رفتن به محتوای اصلی

شکست طرح محرمانه ژاپن برای ایران
08.09.2020 - 17:36

 منابع دولتی می‌گویند، شینزو آبه، نخست‌وزیر مستعفی ژاپن در تلاش برای کاهش تنش‌ها بین ایران و ایالات‌متحده، به طور مخفیانه پیشنهاد معامله نفت ایران در برابر غله آمریکایی از طریق ژاپن را مطرح کرده بود که به شکست انجامید.

دو منبع دولتی به خبرگزاری کیودو ژاپن گفتند که این طرح تابستان سال گذشته در جریان سفر آبه به تهران مطرح شد. نخستین سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران در ۴۱سال گذشته با هدف میانجی‌گری بین تهران و واشینگتن.

به گفته این منابع مطلع، آبه این طرح چند میلیارد دلاری را به طور رسمی با روحانی مطرح کرد و نخست با واکنش مثبت تهران و واشینگتن مواجه شد. به موجب این طرح، ژاپن پس از کسب مجوز از آمریکا، محصول ذرت و دانه سویای ایالات‌متحده را با نفت ایران معامله می‌کرد. از آنجایی که در این طرح، پولی جابه‌جا نمی‌شود، ناقض تحریم‌‌های آمریکا نبود. از سوی دیگر ایران نمی‌توانست از این معامله کالا با کالا منابع مالی به دست آورد که به اعتقاد ایالات‌متحده «صرف اهداف نظامی» می‌شود.

اما این طرح در نهایت شکست خورد، چرا که ژاپن نتوانست تهران را راضی کند، از پیش‌شرط لغو تحریم‌ها قبل از شروع مذاکره با آمریکا صرفنظر کند.

این در حالی است که در آن زمان یک فرصت خوب برای تعامل ایران و آمریکا وجود داشت. آمریکا در میانه جنگ تجاری با چین بود و به دنبال مشتری برای ذرت و سویای تولیدی خود. از سوی دیگر ایران نیز به شدت نیاز به مشتری نفتی داشت و از سوی دیگر باید منابع غله مورد نیاز خود را از جایی تامین می‌کرد.

 

به گزارش کیودو مذاکرات محرمانه بر سر طرح پیشنهادی ژاپن در تابستان گذشته ادامه پیدا کرد و ایران خواستار آن شد که دارو و تجهیزات نیز به بسته پیشنهادی توکیو اضافه شود. این مذاکرات تا پاییز گذشته و در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به توکیو نیز ادامه داشت. اما در نهایت آبه متوجه شد که نمی‌تواند بر اختلافات عمیق بین تهران و واشینگتن غلبه کند.

کیودو می‌گوید با وجود شکست طرح آبه،‌ دیگر ابتکار عمل‌های کشورهای دوست به طور جدی مورد توجه قرار داشت. مانند طرح فرانسه برای ایجاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری. البته این طرح هم در نهایت به نتیجه نرسید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.