوزسیون واقعی و توانمند که بتواند در عمل و نه در شعار موثر واقع شود .

 نیازمند ایجاد یک "فراگفتمان" هستیم!

& انشقاق ایجاد شده در جبهه ملی ایران نه تنها امید  برای نیل به یک فراگفتمان ملی را کمرنگ و حتی غیر ممکن می سازد ، بلکه گفتمان درونی این سازمان نیمه جان را نیز دچار پارادکس و چند گویی و چند گزینه ای می نماید.

بی تردید جبهه ملی ایران برای آنکه حد اقل بعنوان "یک" اپوزسیون فعال و قابل محاسبه  در سپهر سیاسی ایران لحاظ شود ، الزاما بایستی از  تقسیم به "دو نیم" اجتناب و هر چه زودتر به "یک" واحد قدرتمند سیاسی تبدیل شود.

در اینصورت است که شاید بتوان برای خلق و سپس ابراز یک "فراگفتمان" به نحله سیاسی نجیب و اصیل جبهه ملی ایران و یادگار ماندگار دکتر محمد مصدق دل بست.

امید آنست که با فرو خوردن حرفهای سرد ، شکستن منیت ها و ارجح دانستن مصالح ملی بر  مصالح فردی ، نقار ایجاد شده در میراث معنوی شادروان دکتر  مصدق هر چه سریعتر برطرف شود.

&   باید یک گروه بی طرف از شخصیتهای ملی، سیاسی، گرد هم آیند و نسبت به اعمال گذشته جبهه ملی پنجم و ششم رسیدگی و جبهه ملی ششم را پایان یافته و اعمال جبهه ملی پنجم را مسکوت بگذارند .

پیشنهاد اینکه کمیسیونی از افراد منتخب پلنوم ۸۲ که در حال حاضردر قید حیات هستند و طبق آمار ۱۶ نفر میباشند بعلاوه دو نفر نماینده از جبهه ملی پنجم و دو نفر نماینده از جبهه ملی ششم و ۵ نفر از افراد دعوت شوند

از اساتید و حقوق دانان که علاقمند به راه دکتر مصدق هستند گرد هم آیند و در نشستهای خود یک آئین نامه در چهار چوب اساسنامه جبهه ملی تنظیم  و همگان را به رعایت آن ملزم کنند .

و این گروه از یک لیست ۵۰ نفره شخصیتهای جبهه ملی/ ۳۵ نفررا انتخاب کرده که طبق ماده شانزدهم «شورا جبهه ملی »  تشکیل و شورا طبق اساسنامه هیات رهبری ،اجرائی و هیات رئیسه را انتخاب  و در نتیجه یک جبهه ملی واحد پویا و قوی شروع بکار خواهد‌کرد .

& درب را برهمان پاشنه چرخاندن  با این ساختار  به جایی نمی رسد ، مثل این است که جاده دنیای پرشتاب امروز را با موتور گازی 50 سال پیش برانید.

به بهینه سازی وسیله نقلیه باید پرداخت و بعد رانندگانی که رانندگی در دنیای امروز را می شناسند ، نه اینکه مثلا پشت فرمان هواپیما یک راننده کامیون بنشیند.. بدنبال فرصت سازی باشید نه فرصت سوزی کنید.

& پیشنهاد خوبیست ، باید دید نتیجه اش چه می شود ، تا اتفاق خاصی بر سر توافق نشود، نمی توان مطلبی در سطح عموم در بارۀ آن نوشت. نوشتن در این مرحله اسباب مضحکه خوهد شد. این را از من بپذیرید!

&  شاید رویدادهای مهمی رخ دهد و  فرصت بحث و جدل نباشد.

  پیشنهاد نبود بزرگواران "مشکل ساز" در مسئولیتهای سازمانی خوبست ، ولی چون اطمینان به راستی و درستی در هر توافقی ضروریست شاید بهتر باشد دو موجود مشکل ساز همراه با شما و یک هموند مثبت اندیش دیگر و دو تن مشابه از سوی دیگر بنشینند و ادغام محترمانه  را توافق کنند.

** یکی از هزینه پردازان و نقش افرینان که  اِیفاگر «آتش به اختیار» و بشدت از پیروان جدائی و طرد که احتمالا کرونا( مشابه گوش نگارنده حس شامه  ایشان راضعیف کرده ) با این ادبیات در جریان گذاشتم :

( نظرتعدادی همراهان را برایتان بعنوان محرم دلسوز ضمنا مشاور در این برهه تقدیم و باور دارم علاوه بر نقش آفرینی و صاحب نظری ... صریح و صادق ، سالم وفاقد آلودگی های زمانه ، اگر نظر بفرمائی سپاسمند ، البته با توجه به هدف  آنهم در آرامش کامل که از شخصیت محترمت شایسته)

  & پاسخ فر مودند : صد رحمت به «ابوموسی اشعری » که عملکردش از جهل بود در مورد شما بیشتر بوی عناد و دشمنی شخصی به مشام می رسد .

 تلاشتان برای تخریب جبهه ملی «به صرف عدم قرار گیری در جایگاهی که فکر می کنید لایق اش هستید» شما  طبعا نمی توانید  میانجی خوب ،مدعی اخلاق ، محرم و مشاورباشید

&  یکی از علاقمندان !که احتمالا مجموعه حرکت رابا این کم و کیف  مثبت ارزیابی نمینماید نوشته اند:   بقول «پائولو کوئلیو» در کتاب کیمیاگر که می‌گفت: گاهی آدم ترجیح می‌دهد با گوسفندها زندگی کند که لال‌اند و فقط دنبال آب و غذا ، یا ترجیح می‌دهد مثل کتاب‌ها باشد که وقتی آدم دلش می‌خواهد گوش بدهد، داستان‌های باور نکردنی برایش تعریف می‌کنند.

 وقتی با آدم‌ها حرف میزنی، چیزهایی می‌گویند و نظرهایی می‌دهند که نمیدانی چگونه  به گفتگو ادامه بدهی...   آدم‌ها حرف‌های غریبی می‌زنند!

  با این «کم و کیف » گذشته از هم نسلان حتی جوانان  بدفعات تذکر دادند : کوشش برای همراهی ووحدت رویه در بین این جمع به «آب در هاون کوبیدن میماند » و مشابه همه امورات دیگر در این اوضاع و احوال امید ثمری نیست !

این گزارش بعنوان حاصل کوشش  تا این مقطع را با نقل قول از « هنری کیسینجر»  که در پیرانه‌ سری همچنان قوی‌ترین مغز استراتژیک سیاست محسوب می‌شود مطلب  بپایان میرساند :  تشکیلات سیاسی برای موفقیت در پیشبرد برنامه ها ی منطبق با منافع ملی ، هیچ گریزی از وحدت و همراهی ندارند !

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.