رفتن به محتوای اصلی

" وضعیت فاجعه بار کودکان کار و کودکان خیابانی، و پیامدهای فاجعه بار آن!" یدی بلدی
29.08.2020 - 09:58

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی، جمعه ۷ شهریور۱۳۹۹

میهمان برنامه: یداله بلدی - جامعه شناس، عضو حزب چپ ایران (فدائیان خلق)

https://t.me/joinchat/CPd7yFQ5jXI9s_0WS07WFg

سوالات مطرح شده در جلسه 
  • رفیق بلدی عزیز از آنجا که میدانیم کودک به واسطه ی طبیعتش از لحاظ جسمی ، فکری ، احساسی موجودی بسیار حساس و لطیف است و با محرومیت از هر آنچه که نیازهای اولیه ی یک کودک است همچون بازی - شادی - امنیت - آغوش پر مهر مادر - شانه های ستبر پدر - محیط گرم خانواده - تحصیل و بهداشت و درمان و رویاروئی با جامعه ای خشن و سراسر بی مهری و نابرابری و ظلم چه میزان آسیب به روح آنان وارد آمده و چه بار سنگینی بر شانه های نحیفشان آوار میشود که شاید انسانهای بالغ هم از آن شانه خالی میکنند به نظر شما در رابطه با این فاجعه ی انسانی مسئولیت ما چیست و همچنین مسئولیت تشکلهای چپ در این رابطه چیست ؟
  • در بسیاری از جوامع، تحصیل تا پایان مقطع راهنمایی اجباری است. این آموزش اجباری چقدر می‌تواند در احقاق حقوق کودکان  موثر باشد؟
  • پرسش من این است چرا جمهوری اسلامی که خود عامل اصلی این فلاکت است همیشه سعی میکند که کودکان را مهاجر قلمداد کند؟
  • در صحبت هایی که مهدیه گلرو در شبکه رنگین کمان انجام دادند گفته شده متاسفانه ان جی  او ها رو و گروه های فعال رو در کشور چنان زیر فشار قرار داده ان که عملا جامعه از داشتن فعال که در این عرصه ها کمک کند وجود ندارد نمونه اش را خودتان فرمودید جمعیت امام علی ؟!!! پس چه باید کرد با این رژیم سرکوبگر؟
  • با درود و عرض ادب خدمت رفیق بلدی عزیز از آنجا که میدانیم کودک به واسطه ی طبیعتش از لحاظ جسمی ، فکری ، احساسی موجودی بسیار حساس و لطیف است و با محرومیت از هر آنچه که نیازهای اولیه ی یک کودک است همچون بازی - شادی - امنیت - آغوش پر مهر مادر - شانه های ستبر پدر - محیط گرم خانواده - تحصیل و بهداشت و درمان و رویاروئی با جامعه ای خشن و سراسر بی مهری و نابرابری و ظلم چه میزان آسیب به روح آنان وارد آمده و چه بار سنگینی بر شانه های نحیفشان آوار میشود که شاید انسانهای بالغ هم از آن شانه خالی میکنند به نظر شما در رابطه با این فاجعه ی انسانی مسئولیت ما چیست و همچنین مسئولیت تشکلهای چپ در این رابطه چیست؟
  • رفیق عزیز با پوزش اگر ما یاری را در کمک مادی و معنوی به این کودکان بدانیم آیا این میتواند کمکی در حل این پدیده فجیع بنماید ؟ آیا ایجاد نهادهای کمک رسانی مالی خود ابزاری در جهت تداوم این ظلم عظیم نیست؟
  • رفیق بلدی با درود  این حکومت چنان مردم رو بدبخت کرده که مردمی که زمانی توان یاری رساندن داشتند خودشان رفتند زیر خط فقر و برای کمک به این عزیزان نیز مشکل دارند بگذریم از ثروتمندانی که به فکر این مسایل نیستند  در حال حاضر که وضعیت اکثر مردم خودشان در فقر به سر میبرند چه راهی برای کمک میتوان انجام داد؟
  • فکر می کنید غیر از مساعدت با کودکان کار کدام راهکار های اجتماعی را باید برای از بین بردن کار کودک انجام داد؟
  • لطفا چه میزان مسائل روحی وروانی واختلافات خا نواده دراین پدیده وناهنجار اجتماعی نقش دارد وراهکار برون رفت بفرمایید (حداقل)
  • رفیق بلدی با درود  این حکومت چنان مردم رو بدبخت کرده که مردمی که زمانی توان یاری رساندن داشتند خودشان رفتند زیر خط فقر و برای کمک به این عزیزان نیز مشکل دارند بگذریم از ثروتمندانی که به فکر این مسایل نیستند  در حال حاضر که وضعیت اکثر مردم خودشان در فقر به سر میبرند چه راهی برای کمک میتوان انجام داد؟
  • حقوق کودکان جوامع دیگر  در مقایسه با ایران در چه حد  و اهمیتی قرار دارد؟
  • با سلام به استاد بلدی عزیز اینکه شما همه مسئولیت ما را در کمک به کودکان کار و کودکان خیابانی تنها در کمک رسانی از طریق نهادهای خیریه بیان فرمودید آیا فکر نمیکنید که این موضوع مانند موضوعات دیگری مانند کار و حقوق فردی و اجتماعی باید جزو مطالبات مردم از حکومت قرار بگیرد؟
  • کودکان مانند گنجی هستند برای حال وآینده کشورشان ولی افسوس فقر عوض شکوفایی استعدادشان آنها رابه صحنه کار درخیابانها وکوچه ها به انحا مختلف میکشاند دولتها درقبال این کودکان موطف اند آیا فعالان مدنی واجتماعی نمیتوانند دولتها را با راهنمایی اینکه‌برای آنها امکانات تحصیل وکار فراهم نمایند وبه دولتها بگویند که کودکان سرمایه های ملی یک جامعه اند  غفلت از آنان بمنزله غفلت از توسعه وپیشرفت کشور در هردوره وبازه زمانی بسته به این کودکان امروز وجوانان فردا خواهد بود
  • رفیق یدی در حال حاضر در ایران شبکه هایی هستند از سازمان های مردم نهاد  ان جی او  که برای آسیب دیدگان مشاوره های روانی می دهند یا ان جی او هایی که کار سواد آموزی می کنند و سایر کارهایی که دولت هم با توجه به وظایفش انجام نمی دهد نظر شما در مورد این سازمان های مردم نهاد چیست؟
  • سازمانهای بین المللی همچون یونسکو هستند که در این زمینه کار میکنند. آیا این سازمانها میتوانند در این فعال شوند و اگر بله چطور؟
  • با سلام به استاد بلدی عزیز اینکه شما همه مسئولیت ما را در کمک به کودکان کار و کودکان خیابانی تنها در کمک رسانی از طریق نهادهای خیریه بیان فرمودید آیا فکر نمیکنید که این موضوع مانند موضوعات دیگری مانند کار و حقوق فردی و اجتماعی باید جزو مطالبات مردم از حکومت قرار بگیرد؟
  • حقوق کودکان در جوامع توسعه یافته از جمله کانادا و استرالیا و کشورهای اروپایی خصوصا اسکاندیناوی را چگونه تعریف میکنید؟
  • سازمانهای بین المللی همچون یونسکو هستند که در این زمینه کار میکنند. آیا این سازمانها میتوانند در این فعال شوند و اگر بله چطور؟
  • نیروکار کودکان مهاجر امروز نقش بیسار در افزایش این پد ید  دارنند وظیفه ش متولین امر ومردم دراین زمینه چیست
  • حقوق کودکان در جوامع توسعه یافته از جمله کانادا و استرالیا و کشورهای اروپایی خصوصا اسکاندیناوی را چگونه تعریف میکنید؟
  • با درود گفته های این دوست عزیز به نوعی تنها نصیحتهای مسیحوار است به صدقه دادن و مرا یاد سخنی از صمد بهرنگی انداختند که چرا دستگیری از بینوایان را تبلیغ میکنیم و هرگز نمیگوئیم که چگونه آن یکی بینوا شد و آن یکی توانگر که سینه جلو بدهد و سهم ناچیزی از ثروت خود را به آن بابای بینوا بدهد و منت سرش بگذارد که آری من مردی خیر و نیکوکار  هستم و همیشه از آدمهای  بیچاره و بدبختی مثل تو دستگیری میکنم البته این هم محض رضای خداست والا تو خودت آدم نیستی. سوال من این است آیا با شام نذری دادن مشکلی حل میشود آیا این تحلیلهای ایشان تاثیرش چیست ؟ آیا ایشان اصلا به آموزش این کودکان برای شناخت حق و حقوقشان برای ایستادن در مقابل ظلم هم تحلیلی دارند؟
  • رفیق یدی  قوانینی چون پیمان نامه حقوق کودک و سایر مقاوله نامه های بین المللی به دولت ها وظایفی را تکلیف می کنند بنظر شما فعالان اجتماعی و احزاب سیاسی با این کنوانسیون ها چگونه باید برخورد کند؟
  • با درود رفیق بلدی این کودکان توسط باندهای مافیایی اجیر شده وبه کار واداسته میشوند وسهمی هرشب از در امد انها را ابن باندها از دستمزد کودکان میدزدند ومیگیرند این دولت فریبکار نمیتونه  این باند ها رو از بین ببره وبه خانواده کودکان از طریق کمیته امداد کمک کنه؟
  • با درود رفیق بلدی این کودکان توسط باندهای مافیایی اجیر شده وبه کار واداسته میشوند وسهمی هرشب از در امد انها را ابن باندها از دستمزد کودکان میدزدند ومیگیرند این دولت فریبکار نمیتونه  این باند ها رو از بین ببره وبه خانواده کودکان از طریق کمیته امداد کمک کنه ؟
  • چرا احزاب سیاسی نمیتوانند در ارتباط با موضوع کار کودکان به ترویج اصول و مبانی و روشهایی که راه های کوتاه مدت و دراز مدت را پیش روی مردم و فعالان اجتماعی قرار می دهد بپردازند ؟
  • رفیق بلدی در مواردی مثل سیل وزلزله میبینیم خانم واقاهای سلبریتی برای نمایش با وانت برای کمک می ایند وعکس میگیرند ومیروند ولی در عین حال این قراردادهای فوتبال که تریلیاردها خرج واختلاس میشه وتازگیها هم یه مربی ادعاز میلیاردها دستمزد کرده ایا این دولت نمیتونه گر چه نمی خواهد چنین کاری کند اون فوتبال مهمتره یا نجات کودکان که در لجنزار زندگی میکنند این دولت حتی به کودکان محصل در شرایط کرونا نتونسته خدمات اینترنتی برای اموزش بده چون خانواده نتوانسته یه موبایل یا لپ تاپ از خدمات اموزشی بر خوردار بشه در صورتیکه اینها جز کودکان کار هم محسوب نمیشوند ازنها عملا با فساد دستگاه های دولتی به فکر مردم نیستند نظر جنابعالی در این مورد چیست ؟
  • رفیق عزیز  چطور میشود مردم را برای تحقق موضوعاتی چون حقوق کودک ، اجرای قوانین اساسی و کار در باره کودکان ، پیمان نامه هاو کنوانسیون های بین المللی در این باره حساس و سازماندهی کرد  آسیب به کودک کار آسیب به اجتماع است کودک کار را مجزا از جامعه می بینیم در حالیکه او در این جامعه در کنار فرزندان ما زندگی می کند؟
  • تقریبا ۲۳ درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‌دهند ایا تعریفی از کودک در قوانین کار و مدنی ایران وجود دارد؟
  • سالهاست که شعار سرنگونی رژیم به شعار همگانی تبدیل نشده است. آیا فکر نمی کنید گروههای سیاسی بهتر بود که این شعار را نمی دادند و روی مطالباتی که می توانست همگانی تر باشد و امکان داشت که با شعارهای موثر به خواست همگانی تبدیل می شد، کار می کردند؟
  • يكى ازبخشهاى كودكان كار قبر شو ها هستند كه مافياى بخش گورستانها اين كودكان را در اختيار كرفته و هريك را مسول بخشى  از گورها كرده وكودكان را استثمار ميكنند
  • در بخش اشغال جمع كن ها خود شهرداريها خيابانها را در انحصار  گروه ها قرار داده ودر واقع اجاره  دريافت ميكنند حتا اداره بهداشت نيز هيچ اقدامى در جلو گيرى  ازاين  حركت كه باعث الودكى زيادى است  بعمل نمى اورند. نكته مهم ديگر  ،،عدم علاقمندى اين كودكان  در زندگى در پرورشگاهها ورفتن بمدرسه است ،بسيارى از انها از اين پرورشگاهها گريخته وبزندگى ازاد وولكردى  ادامه ميدهند. يكى ديكر از نكات انكه در شهر هاى شمالى كه  پناهندگى  هموطنان افغان بيشتر است  پدر مادر ها به افغانستان باز گشته ولى فرزندان را در ايران بجا گذاشته اند واين كودكان عمده كودكان كار را در اين شهرها تشكيل ميدهند
  • نظرتان درباره عبارت "توانمندسازی زنان و کودکان کار" چیست؟ آیا این جز نوعی کمک برخی فعالان به بقای شرایط استثمار و بهره کشی از آنان محسوب نمی شود؟ مرز مشخص بین این دو مفهوم کجاست؟
  • بدون شک حاکمیت به راحتی تن به خواسته ها نخواهد داد، اما آیا گروههای سیاسی با دادن شعار سرنگونی راه تلاش را مسدود نکردند؟ و جو را هر چه بیشتر برای سرکوب و بقول شما حتی مخالفت باngoها مساعدتر نکردند؟
  • بنظر شما کی ما می باید از مرحله برشمردن خرابیها عبور کنیم؟ این برشمردن و ابراز اینکه "متاسفانه رژیم سرکوبگر اجازه هیچ چیزی را نمی دهد" بیش از حد یاس آور است؟ فکر نمی کنید وقت آن است که گفتگوی طولانی و همه جانبه در سطح ملی  شروع شود و دیگر فقط از درد نگفت و راه حلهای را با مشارکت همگانی پیدا کرد.؟ آیا پدیده کودکان کار جدا از ساختار اقتصادی مالی و تجاری دلال ایران است؟
  • نقش خانواده و سطح آگاهی والدین   در آسیب های اجتماعی کودکان را چگونه می بینید؟
  • این دولت وحکومت نشان داده در عرض ۴۱ سال هیچ کار درست ومفیدی برای مردم انجام نداده لازم نیست احزاب وگروه ها اماده باشند برای تشکیل وامادگی برای تغییر بعد از این حکومت تا به شکلی شبیه لبنان نشیم که دولت همه استعفا داده اند و هنوز دولتی روی کار نیست به نظر شما چکار باید کرد این دولت قادر به انجام هیچ خدمتی به مردم نیست لطفا نظر خودتان را بفرمایید ؟ ممنونم
  • مردم ایران در شرایط کنونی در افسردگی بیش از حد از وجود مشکلات قرار دارند، مشکلات را همه می دانند، مردم در انتظار راه حل همگانی که با ایجاد وحدت قابل دست رسی باشند، هستند. آیا گروههای سیاسی نمی باید به این وضعیت بیشتر توجه کنند؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.