رفتن به محتوای اصلی

چرخش الکاظمی به سمت ترامپ
28.08.2020 - 06:01

«مصطفى الكاظمی»، نخست‌وزیر عراق در تاریخ بیستم آگوست ۲۰۲۰، طبق یک دعوت رسمی، همراه با چندین وزیر کابینه خود به واشنگتن رفت و با «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری ایالات متحده امریکا در کاخ سفید دیدار کرد.
طرفین در این نشست، به بررسی راه‌های تقویت روابط دو کشور، مشکلات عراق و گفت‌وگوی استراتژیک بین خود پرداختند.

الكاظمی پس از ملاقات با ترامپ، در توییتر خود نوشت که دیداری مفید بود و سرآغاز مرحله جدیدی از همکاری امریکا-عراق برای نابودی بقایای «داعش» و تقویت شراکت اقتصادی طرفین خواهد شد.
وی هم‌چنین از ترامپ و دیگر «دوستان امریکایی» بابت کمک به عراق در نبرد با تروریسم تشکر کرد.

رییس‌جمهوری امریکا نیز با اشاره به این سفر، حضور نیروهای کشورش در عراق را به‌منظور دفع هرگونه حمله احتمالی ایران دانست و تصریح کرد: «ایالات متحده شمار کمی نیرو در عراق دارد و امیدوار به فرارسیدن روزی است که هیچ نیازی به وجود آن‌ها در این کشور نباشد.»

ازسوی دیگر، «عزت الشابندر»، سیاست‌مدار عراقی گفته که الكاظمی پیش از سفر به امریکا، با «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی «قدس» سپاه پاسداران ایران دیدار کرده است.

او هم‌چنین به انتقاد از الكاظمی بابت بردن پیام ایران برای امریکا از طریق بغداد پرداخته است. علاوه بر او، «ظافر العانی»، عضو «ائتلاف نیروهای عراقی» در پارلمان نیز ناراحتی خود از حمل نامه قاآنی توسط الکاظمی از طریق کشورش را ابراز کرده است.

 
دست‌آوردهای سفر الکاظمی به امریکا

در این زمینه، «گابریل سوما»، عضو ستاد انتخابات دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا در گفت‌وگویی اختصاصی با «ايران‌واير» گفت: «سفر الکاظمی به واشنگتن و دیدارش با پرزیدنت ترامپ موافقیت‌آمیز بود چون او از نقشه خود برای خروج تمام نیروهای امریکایی از عراق در اسرع وقت پرده برداشت.»

سوما افزود: «ترامپ در گفت‌وگو با الکاظمی هم‌چنین به بررسی راه‌های مهار شبه‌نظامیان وابسته به ایران و تهدید تهران درصورت تلاش جهت ایجاد خطر برای این کشور پرداخت.»
او گفت: «عامل تمام حملات موشکی به پایگاه‌های نیروهای امریکایی در عراق، شبه‌نظامیانی هستند که به طور مستقیم از ایران دستور می‌گیرند و عراق را تابع تهران می‌دانند.»

این درحالی است که «باسم خشان»، دیگر عضو پارلمان عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور تصریح کرده است: «بازدید الکاظمی از واشنگتن به خروج قطعی نیروهای امریکایی از عراق منجر نمی‌شود و نخست‌وزیر از اختلاف جناح‌های سیاسی در این زمینه سوءاستفاده خواهد کرد. دولت او برای پایان دادن به حضور امریکا در عراق جدی نیست. دور دوم گفت‌وگوهای استراتژیک امریکا-عراق باعث بستن این پرونده نشد و طرفین به مسایل دیگری پرداختند.»

پیام‌های الكاظمی

شیخ «غيث التميمی»، ریيس حزب «المواطنه» (شهروندی) عراق هم در این باره به «ايران‌واير» گفت: «الکاظمی در دیدار با ترامپ بایستی به بررسی مشکلات عراقی‌ها که به دلیل سیطره و مدیریت ضعیف شبه‌نظامیان، از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی محروم شده‌اند و همگی این‌ها ناشی از نفوذ ایران است، می‌پرداخت.»

التمیمی افزود: «پیام‌های الکاظمی باید بسیار شفاف‌تر می‌بود و ندای تظاهرکنندگان عراقی مبنی بر مخالفت با نفوذ ایران در کشورشان را که به بهای کشتار و و گروگان‌گیری تمام شده است، منتقل می‌کرد. الکاظمی توان تحمیل عقب‌نشینی غیرمناسب به امریکا را ندارد چون این اقدام به معنی اجرای خواسته ایرانی‌ها خواهد بود.»

عراق بين امریكا و ايران

در این زمینه، «احسان الشمری»، رییس مرکز «اندیشه سیاسی» هم در مصاحبه با «ايران‌واير» گفت: «اگر ادامه حملات شبه‌نظامیان به منافع امریکا در عراق ادامه یابد، کمک‌های ایالات متحده شامل حال دولت الکاظمی نخواهد شد. درحالی که درگیری تهران-واشنگتن ادامه دارد، امریکا نمی‌تواند به عراق به‌عنوان "سوارکار رایگان" نگاه کند. البته برخی نیز نگرانند که مبادا دیدار الکاظمی-ترامپ موجب شود عراق به‌جای وابستگی به ایران، در زیر یوغ امریکا درآید.»

در همین راستا، «آيات نوری»، سخن‌گوی «ائتلاف النصر» نیز به «ايران‌واير» گفت: «در زمینه نگاه به امریکا، دو بلوک متفاوت در عراق وجود دارد؛ بلوکی که با حضور نیروهایی امریکا در عراق مخالف است و آن را مداخله و تجاوز به حاکمیت ملی و زیان آن را بیش از خروج آن‌ها می‌داند. برخی گروه‌های مسلح وابسته به این بلوک برای دورساختن هرچه بیشتر دولت عراق از امریکا، فشار می‌آورند.»

وی افزود: «بلوک دوم حامی حضور امریکا در عراق بوده و معتقد است که اخراج ایالات متحده از عراق منجر به تضعیف این کشور در مقابل مداخله کشورهای منطقه و در نتیجه، تبدیل به حوزه نفوذ آن‌ها خواهد شد. از دیدگاه این بلوک، نهاد نظامی کشور می‌تواند تخصصی‌تر از دیگران اهمیت حضور نظامی امریکا در عراق را تشخیص دهد.»

پیام گروه‌های مسلح

«ايران‌واير» به بیانیه‌ای متعلق به گروه‌های مسلح عراقی دست یافته است که نشان می‌دهد آن‌ها قصد دارند پس از دیدار الکاظمی با ترامپ در واشنگتن، منافع امریکا در عراق را هدف قرار دهند. آن‌ها در این بیانیه که به نام «گروه‌های مقاومت» منتشر شده است، از دیدار الکاظمی-ترامپ بابت عدم تصمیم‌گیری برای خروج فوری نیروهای امریکایی از عراق انتقاد کرده‌اند.

در این بیانیه هم‌چنین آمده است: «الکاظمی بایستی اجرای تصمیم ملت عراق را در اولویت خود قرار دهد. آن‌ها با انجام تظاهرات میلیونی، تصمیم گرفتند که اشغال‌گری امریکا باید پایان یابد.»

در این زمینه، «ابوآلاء الولائی»، دبیرکل گردان‌های «سیدالشهدا» نزدیک به تهران نیز در توییتر خود نوشته است: «الکاظمی هنوز معتقد است که امریکا به عنوان یک متحد می‌تواند باعث امنیت و شکوفایی عراق شد. او تلاش‌های مرجعیت و حشدالشعبی را به نفع خود مصادره می‌کند و پیروزی را منحصر به حمایت امریکا می‌داند.»

گفتنی است این گروه‌ها در ماه جاری و پیش از سفر الکاظمی به واشنگتن نیز با هدف قراردادن شش ستون لجستیک عراقی که عازم پایگاه‌های امریکا بودند، پیام خود را برای ترامپ ارسال کردند. پیش‌تر نیز پنج حمله موشکی به منافع امریکا، از جمله سفارت این کشور در «منطقه سبز» بغداد رخ داده بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.