رفتن به محتوای اصلی

اسناد شکنجه‌ی نوید افکاری از بازداشت‌شدگان مرداد ۹۷ روی صورتم پلاستیک می‌کشیدند
و مرا تا مرز خفگی و مرگ پیش می‌
30.08.2020 - 20:00

 

استمداد مادر نوید افکاری برای نجات جان فرزندش از اعدام

مادر برادران افکاری: فرزندانم در زندان شکنجه شدند تا علیه هم اعتراف کنند

 واکنش وزارت امور خارجه آمریکا به حکم اعدام برادران افکاری

 

خانم نامجو در ویدئویی که برای بی‌بی‌سی فرستاده، خبر داده که علاوه بر سه پسرش، همسر و دامادش هم بازداشت شده بودند.

به گفته فعالان حقوق بشر که با خانواده افکاری در ارتباط هستند، نوید افکاری سنگری، کشتی‌گیر به اتهام قتل یک نیروی امنیتی، محاربه و شرکت در اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ به "دو بار اعدام"، برادرش وحید افکاری سنگری در مجموع به ۵۴ سال زندان و حبیب افکاری سنگری به ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند. هر سه برادر به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده‌اند.

خانم نامجو می‌گوید پسرانش بی‌گناه هستند و در یک جلسه "دادگاه ناعادلانه" بدون "هیچ مدرکی" محاکمه شدند. او خواستار برگزاری دادگاه عادلانه شده است.

به گفته خانم نامجو پسرش حبیب سه ماه بعد از عروسی بازداشت شد و پسر دیگرش وحید آنقدر شکنجه شده بود تا علیه برادرش شهادت بدهد. او می‌گوید وحید تحت همین فشارها دو بار دست به خودکشی زده است.

نوید و وحید افکاری شهریور ۱۳۹۷ چند روز بعد از اعتراضات بازداشت شدند. سه ماه بعد حبیب افکاری هم بازداشت شد.


روایت وحید افکاری از زندان

شاهد علوی، خبرنگار، صدایی از وحید افکاری (محکوم به ۵۴ سال زندان) منتشر کرده که در آن می‌گوید مدت‌ها در سلول انفرادی بوده و "با وجود شکنجه و فحاشی" هیچ برگه‌ اعترافی را امضا نکرده است:

"تهدید شدم که بقیه خانواده را بازداشت می‌کنند. تصمیم گرفتم خودم را بکشم. که دست‌کم نوید [برادر محکوم به اعدام] از این مخمصه جان سالم به در ببرد. در بیمارستان نمازی سه روز در کما بودم و هیچ کس صدایم را نشنید. بعد در شکنجه‌ها پلاستیک روی سرم می‌کشیدند. با قل و زنجیر می‌زدند و ساعت‌ها با باتون به کف پایم می‌زدند و وادارام می‌کردند راه بروم. تهدیدم کرده بودند که مادر و خواهرت را بازداشت می‌کنیم."

وحید افکاری درباره روز دادگاه گفته است:

"خانواده مقتول از همان اول هر گونه آشنایی با ما را منکر شدند. به قاضی گفتم اگر کسی شاهد بوده، برای شهادت احضارش کنید. اگر خطوط موبایل من در منطقه وقوع قتل آنتن‌دهی داشته، یا دوربینی من را ثبت کرده، نشان دهید. اگر آلت جرمی از من یا خانه ما کشف شده، نشان دهید. ولی بدون شک همچین ادله‌ای وجود خارجی نداشته؛ چون ما بی‌گناه بودیم. قاضی به نام مهرداد تهمتن فقط ما را نگاه می‌کرد. من گفتم شهودی دارم که نشان می‌دهد من در زمان قتل جای دیگر بودم و من را دو سال بی‌گناه در زندان نگه داشتید. وقتی اینها را می‌گفتم قاضی فقط خندید و تمسخر کرد و پرسید اتهامت را قبول داری یا نه. من می‌خواستم خبرنگاران و رسانه‌ها در دادگاه باشند اما قاضی مخالفت می‌کرد."

خط
 

فعالان حقوق بشر در ایران می‌‌گویند که حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر تایید شده و او در معرض خطر اعدام است.

هرانا نامه‌ای از آقای نوید افکاری منتشر کرده که روی کاغذ زندان است و به نظر می آید که "شکواییه" او از "شکنجه و بدرفتاری" در طول "پنجاه روز بازداشت در اداره آگاهی" باشد.

او در این نامه نوشته همه اعترافات تحت "شکنجه روحی و جسمی" بوده و در حالی که "روی صورتش پلاستیک کشیده بودند و او تا مرز خفگی و مرگ پیش رفته" مجبور به اقرار به "مطالب ساختگی و سراسر کذب" شده است.

هرانا می‌گوید که یکی از احکام اعدام نوید افکاری به تازگی در دیوان عالی کشور نیز تایید شده و پرونده‌ این سه نفر بابت چند اتهام دیگر همچنان در دادگاه انقلاب شیراز در حال بررسی است.

"پرونده این سه برادر به ترتیب در دادگاه کیفری ۱ و ۲ استان فارس و دادگاه انقلاب شیراز به دلیل اتهامات متعدد مورد بررسی جداگانه قرار گرفته و وحید و نوید افکاری دارای وکیل تسخیری بودند؛ اما حبیب افکاری و یک متهم دیگر همین پرونده وکیل نداشتند."

در پرونده‌ای مشابه در اصفهان یک سال بعد از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و کشته شدن یک نیروی بسیج پنج نفر به اتهام قتل او بازداشت شدند.

این پنج نفر به نام‌های مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، عباس محمدی، مجید نظری کندری و هادی کیانی هر کدام به جرم محاربه و قیام مسلحانه علیه حکومت به دو بار اعدام محکوم شده‌اند. متهمان دست‌کم یک سال و گاه تا دو سال بعد از وقایع دی ماه بازداشت شده‌ بودند.

آنها هم بر بی‌گناهی خود تاکید دارند و می‌گویند مدرکی برای اثبات جرمشان وجود ندارد.

 

مادر برادران افکاری: فرزندانم در زندان شکنجه شدند تا علیه هم اعتراف کنند


نوید افکاری، ۲۷ ساله به دو بار حکم اعدام محکوم شده است

نوید افکاری، ۲۷ ساله به دو بار حکم اعدام محکوم شده است

 

بهیه نامجو، مادر سه نفر از معترضانی که به دلیل شرکت در اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز به اعدام و زندان طولانی‌مدت محکوم شده‌اند، می‌گوید فرزندانش در زندان به شدت شکنجه شده‌اند.

او در ویدئویی که روز یک‌شنبه ۹ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، می‌گوید هدف از شکنجه این بوده است که از فرزندانش علیه یکدیگر اعتراف بگیرند.

 خبرگزاری هرانا روز هشتم شهریور گزارش داد نوید افکاری، ۲۷ ساله که در جریان اعتراض‌های مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت شده بود، به دو بار اعدام محکوم شده است.

علاوه بر این، دو برادر او به نام‌های وحید افکاری به ۵۴ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب افکاری به ۲۷ سال و سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

مهم‌ترین اتهام این سه برادر، «قتل یک نیروی امنیتی وابسته به حراست شرکت آبفاء» به نام حسین ترکمان در روز دوم مرداد ۷۷ بوده است.

به گفته خانم نامجو، نیروهای امنیتی قصد داشته‌اند با شکنجه وحید افکاری علیه برادرش نوید افکاری اعتراف کند.

او می‌گوید یک جلسه دادگاه «دروغین» برگزار شده و «بدون هیچ مدرکی» به فرزندانش اتهام وارد کرده‌اند و خواستار برگزاری دادگاه عادلانه است.

او می‌گوید که فرزندش وحید افکاری سه بار اقدام به خودکشی کرده است.

بهیه نامجو در ویدئوی منتشره می‌گوید که در جریان این پرونده شوهر و دامادش هم بازداشت شده‌اند. تاکنون گزارشی درباره سرانجام این دو نفر منتشر نشده است.

علاوه بر ویدئویی که بهینه نامجو منتشر کرده،‌ خبرگزاری هرانا تصویر نامه‌ای از نوید افکاری را منتشر کرده است که در آن شرح شکنجه‌های روحی و جسمی را داده است.

 

او در این نامه توضیح داده است که روز ۲۶ شهریور سال ۹۷ همراه با برادرش وحید بازداشت شده است.

بر اساس متن این نامه، ماموران علاوه بر کتک زدن او با باتوم و چوب، روی صورتش پلاستیک کشیده و او را «تا مرز خفگی و مرگ پیش» برده‌اند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است که او درباره شکنجه‌هایی که برای اخذ اعترافات اجباری صورت گفته، به مقام‌های قضایی شکایت برده ولی این شکایت‌ها مورد توجه قرار نگرفته

 

نوید افکاری

نوید (فرشید) افکاری سنگری (زاده ۱۳۷۲ فرزند حسین)[۱] کشتی‌گیر ایرانی است که از معترضان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ ایران بود. او به ادعای حکومت جمهوری اسلامی بخاطر شرکت در این اعتراضات دستگیر و به جرم محاربه و همچنین قتل یک مأمور امنیتی در جریان اعتراضات در شیراز و فهرستی از اتهامات دیگر به دو بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.[۲] او که در هنگام منتشر شدن خبر اعدامش تنها ۲۷ سال داشت، در گذشته دارای چند عنوان قهرمانی کشتی کشوری بوده‌است.[۳]

نوید دارای دو برادر دیگر به نام‌های وحید افکاری سنگری (زاده ۱۳۶۴)[۱] و حبیب افکاری سنگری (زاده ۱۳۷۰)[۱] است که وحید نیز به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق و حبیب به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. پرونده این سه برادر به ترتیب در دادگاه کیفری استان فارس و دادگاه انقلاب شیراز به دلیل اتهامات متعدد مورد بررسی جداگانه قرار گرفت و وحید و نوید دارای یک وکیل تسخیری بودند، اما حبیب هیچ وکیلی نداشت.[۲] به گفته خبرگزاری هرانا، سعید دشتکی، ۲۲ ساله اهل شیراز نیز در پرونده همراه با برادران است.[۱]

شغل نوید و وحید گچکار بوده و حبیب به جوشکاری مشغول بود.[۱]

فهرست اتهام‌های نوید افکاری و برادرانش بسیار طولانی است (۲۰ اتهام توسط شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری ۲ استان فارس صادر شده[۱]) و در میان آنها عناوینی نظیر تشکیل «دسته‌ای معاند نظام با مقاصد برهم زدن امنیت کشور»، «سرفت مقرون به آزار»، «نگهداری اموال مسروقه» و «توهین به رهبری» به چشم می‌خورد، اما مهم‌ترین اتهام وی، قتل یک بسیجی در شرکت آب و فاضلاب کازرون بود که منجر شد دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز او را به اعدام محکوم کنند.[۳] نام فرد کشته‌شده «حسن ترکمان» عنوان شد و تاریخ کشته شدنش نیز به هفته دوم مرداد ۱۳۹۷ بازمی‌گردد. برخی خبرگزاری‌های نزدیک به نهادهای امنیتی گفتند او یکی از نیروهای امنیتی حاضر در تجمعات شیراز بود.[۴]

نامه‌ای از نوید افکاری منتشر شد که در آن نوشته بود که همهٔ اعترافات وی تحت شکنجه روحی و جسمی بوده‌است، از جمله اینکه روی صورتش پلاستیک کشیده بودند و او تا مرز خفگی و مرگ پیش رفته مجبور به اقرار به مطالب ساختگی شده‌است.[۲][۵]

بهیه نامجو، مادر نوید افکاری، در مصاحبه‌ای گفت آنها پسرانش را شکنجه کردند تا علیه همدیگر شهادت دهند و وحید تحت همین شکنجه‌ها، تا دو بار اقدام به خودکشی کرده‌است. او تأیید کرد که همسر و دامادش نیز بازداشت شده‌اند و پسرانش در یک «دادگاه ناعادلانه» و بدون «هیچ مدرکی» قرار گرفتند. حبیب ۳ ماه بعد از عروسی بازداشت شد (۲۲ آذر ۱۳۹۷)[۱] ولی نوید و وحید «چند روز» بعد از اعتراضات بازداشت شدند.(۲۶ شهریور ۱۳۹۷)[۱][۶]

صدایی ضبط شده از وحید افکاری دربارهٔ روز دادگاه شد که گفته بود:[۶]

خانواده مقتول از همان اول هر گونه آشنایی با ما را منکر شدند. به قاضی گفتم اگر کسی شاهد بوده، برای شهادت احضارش کنید. اگر خطوط موبایل من در منطقه وقوع قتل آنتن‌دهی داشته، یا دوربینی من را ثبت کرده، نشان دهید. اگر آلت جرمی از من یا خانه ما کشف شده، نشان دهید؛ ولی بدون شک همچین ادله‌ای وجود خارجی نداشته؛ چون ما بی‌گناه بودیم. قاضی به نام مهرداد تهمتن فقط ما را نگاه می‌کرد. من گفتم شهودی دارم که نشان می‌دهد من در زمان قتل جای دیگر بودم و من را دو سال بی‌گناه در زندان نگه داشتید. وقتی اینها را می‌گفتم قاضی فقط خندید و تمسخر کرد و پرسید اتهامت را قبول داری یا نه. من می‌خواستم خبرنگاران و رسانه‌ها در دادگاه باشند اما قاضی مخالفت می‌کرد."

 
 Missing media item.

(+ویدئو) براساس اسناد منتشر شده در وبسایت «هرانا» نوید افکاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۹۷ کازرون، حداقل ۵۰ روز تحت شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی با هدف اقرار علیه خود قرار داشته است. در شکایت‌نامه نوید به قوه‌قضاییه آمده است: «روی صورتم پلاستیک می‌کشیدند و تا مرز خفگی و مرگ پیش می‌بردند.»بر اساس اسناد شکنجه منتشر شده در وبسایت حقوق‌بشری «هرانا» نوید افکاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۹۷ کازرون که محکوم به دو بار اعدام شده، در دوران بازجویی از ۲۶ شهریورماه تا ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ تحت شدیدترین شکنجه‌‌های روحی و روانی قرار داشته و مجبور به اقرار علیه خود شده اسسناد شکنجه نوید افکاری در بازداشتگاه‌ها حکومت

این اسناد شامل شکایت‌نامه نوید افکاری به قوه‌قضاییه در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۸ و گزارش شکنجه‌های جسمی شدید است که مورد توجه هیچیک از مقامات قضایی و همچنین سرپرست معاینات پزشکی قانونی غرب شیراز قرار نگرفته است.

این اسناد شامل شکایت‌نامه نوید افکاری به قوه‌قضاییه در تاریخ ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۸ و گزارش شکنجه‌های جسمی شدید است که مورد توجه هیچیک از مقامات قضایی و همچنین سرپرست معاینات پزشکی قانونی غرب شیراز قرار نگرفته است.

 نوید افکاری یکی از سه برادر محکوم در پرونده اعتراضات کازرون نوشته که در «بازداشتگاه اداره آگاهی (اولین محل بازداشت) حداقل ۵۰ روز شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی و فحاشی‌های رکیک را متحمل شدم. با چوب و باتوم، دست‌ها و پاها و شکم و کمرم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.»

وی اسامی شکنجه‌گرانش را چنین اعلام کرده است: نیکبختی رئیس شعبه پنجم و عباسی افسر پرونده.

نوید افکاری قهرمان کشتی‌ که اکنون در زندان شیراز ممنوع‌الملاقات نیز هست، در این شکایت‌نامه نوشته که پس از انتقال به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اطلاعات در اواسط آبان‌ماه ۱۳۹۷ نیز مورد شکنجه‌های شدید روحی و روانی قرار گرفته بود.

 

در اسناد شکنجه نوید آمده که مأموران بازجویی اطلاعات، «روی صورتم پلاستیک می‌کشیدند و مرا تا مرز خفگی و مرگ پیش می‌بردند. دستها، شکم و پاهایم را به وسیله باتوم و اجسام سخت به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند و مکررا با الفاظ توهین‌آمیز و رکیک اهانت می‌کردند. مرا محکم می‌بستند و در بینی‌ام الکل می‌ریختند‌.»

نوید، وحید و حبیب افکاری از سوی دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز تحت عناوین «تشکیل گروه»، «قتل یک نیروی امنیتی» و «شرکت در اعتراضات» سراسری امردادماه ۹۷ محکوم به اعدام و زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

نوید افکاری علاوه بر «شش سال و ۶ ماه زندان» و «۷۴ ضربه شلاق» به «۲ بار اعدام» محکوم شده است. حکم اعدام وی از سوی دیوان عالی کشور تأیید و اعاده دادرسی نیز رد شده است.

وحید افکاری به «۵۴ سال و شش ماه زندان» و «۷۴ ضربه شلاق» و حبیب افکاری به «۲۷ سال و ۳ ماه زندان» و «۷۴ ضربه شلاق» محکوم شده‌اند.

بهیه نامجو مادر برادران افکاری امروز ویدئویی منتشر کرد و از همه مردم ایران و دنیا خواسته تا به کمک به فرزندان بی‌گناهش بشتابند.

وی گفت که در یکی از روزهای شهریور ۹۷ ساعت ۵ صبج مأموران لباس شخصی بدون هیچ حکمی به منزل آنها هجوم برده و وحید و نوید را بازداشت کرده‌اند. سپس شوهر و دامادش را بازداشت کردند و سه ماه بعد حبیب دیگر پسرش را با خود برده‌اند.

 

بهیه نامجو در این فایل ویدئویی گفته است: «حبیب سه ماه بود ازدواج کرده بود و اینقدر شکنجه روحی و جسمی به او وارد کرده بودند که سه بار دست به خودکشی زده بود. ولی خدا او را نجات داد. بعدها فهمیدیم که شکنحه‌هایی که به وحید وارد می‌کردند که باید علیه نوید اعتراف کنی.»

خانم نامجو گفته است که فقط یک جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فرزندانش برگزار شده است. وی این دادگاه را «ناعادلانه و دروغین» خواند و گفت: «بچه‌های من اصلا نتوانستند از خودشان دفاع کنند. اینهمه اتهام بستند بدون هیچ مدرکی و گناهی، یک جلسه دادگاه برگزار کردند و حکم دادند.»

مادر برادران افکاری گفت که نمی‌تواند حکم نوید را به زبان بیاورد.

 

در خبر دیگری آمده است که یک منبع از آگاهی شیراز گفته است «ستوان ابوالقاسم عباسی، مسئول پرونده نوید و وحید افکاری در شعبه ۵ آگاهی شیراز، می‌گفت می‌داند این بچه‌ها بی‌گناه هستند و در قتل حسین ترکمان، مسئول حفاظت آبفا، هیچ نقشی ندارند اما حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی گفته بود او باید از این‌ بچه‌ها اعتراف قتل بگیرد.»

به نظر می‌رسد اتهام قتل علیه تظاهرکنندگان و معترضانی که دستگیر می‌شوند و به زندان می‌افتند به یکی از شیوه‌های رایج دستگاه‌های امنیتی برای صدور حکم اعدام جوانان تبدیل شده است.

.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.