رفتن به محتوای اصلی

نسرین ستوده جایزه خود را به چهار زندانی سیاسی اهدا کرد
08.09.2020 - 22:14

 

متن پیام نسرین:

ریاست محترم انجمن قضات آلمان و اعضای محترم

با درودهای بی‌پایان برای شما قضات محترم از زندان اوین، اخیرا مطلع شدم که آن انجمن با اختصاص جایزه‌ی سالانه خود به اینجانب، مرا از این افتخار بهره‌مند ساخته است. از این بابت لازم می‌دانم مراتب تشکر خود را تقدیم یکایک اعضای محترم آن شورا کنم و صمیمانه اذعان کنم که این حمایت‌ها تا کجا به ادامه‌ی حرکت‌های مدنی کمک می‌کند. من و جامعه مدنی ایران هرگز چنین حمایت‌هایی را که در شرایط سخت از فعالان ایرانی شده است فراموش نمی‌کنیم.

از این فرصت اندک برای ابراز قدرانی خویش استفاده می‌کنم و ضمن جلب توجه افکار عمومی بین‌الملی به احکام اعدامی که برای معترضین صادر شده است؛ جایزه‌ی خود را به 4 تن از کسانی که حکم اعدام برایشان صادر شده است تقدیم می‌دارم: امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی و نوید افکاری

به امید آن که هر چه زودتر به خشونت‌های قضایی پایان داده شود و حکم این هموطنان شکسته شود.

با درودهای بی‌پایان
نسرین ستوده
اوین - شهریور ۹۹

منصوره شجاعی در سخنرانی خود هنگام دریافت جایزه به نیابت از نسرین ستوده، داشتن نقش یک کنشگر و وکیل برای زنی همچون نسرین ستوده را امری غریزی ندانست، بلکه آن را برآمده از اصول اخلاقی که در تمام عمر آن را رعایت کرده عنوان کرد، یعنی «اصل حفاظت و اشاعه ایده‌ال حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کودکان تمام جهان.»

منصوره شجاعی با اشاره به اعتصاب غذای نسرین ستوده که آن از به عنوان مبارزه‌ای برای عدالت و برابری با مطالبه آزادی زندانیان سیاسی نام برد، گفت:

«خواسته نسرین آزادی تمام زندانیان سیاسی – عقیدتی همچون نرگس محمدی، بهاره هدایت، امیرسالار داوودی، سپیده قلیان، محمد نجفی، محمد حبیبی، گیتی پورفاضل، کیوان صمیمی و دیگرانی همچون آنهاست. آنها همراه با خانواده‌ها و دوستان و کنشگران همدل و دیگر ایرانیانی که خواهان آزادی، عدالت، صلح و برابری هستند، توانایی ساختن وطن ما ایران را دارند.»

 

 

تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر نسرین ستوده به حقوق بشر

باربارا استوكینگر و یوآخیم لوبلینگ‌هوف مدیران کانون قضات آلمان روز چهارشنبه ۱۲ شهریور (۲ اوت) اعلام کردند که جایزه حقوق بشر امسال انجمن قضات آلمان را به خانم نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق بشر ایرانی اعطا می‌کنند. آنها گفتند: «ستوده به واسطه تعهد شجاعانه و خستگی‌ناپذیر خود به حقوق بشر و حاكمیت قانون به یک سمبل مدافع حقوق مدنی ایران تبدیل شده است.»

استوكینگر و لوبلینگ‌هوف اعلام كردند كه این جایزه برای ارج نهادن به فعالیت‌های ستوده در ایران و توجه به سرنوشت او اعطا می‌شود.

مدیران کانون قضات آلمان تاکید کردند که ستوده اکنون در زندان اعتصاب غذا کرده است و در چنین وضعیتی به گسترده‌ترین پشتیبانی بین‌المللی نیاز دارد.

خانم ستوده از یک ماه پیش در اعتراض به شرایط غیرمنصفانه و غیرعادلانه زندانیان به رغم گسترش ویروس کرونا، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. علاوه بر آن سه هفته است در اعتراض به بازداشت مهراوه، ملاقات‌هایش را تحریم کرده است.

خانم ستوده در پاسخ به درخواست‌های دوستان و بزرگوارانی که همدلانه خواستار پایان دادن به اعتصاب غذا بودند؛ اظهار شرمندگی کرده و اعلام کرد قصد شکستن اعتصاب غذایش را ندارد.

نسرین ستوده که پس از طرح اتهاماتی از جمله “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” و “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” در مجموع به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد، از خرداد سال ۹۷ پشت میله‌های زندان است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال از حکم زندان خانم ستوده قابل اجراست.

جایزه حقوق بشر کانون قضات آلمان به شخصیت‌ها یا نهادهایی از دادگستری، دادستانی یا وکلا اعطا می‌شود که سختی‌های زندگی، سلامتی و آزادی‌های شخصی خود را برای حفظ و اجرای حاکمیت قانون به جان می‌خرند.

جایزه کانون قضات آلمان برای نخستین بار در سال ۱۹۹۱ اهدا شد. آخرین بار نیز این جایزه به نگوین وان دای، وکیل مدافع حقوق بشر ویتنامی در سال ۲۰۱۷ اهدا شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
برگرفته از:
ایران امروز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.