رفتن به محتوای اصلی

کرونا در ایران: ۱۳ هزار نفر در یک مراسم محرم
28.08.2020 - 08:48

در حالی‌که شیوع کرونا در شهرهای ایران تشدید و آمار مبتلایان به این ویروس به ۳۶۸ هزار نفر نزدیک می‌شود، مراسم عزاداری در ماه محرم با تدارک بسیار در حال برگزاری  است. تنها در یک مراسم در تهران ۱۳ هزار نفر شرکت کردند. مسئولان مدعی شده‌اند که شرکت‌کنندگان پروتکل‌های بهداشتی را «کاملاً رعایت کرده‌اند». وزارت بهداشت مردم را از سفر به سه استان شمالی پرهیز داده است اما جاده‌های شمال کشور مملو از خودرو بود.

سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۶ شهریور اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۱ هزار و ۱۳۷ نفر رسید.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس «معیارهای قطعی تشخیصی» دو هزار و ۱۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک‌هزار و ۶۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. روز پنج‌شنبه مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۳۶۷ هزار و ۷۹۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین را در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان را در وضعیت هشدار اعلام کرد.

او همچنین تأکید کرد که مردم از سفر به استان‌های گیلان، مازندران و خراسان رضوی پرهیز کنند.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور نیروی انتظامی از ترافیک سنگین و نیمه‌سنگین در جاده‌های شمال کشور خبر داد. جاده هراز، تونل کندوان، آزادراه قزوین به رشت از جمله مسیرهایی بودند که روز جمعه ترافیک سنگین و یا نیمه‌سنگین داشتند.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز در این‌باره هشدار داد و گفت:

«اگر مردم در تعطیلات پیش رو به سفر بروند، موج سوم کرونا آغاز می‌شود و اگر به موج سوم دچار شویم یک نکته اساسی را خواهیم داشت، جامعه پزشکی و پرستاری ما خسته و فرسوده‌اند.»

به‌گفته حریرچی تاکنون ۱۶۴ نفر از جامعه پزشکی و پرستاری جان خود را از دست داده‌اند.

کادر درمان ایران از نظر ابتلا به کووید۱۹ در جایگاه سوم جهان قرار دارد.

در چنین شرایطی اما مجالس عزاداری ماه محرم دایر است. خبرگزاری فارس که از جمله تبلیغ‌کنندگان برگزاری این‌گونه مراسم است در گزارشی نوشت در دانشگاه افسری «امام علی» تهران مراسم عزاداری محرم با شرکت ۱۳ هزار نفر زن و مرد برگزار شده است.

فارس برای آن‌که ثابت کند در بحران کرونا باید همچنان آیین‌های مذهبی را برگزار کرد با جزئیات از چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم نوشته و افزوده است:

«بالغ بر ۱۳ هزار نفر از زن و مرد در این جلسه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی حضور داشتند که موجب تحیر مسئولان هیأت نیز شده بود و اعلام می‌کردند شاید تا هزار نفر دیگر بتوان جای داد و برای شب‌های تاسوعا و عاشورا باید تمهیداتی اندیشید.»

مجتبی شریفی از مسئولان اجرایی این هیأت نیز به فارس گفت:

«در محرم برنامه‌ریزی لازم را کردیم تا فتنه دشمنان را خنثی کنیم و مانع ایجاد دوگانه سلامت و عزاداری شویم.»

انجمن روان‌پزشکان ایران ۲۷ مرداد در نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت خواهان منع برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم شد. روان‌پزشکان هشدار دادند که ایران در آستانه وقوع یک فاجعه بزرگ قرار دارد.

بر اساس توافق وزارت بهداشت با سرکردگان مداحی، محرم امسال برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.


بیشتر بخوانید:

کامنتهای خوانندگان رادیو زمانه

نفس در نفس نهیم به جهل
کرونا را کنیم آباد 
بسم الله تعالی
ما روحانیون شیعه اثنی عشری اسلامی رزق و روزیمان از همین عزاداری ها در می آید. حالا صرف نظر از مخارج و هزینه های جاری مثل اتومبیل های لوکس خارجی و خانه های آنچنانی که هزینه هایشان بسیار بالاست خرج فرزندان ارشد ما در کشورهای اروپائی و امریکا که ملت آنها را آقا و خانم زاده ها مینامند هم روی دست ماست. حالا شما توقع دارید بخاطر یک کرونا ناقابل از درآمد سرشار عزاداری حسینی ما صرفنظر کنیم. حضرت آقا آسید علی گدا صرفنظر نکردند و با رعایت تمام و کامل پروتکل های بهداشتی بتنهائی عزاداری فرمودند. ملت هم میتوانند با رعایت پرتکل بهداشتی گروه گروه بجمع عزاداران سیدالشهدا بپیوندند تا ما علما ازشان راضیت داشته باشیم. چون رضایت ما رضایت خداوندیست.
  1. السلامم و علیکم برحمت الله و برکاته

    آیت الله شنگولیان 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سازاخ
برگرفته از:
رادیو زمانه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.