رفتن به محتوای اصلی

پخش «اعترافات اجباری» نوید افکاری از تلویزیون رژیم اسلامی
06.09.2020 - 11:44

در اعترافات پخش شده از تلویزیون او می‌گوید که «دوبار به آن فرد ضربه زده بود.»

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی مکرراً اعترافاتی را که از زندانیان سیاسی گرفته می‌شود پخش می‌کند.

حسن یونسی، وکیل آقای افکاری، می‌گوید که هیچ مدرک روشنی برای اثبات گناهکار بودن موکل او در دست نیست.

حسن یونسی در یک پیام توئیتری نوشته است که: «هیچ تصویری از لحظه ارتکاب جرم (قتل مرحوم حسن ترکمان کارمند حراست اداره آبفا) وجود ندارد. فیلم مورد ادعا مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است.»

 

نوید افکاری نایب قهرمان نوجوانان ایران که در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، به اتهام قتل یک مأمور امنیتی به دو بار اعدام، شش سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. وحید و حبیب برادران او نیز هر یک به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند.

همزمان با افزایش درخواست‌های داخلی و خارجی برای لغو حکم اعدام نوید افکاری، حسن یونسی، روز شنبه اعلام کرد که این سه برادر از بند عمومی زندان عادل‌آباد شیراز به «مکان نامعلومی» منتقل شده‌اند.

آقای یونسی روز شنبه، ۱۵ شهریور در مصاحبه با پایگاه خبری امتداد گفته که خانواده افکاری می‌گویند «روز پنجشنبه، نوید را از بند عمومی زندان منتقل کرده‌اند و آنها هیچ اطلاعی از محل نگهداری او ندارند.»

به گفته وی، آنها همچنین مدتی بعد مطلع شده‌اند دو برادر دیگر نوید را نیز از بند عمومی منتقل کرده اند و «تاکنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری آنها وجود ندارد.»

این وکیل دادگستری تاکید کرده که «این حق خانواده زندانیان است که از وضعیت نگهداری و سلامتی اعضای خانواده خود در زندان مطلع باشند.»

 

مادر این سه برادر نیز در پیام ویدئویی خود تاکید کرده است که پسرانش شکنجه شده‌اند تا علیه همدیگر شهادت بدهند و یکی از آنها تحت فشار فیزیکی و روحی در زندان دست به خودکشی زده است.

در روزهای گذشته، پس از انتشار فایل‌های صوتی از نوید و وحید و نیز فایل ویدیویی مادر آنها، کارزار گسترده‌ای در فضای مجازی فارسی‌زبان برای توقف حکم اعدام نوید افکاری که کشتی‌گیر نیز است، به راه افتاد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۳ شهریور از رهبران جمهوری اسلامی ایران خواسته است نوید افکاری را اعدام نکنند.

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز در توئیتی نوشت که واشینگتن همانند همه جهان از حکم اعدام نوید افکاری که تحت شکنجه مجبور شده است علیه خود اعتراف نادرست بکند، خشمگین شده است.

در تازه‌ترین واکنش، رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر زندانی در ایران نیز نوشته که خانم ستوده در تماسی تلفنی از زندان اوین، صدور حکم اعدام برای آقای افکاری را محکوم کرده و خواستار «تشکیل دادگاهی عادلانه و رسیدگی بی‌طرفانه به پرونده او و کلیه بازداشت شدگان اعتراضات» شده است.

خانم ستوده همچنین از مردم ایران و جهان خواسته است در اعتراض به افزایش صدور احکام اعدام در ایران، «واکنش جدی» نشان دهند.

صدور این حکم در جامعه ورزش نیز بازتاب زیادی داشته است. حسن نایب‌آقا، ملی‌پوش سابق فوتبال ایران، از تهیه نامه‌ای خطاب به مجامع جهانی خبر داد که تاکنون ۶۲ ورزشکار و قهرمان ایرانی آن را امضا کرده‌اند و از این مجامع می‌خواهند برای توقف حکم اعدام نوید افکاری تلاش کنند.

در خارج از ایران نیز جمع پرتعدادی از قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی المپیک و جهان، اعتراض خود را به صدور حکم اعدام برای یک کشتی‌گیر ایرانی ابراز کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.