رفتن به محتوای اصلی

آب آلوده چابهار هدیه به رئیس جمهور, و نه به رهبر
03.09.2020 - 16:30

ویدئو:  گله و شکایت محرومین حاشیه نشین بزرگترین بندر اقیانوسی کشور (بیش از نیمی از مردم بومی بلوچ چابهار حاشیه نشین هستند)

اگر این نماینده واقعا صادق و دلسوز حقیقی می بود (که نیست) این آب را میبایست برای رهبر جمهوری اسلامی هدیه می برد و نه برای یک تدارکاتچی روباه بنفش. زیراخامنه ای است  که بیش از سی سال تصمیم گیرنده اصلی و قدرت مطلق می باشد. پس نباید با عوامفریبی و دغلبازی آدرس اشتباهی داد.

در طی هفته گذشته تعدادی از کودکان بلوچ در گودالچه های آب که محلی ها به آن هوتگ می گویند غرق شده و یا توسط تمساح تحت حفاظت محیط زیست دست آنها قطع شده. دیروز نیز  اجساد یک مادر و فرزندش در رودخانه در منطقه شرق چابهار در دشتیاری پیدا شدند. 

دیروز اعضای فراکسیون هیات پیشرفت مجلس شورای اسلامی از منطقه دشتیاری دیدن کردند. یکی از اعضای فراکسیون و جزو لیست وحدت اصولگرایان(وابسته به باند قالیباف) بنام مجتبی رضاخواه کازرونی نماینده تهران که خودش و پدرش بخش لاینفک نظام بوده و هستند و طرفدار احمدی نژاد بودند. پدرش نزدیک به خمینی بود و پسرش ( یعنی مجتبی رضاخواه) را برای تحصیلات به آمریکا فرستاد. شایعه است که تابعیت آمریکا را نیز دارد. حال ایشان بطری پلاستیکی مملو از آب غیر بهداشتی را که مردم بلوچ ناچار هستند بنوشند برای رئیس جمهور به تهران هدیه برده تا ثابت کند رئیس جمهور نمی تواند آن آب را بنوشد و اینکه مقصر "دولت" است (بخوان سوءاستفاده ابزاری از فقر و بدبختی ء بدنصیبان ء محروم در جنگ جناح ها و گرگ ها). در حالیکه ظلم و ستم و تبعیض و فقر و فلاکت حاصل سیاست عامدانه نظام جمهوری اسلامی است و ربطی به یک دولت مشخص ندارد. تغییر دولت هم سودی ندارد.

 Missing media item.

بنده دقیقا همین کار را در سال ١٣٥٦  یعنی یک سال قبل از انقلاب انجام دادم. یعنی شبیه همین بطری آب را با یکی از ساکنان منطقه دشتیاری به حضور فرماندار چابهار بردم. او نیز نتوانست بنوشد. ولی قول داد که پیگری می کند. باور کنید بدون استثناء همه مسئولان مرکز نشین در طی نیم قرن گذشته قول داده اند که پیگیری کنند. اما بجز وعده درمانی های خسته کننده و تکراری هیچگونه "اراده ای" وجود نداشته و ندارد و نخواهد داشت.

 این هئیت ٨ نفره فراکسیون هیات پیشرفت مجلس شورای اسلامی (عجب اسم بی مسمائی؟  فراکسیون پیشرفت؟؟) سپس به مناطق حاشیه نشین چابهار رفتند و به درد دل حاشیه نشینان محروم بلوچ گوش کردند که از بی برقی و بی آبی و نداشتن بهداشت گله می کردند و اینکه شهرداری چابهار حتی به آنها اجاز ساخت دستشویی و حمام هم نمی دهد.  شوربختانه  شهردار هم یک بلوچ است که در خدمت نظام می باشد.

همانگونه که در ویدئو بالا می بینید، دهها هزار بلوچ در مناطق حاشیه نشین چابهار از امکانات اولیه زندگی از جمله آب آشامیدنی سالم، برق، لوله کشی، گاز، بهداشت، حداقل مسکن انسانی، حمام، دستشویی، آشپزخانه، وسایل زندگی مثل کولر و یخچال و غیره محروم هستند.  اما مقامات حکومتی و مذهبی و غیربومی در بهترین ویلاهای مجهز  مشرف به خلیج زیبای چابهار زندگی می کنند. (تصاویر زیر)

 

 Missing media item.

عبدالستار دوشوکی

مرکز مطالعات بلوچستان ـ لندن

پنج شنبه ١٣ شهریور ١٣٩٩

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دكتر عبدالستار دوشوكي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.