رفتن به محتوای اصلی

ورود پیروزمندانه اسراییل به خلیج فارس
01.09.2020 - 10:37
اولین پرواز تجاری بین اسرائیل و امارات متحده عربی که حدود سه ساعت پیش از فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو به سوی امارات حرکت کرده است در فرودگاه ابوظبی به زمین نشسته است.

بر روی بدنه این هواپیما به سه زبان عربی و انگلیسی و عبری پیام صلح درج شده است.

براساس گزاشها هیات آمریکایی و اسرییلی این پرواز در ساعات آینده با مقامات ارشد امارات متحده عربی دیدار و گفتگو خواهند کرد. گفته شده است که دو طرف طی چند هفته آینده موافقت‌نامه‌ای را به امضا می‌رسانند.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد دونالد ترامپ که هیات اسرائیلی را در اولین پرواز میان اسرائیل و امارات متحده عربی همراهی می‌کرد؛ در اظهاراتی بر روی باند فرودگاه ابوظبی گفت: "ایران بزرگترین تهدید برای منطقه است."

آقای کوشنر درباره این سفر گفت: "پروازی تاریخی داشتیم، اولین پرواز تجاری بین اسرائیل و یک کشور عرب."

او از "رهبری و شجاعت" محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی تقدیر کرد و گفت او سال پبش با میزبانی از پاپ فرانسیس و امسال با میزبانی از هیات اسرائیلی، "خاورمیانه جدید" را "رهبری" می‌کند.

آقای کوشنر از عربستان هم قدردانی کرد: "اجازه عربستان به یک هواپیمای اسرائیلی برای عبور از فضای هوایی‌اش هم تاریخی بود. از پادشاهی عربستان هم که این امکان را فراهم کرد تشکر می‌کنم. در هواپیما از خلبان خواستیم سریع‌تر پرواز کند چون مردم دو کشور بی‌صبرانه منتظرند سدهای قدیم را بشکنند و یکدیگر را بشناسند و دوستی تازه و عمیقی را شکل دهند."

این اولین پرواز یک هواپیمای اسرائیلی به امارات پس از توافقنامه عادی سازی میان دو کشور در هفته‌های گذشته است.

پیشتر خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که این پرواز از آسمان عربستان سعودی گذر می‌کند. این اولین بار است که عربستان سعودی به یک هواپیمای اسرائیلی برای عبور از آسمانش اجازه رسمی می‌دهد.

این پرواز با هواپیمای شرکت ال‌آل با پرچم اسرائیل، از تل آویو به ابوظبی انجام شد و رسانه‌های اسرائیل این پرواز را "تاریخی" خوانده‌اند.

هفده روز پیش ( ۱۳ اوت)، رئیس جمهور آمریکا از توافق اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط خبر داد. امارات اولین کشور عرب در خلیج فارس است که روابط با اسرائیل را عادی می‌کند.

جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، (نفر وسط) نیز در بین مسافران این هواپیما است

 

جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، (نفر وسط) نیز در بین مسافران این هواپیما است

شب گذشته و پیش از پرواز وزارت خارجه اسرائیل تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد روی هواپیما کلمه "سلام" نقش شده است. این وزارت‌خانه هواپیمای حامل هیات اسرائیلی را سفیر صلح و همکاری با امارات خوانده و نوشته است: "السلام علیک، سلام (صلح) بر شما باد."

نخستین پرواز مسافربری هواپیمای اسرائیلی شرکت «العال»، در رویدادی که «تاریخی» توصیف شده است، ظهر روز دوشنبه ۱۰ شهریور در فرودگاه ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، فرود آمد.

هواپیمای العال در حالی که واژه صلح به زبان‌های عبری، عربی و انگلیسی بر بدنه هواپیما نقش بسته بود، با پیام صلح برای دو کشور اسرائیل و امارات، وارد این فرودگاه شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از باز شدن درب هواپیمای العال در فرودگاه ابوظبی، در یک پیام تلفنی و تصویری با خلبانان العال و مسافران آن، گفت این نخستین پرواز مستقیم علنی میان اسرائیل و امارات است.

سخنان آقای نتانیاهو به این مفهوم بود که پروازهای محرمانه مستقیم میان دو کشور سابقه داشته است.

آقای نتانیاهو گفت، او سال‌ها برای این لحظه تاریخی تلاش کرده بود.

پرواز LY 971 با شماره‌ای که پیش شماره تلفن کشور امارات است، در مسیر خود از تل‌آویو به ابوظبی، با پرواز از آسمان عربستان به امارات متحده عربی رسید.

مقامات رسمی امارات از هیات بلندپایگان دولتی اسرائیل که همرا با مقامات بلندپایه آمریکایی با این پرواز به ابوظبی رسیدند، استقبال کردند.

مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در صدر هیات کشورش همراه با جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ و رابرات اوبرایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با این پرواز وارد ابوظبی شدند.

این پرواز ۱۷ روز بعد از دستیابی اسرائیل و امارات به توافق عادی‌سازی روابط انجام شده است.

دونالد ترامپ ۲۳ مرداد اعلام کرد که رهبران اسرائیل و امارات بر اساس «پیمان آبراهام» برای عادی‌سازی روابط با یکدیگر، در کشور مقابل سفارتخانه و سفیر خواهند داشت و مناسبات همه جانبه تجاری، اقتصادی و سیاسی برقرار خواهند کرد.

خلیفه بن زاید آل‌نهیان، حاکم امارات، دو روز پیش از پرواز، تمامی تحریم‌هایی را که از سال ۱۹۷۲، یکسال بعد از تشکیل کشور امارات، علیه اسرائیل برقرار شده و در راستای سیاست دنیای عرب با هدف بایکوت و منزوی کردن اسرائیل بود، به طور کامل لغو کرد.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت روز ۹ شهریور گزارش داده بود که آمریکا تلاش زیادی کرده بود تا نمایندگانی از سعودی نیز در زمان فرود هواپیمای حامل هیات ارشد‌ اسرائیلی در امارات، در ابوظبی حضور داشته باشند.‎

به نوشته یدیعوت آخرونوت، آمریکا می‌کوشد محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، را متقاعد کند تا شخصا در آیین امضای توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات که به زودی در کاخ سفید برگزار می‌شود، حضور یابد.

بر اساس گزارش این روزنامه اسرائیلی، با وجود نظر مخالف پادشاه سعودی، ولیعهد او متمایل به در پیش گرفتن راهی متفاوت در ایجاد تحول در قبال اسرائیل است اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

با وجود این، موافقت عربستان با دادن اجازه پرواز به شرکت اسرائیلی العال برای عبور پرواز تجاری مستقیم از آسمان سعودی، یک تحول چشم‌گیر دیگر در نزدیکی با اسرائیل محسوب می‌شود.

عربستان از چندی پیش تنها به شرکت هندی ایرایندیا اجازه پرواز میان هند – اسرائیل را با عبور از آسمان سعودی داده بود.

دولت خودگردان فلسطینی پرواز مستقیم و فرود هواپیمای اسرائیلی در ابوظبی را «یک رویداد تلخ و تاثرآور» توصیف کرد.

محمد الاشتیه، نخست‌وزیر حکومت فلسطینی گفت: دیدن این‌که امارات به آرمان‌های فلسطینیان پشت پا زده و حقوق و مبارزه ده‌ها ساله فلسطینیان را پایمال کرده، برای ما بسیار تاثرانگیز است.

آقای الاشتیه افزود: رویداد دوشنبه نقض گستاخانه در موضع متحد عربی در قبال نزاع اسرائیلی- فلسطینی است.

نخست‌وزیر فلسطین ابراز امیدواری کرد که کشورهای عربی دیگر از عادی‌سازی رابطه با اسرائیل دوری کنند.

اما بنیامین نتانیاهو روز ۹ شهریور در نشست خبری مشترک با مقامات آمریکایی در اورشلیم گفته بود که فلسطینیان دیگر نمی‌توانند پیشبرد صلح اسرائیل و کشورهای عربی را به خاطر «قضیه فلسطین» وتو کنند و کشورهای عرب پی برده‌اند که بهتر است برای تامین منافع خود با اسرائیل رابطه داشته باشند.

آقای نتانیاهو به طور تلویحی گفته است که جایزه بعدی نوبل صلح به او و عوامل اصلی در توافق عادی سازی روابط اسرائیل و امارات خواهد رسید.

حضور هیات آمریکایی در پرواز شماره ۹۷۱

شرکت هواپیمایی اسرائیلی «العال» یک هیات مشترک آمریکایی-اسرائیلی را با خود به ابوظبی برد که ریاست گروه آمریکایی مسافر این هواپیما را جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاور کاخ سفید، بر عهده دارد.

جرد کوشنر هنگام سوار شدن به این هواپیما ابراز امیدواری کرد که این روند، آغازی برای وارد شدن منطقه به یک دوره از صلح و آشتی باشد.

او گفت: «در حالی‌که این یک پرواز تاریخی است، امید ما این است که آغازی باشد برای سفری تاریخی‌تر به خاورمیانه و فراتر از آن.»

در جهان عرب تنها مصر و اردن با اسرائیل رابطه داشته‌اند و اکنون امارات متحده سومین کشور عرب در این زمینه محسوب می‌شود.

پرواز روز دوشنبه، سه ساعت و ۳۰ دقیقه طول کشید در حالی که مسافران در حالت عادی برای انجام چنین سفری بین دو کشور باید با استفاده از مسیرهای غیر مستقیم هفت ساعت در راه باشند.

امارات متحده از کانون‌های مهم مسافرت هوایی به مقاصد دوردست جهان است و باز شدن امکان پرواز مستقیم از اسرائیل به امارات می‌تواند فرصت‌های اقتصادی مهمی را برای بخش حمل‌ونقل اسرائیل ایجاد کند.

در پرواز روز دوشنبه رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی، آوی برکوویتز، دستیار رئیس‌جمهوری آمریکا و برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای ایران، آقای کوشنر را همراهی کردند.


 

یک هیأت آمریکایی-اسرائیلی نیز با این پرواز به ابوظبی رفته‌اند. جارد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید، همچنین مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز در بین مسافران این هواپیما هستند.

پرواز صلح

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
پرواز صلح

 

 
پرواز صلح

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.