رفتن به محتوای اصلی

فیروزآبادی در مورد شبکه‌های اجتماعی: اگر مسئله ایجاد کنند فیلتر خواهند شد
06.09.2020 - 13:55

ئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران می‌گوید اگر پلتفرم‌ها در فضای مجازی با خط قرمزهای جمهوری اسلامی هماهنگ نباشند، فیلتر خواهند شد.

ابوالحسن فیروزآبادی، روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور در این باره گفت: «در صورتی که پلتفرم‌ها از قوانین ایران تبعیت نکنند» یا برای نظام «مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی ایجاد کنند»، فیلتر خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای فیروزآبادی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، چین را به عنوان «الگویی» موفق در سانسور و فیلتر کردن اینترنت دانست که به گفته او این کار را با مشابه‌سازی اپلیکیشن‌ها و ابزارها انجام داد.

شماری از نمایندگان مجلس ایران روز دوشنبه ۳ شهریور طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» را تسلیم هیات رئیسه مجلس کردند که بر جایگزینی پیام‌رسان‌های «تولید داخلی» با پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی تاکید کردند.

این طرح که ضمن اصلاح به امضای ۴۰ نماینده مجلس ایران رسیده است، حاوی احکام مجازات نقدی و حبس علیه کسانی است که بدون مجوز اقدام به ارائه پیام‌رسان اجتماعی می‌کنند یا به تکثیر و توزیع وی‌پی‌ان و فیلترشکن مبادرت می‌ورزند.

شبکه اینترنت در ایران همواره با اختلالات و محدودیت‌هایی مواجه است که فیلترینگ شدید نهادهای مختلف امنیتی و ارتباطاتی در ایران از جمله دلایل آن محسوب می‌شود. ایران همچنین پیام‌رسان تلگرام را که از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها میان ایرانیان بود، فیلتر کرده است.

اسفند ماه گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز سازمان گزارشگران بدون مرز گزارشی به مناسبت «روز جهانی مبارزه با سانسور سایبری» منتشر کرد که در آن نام شورای عالی فضای مجازی در ایران جزو ۲۰ نهاد دولتی و غیر دولتی مطرح شد که بدترین کارنامه را در سرکوب سایبری دارند.

حکومت ایران همچنین سال‌هاست که به دلایل اغلب امنیتی و تحت عنوان «شبکه ملی»، درصدد عملی کردن طرحی برای جدا کردن اینترنت داخلی (اینترانت) از اینترنت جهانی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اردیبهشت ماه امسال برآورد کرد که تا سال گذشته مجموعا حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان صرف ایجاد اینترنت ملی شده است.

به تازگی محمدصالح جوکار ، رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ایران گفته است در پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بحث اینترنت ملی «تحت عنوان همکاری دو کشور در جهت توسعه فضای مجازی قید شده است».

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران، در سخنان روز یک‌شنبه در سخنانش تأکید کرد که «قرار نیست شبکه ملی اطلاعات در ابتدای امر، فیلتر کند» اما افزود که پلتفرم‌های خارجی اگر به گفته او، « اثرات امنیتی مخرب وسیعی داشته باشند» فیلتر خواهند شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.