رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۲۳- تاریخچه انتخابات در ایالت جورجیا آمریکا
01.09.2020 - 07:17

 این ایالت در جریان جنگ داخلی آمریکا جزو ایالات مؤتلفهٔ آمریکا یا کنفدراسیون  ( Confederate States of America) و بدنبال جدا شدن از آمریکا بود. جمعیت این ایالت ۱۰.۶۱۷.۴۲۳ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۵۲ درصد سفید پوست، ۳۲.۶ درصد سیاه پوست، ۹.۹ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبارها، ۴.۴ درصد ( Asian) آسیای شرقی، ۰.۵ سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۲ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

جورجیا دارای صنعت خودروسازی فعال و کشاورزی قوی است. در تولید بادام زمینی و مرغ مقام اول را دارد و در تولید پنبه، هندوانه، هلو، تخم مرغ، خیار، ذرت شیرین، گوجه فرنگی، طالبی و کلم در رده بالا قرار دارد. همچنین در صنعت فیلم سازی و سرگرمی جزو چهار ایالت برتر است و با داشتن مکان های تفریحی مانند: جزیره جکیل، آکواریوم جورجیا، پارک یادبود مارتین لوتر کینگ جونیور و دنیای کوکاکولا سالانه میلیاردها دلار از راه توریسم درآمد دارد. در کنار این ها ایالت جورجیا میزبان یکی از بزرگترین پایگاه های ارتش آمریکا Fort Benning در این ایالت می باشد.

دفتر مرکزی شرکت های بزرگی مثل هوم دیپوت (Home Depot)، یو پی اس، کوکاکولا، هواپیمایی دلتا و آربیز (Arby’s) در این ایالت قرار دارد.

جیمی کارتر سی و نهمین رئیس جمهور آمریکا، مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، لولا کارسون اسمیت مک ‌کالر نویسنده و نمایش ‌نامه ‌نویس آمریکایی و جولیا رابرت بازیگر آمریکایی از شخصیت های مشهور متولد این ایالت هستند. حسین خسرو علی وزیری معروف به شیخ آهنین کشتی کج کار ایرانی و زهرا کارینشاک (شیخ الاسلام) وکیل و سیاستمدار که در سال ۲۰۱۹ به عنوان سناتور دموکرات از ناحیه ۴۸ به مجلس ایالتی جورجیا راه یافت از ایرانی- آمریکائیان مشهور این ایالت هستند.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون ۵۸ دوره انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا برگزار شده که ایالت جورجیا بغیر از انتخابات سال ۱۸۶۴ که بعلت جنگ های داخلی از ایالات متحده آمریکا جدا شده بود در مابقی ۵۷ دوره انتخابات برگزار شده شرکت کرده است که از این تعداد ۳۳ دوره دموکرات ها، ۱۰ دوره جمهوری خواهان، هشت دوره جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican)، سه دوره حزب ویگ (Whig Party)، دو دوره فدرالیست ها و یک دوره حزب مستقل آمریکایی (American Independent Party) برنده شده اند.

برای بررسی، این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. دوره اول از سال ۱۷۸۹ الی ۱۸۶۰ یعنی آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری که قبل از جنگ داخلی برگزار شد. در این بخش ۱۹ دوره انتخابات برگزار شد که جمهوری خواهان دموکراتیک با هشت دوره برتر از دموکرات ها با شش دوره هستند و جمهوری خواهان نیز هیچ دوره ای در این بخش رای نیاوردند. در بخش دوم از سال ۱۸۶۸ الی ۱۹۶۰ میلادی ۲۴ دوره از این انتخابات برگزار شد و دموکرات ها برنده همه این ۲۴ دوره بودند و جمهوری خواهان هیچ سهمی نداشتند. در بخش سوم از سال ۱۹۶۴ الی آگوست ۲۰۲۰ تعداد ۱۴ دوره این انتخابات برگزار شد که جمهوری خواهان ۱۰ دوره، دموکرات ها سه دوره و حزب مستقل آمریکایی یک دوره برنده شدند. نکته قابل توجه این است که تا قبل از سال ۱۹۶۴ جمهوری خواهان هیچ دوره ای برنده این انتخابات نشده بودند و در این سال اولین دوره برد خود را تجربه کردند. از سال ۱۹۹۶ تاکنون جمهوری خواهان برنده هر شش دوره این انتخابات شده اند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۷۱.۳ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۲۸.۲ درصد آرا شد.

در حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۳۸.۸ درصد آرا موفق به شکست مارکو روبیو و تد کروز با ۲۴.۴ و ۲۳.۶ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با ۵۰.۴ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون  با ۴۵.۳ درصد آرا و گرفتن ۱۶ رای الکترال این ایالت شد.

از سال ۱۷۸۹ تاکنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۶۷ سناتور از ایالت جورجیا راهی واشنگتن شده اند که از این تعداد، ۳۲ تن  فقط  عضو حزب دموکرات، ۱۲ تن جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican Party)، هفت تن جمهوری خواهان، چهار تن جکسونیان، دو تن حزب ویگ (Whig Party)، دو تن حزب ضد دولت (Anti-Administration party)، یک تن فدرالیست و هفت تن سناتورهایی که در طول دوران خدمت، حزب خود را عوض کردند که به شرح زیر می باشد: دو تن با عضویت در دو حزب دموکرات و جکسونیان، دو تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد (Democratic-Republican Party and CRR)،  یک تن دموکرات و ویگ، یک تن کرافورد و جکسونیان (CRR and jacksonian) و نهایتا یک تن عضو احزاب ضد دولت و فدرالیست (Anti-Administration party and Federalist).

در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها کاملا برتر هستند و جمهوری خواهان تا قبل از ۱۹۸۱ فقط یک سناتور از جورجیا به مجلس سنا فرستاده بودند و از سال ۱۹۸۱ کمی اوضاع تغییر کرد و گرایش مردم جورجیا به جمهوری خواهان بیشتر شد و از سال ۲۰۰۵ تا کنون هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا در دست جمهوری خواهان می باشد.

Richard B. Russell Jr. (۱۹۳۳-۱۹۷۱) با ۳۸ سال حضور در سنا و Walter F. George (۱۹۲۲-۱۹۵۷) با ۳۵ سال حضور در سنا که هر دو نیز دموکرات بودند، با سابقه ترین سناتورهای ایالت جورجیا در مجلس سنای آمریکا می باشند.

David Perdue و Kelly A. Loeffler هر دو از حزب جمهوری خواه، دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.

از سال ۱۷۸۹ تا کنون مجموعا ۲۸۶ نماینده از ایالت جورجیا برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۱۵۷ تن فقط از حزب دموکرات، ۳۸ تن فقط جمهوری خواه، ۲۱ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، ۱۴ تن حزب ویگ (Whig Party)، ۱۰ تن جکسونیان، پنج تن ضد دولت (Anti-Administration party)، سه تن حزب آمریکایی (American Party or Know Nothing)، دو تن اتحادیه گرا (Unionist Party)، یک تن فدرالیست و سه تن دموکرات مستقل (Independent Democrat) و مابقی این ۲۸۶ نماینده کسانی هستند که در دوران نمایندگی خود تغییر حزب دادند که به قرار زیر می باشد: هشت تن دموکرات و جکسونیان(یعنی عضو یکی از این احزاب بودند و تغییر حزب دادند عضو دیگری شدند.)، سه تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونیان، سه تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد و جکسونیان، دو تن دموکرات و ویگ، دو تن دموکرات و اتحادیه گرا، دو تن ویگ و جکسونیان، دو تن حزب دموکرات و حزب حقوق ایالات متحده (Democrat and States' Rights Party)، یک تن حزب دموکرات و جمهوری خواه، یک تن دموکرات و عوامگرا (Democrat and Populist Party)، یک تن حزب دموکرات و حزب مخالف   (Democrat or Opposition Party) ، یک تن جکسونیان و کرافورد (Jacksonian or CRR)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد، یک تن فدرالیست و جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن ضد دولت و جمهوری خواهان دموکراتیک (Anti-Administration party and Democratic-Republican)، یک تن با عضویت در احزاب ویگ و اتحادیه گرا و دموکرات و نهایتا یک تن با عضویت در احزاب دموکرات و ویگ و دموکرات ون بورن (Van Buren Democrat).

همانطور که آمار نشان می دهد حزب دموکرات با ۱۵۷ نماینده در طول تاریخ با فاصله زیاد برتر از جمهوری خواهان هستند بطوریکه در یک بازه زمانی ۹۰ ساله از سال ۱۸۷۵ الی ۱۹۶۵ میلادی هیچ نماینده جمهوری خواهی رای نیاورد و دموکرات ها کاملا برتر بودند. اما در ۲۰ سال اخیر کم کم شرایط تغییر کرد بطوری که در حال حاضر از ۱۴ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا ۹ تن جمهوری خواه و پنج تن دموکرات هستند. همانطور که مشاهده می کنیم دموکرات ها در طول تاریخ بهتر عمل کردند، اما در حال حاضر جمهوری خواه ها دست برتر را دارند و این نشان از گرایش مردم این ایالت در این انتخابات به جمهوری خواهان است.

از سال ۱۷۸۸ تا کنون ایالت جورجیا ۶۴ فرماندار داشته است که ۳۷ تن دموکرات، ۱۲ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، پنج تن جمهوری خواه، چهار تن اتحادیه دموکرات، یک تن آقای Thomas Howard Ruger فرماندار نظامی شد و پنج تن فرماندارانی که در طول دوران خدمت خود حزب عوض کردند که به قرار زیر می باشد: دو تن جکسونیان و جمهوری خواه، دو تن دموکرات و حزب ویگ و نهایتا یک تن George Handley طبق سندهای معتبر حزب وی مشخص نیست. همانطور که مشاهده می کنیم دموکرات ها در طول تاریخ با اختلاف بسیار زیاد دست برتر را دارند و در یک برهه تقریبا ۱۳۰ ساله ( ۱۸۷۲-۲۰۰۳) هیچ فرماندار جمهوری خواهی ثبت نشده است. با تمام این تفاسیر  در سال های اخیر گرایش مردم به جمهوری خواه ها بیشتر شده بطوری که از سال ۲۰۰۳ هر سه فرماندار این ایالت جمهوری خواه می باشند.

Brian Kemp از حزب جمهوری خواه فرماندار حال حاضر این ایالت است.

نکته جالب در این بخش مربوط به خانواده Sonny می باشد.  Sonny Perdue فرماندار سابق جورجیا و وزیر کشاورزی حال حاضر آمریکا و David Perdue سناتور حال حاضر این ایالت از این خانواده می باشند. کمپانی عظیم Purdue Farms که تولیدات گوشت قرمز و مرغ دارد متعلق به این خانواده است و از خانواده های پولدار و پر نفوذ این ایالت می باشند.

 

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حوزه انتخابیه جورجیا با ۳۳ دوره در مقابل جمهوری خواهان با ۱۰ دوره برتر هستند اما جمهوری خواهان برنده هر شش دوره اخیر این انتخابات هستند و در طول تاریخ انتخابات مجلس سنا دموکرات ها با ۳۲ سناتور در مقابل جمهوری خواهان با هفت سناتور برتر هستند اما از سال ۲۰۰۵ وضعیت تغییر و هر دو صندلی این ایالت در مجلس سنا در دست جمهوری خواهان می باشد و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان دموکرات ها با ۱۵۷ نماینده در مقابل جمهوری خواهان با ۳۸ تن دست برتر را دارند اما در سال های اخیر گرایش به جمهوری خواهان بیشتر شده است بطوریکه از ۱۴ نماینده حال حاضر این ایالت ۹ تن جمهوری خواه می باشند و در نهایت دموکرات ها با ۳۷ فرماندار در مقابل جمهوری خواهان با پنج فرماندار دست برتر را در انتخابات فرمانداری دارند اما از سال ۲۰۰۳ تاکنون هر سه فرماندار این ایالت جمهوری خواه می باشند، بطور کل می توان گفت که ایالت جورجیا در طول تاریخ یک ایالت کاملا دموکرات بوده اما الان یک ایالت کاملا جمهوری خواه است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.