رفتن به محتوای اصلی

رهبر اپوزیسیون بلاروس گذرنامه خود را در مرز پاره کرد
09.09.2020 - 10:44

این فعال و رهبر اعتراضات روز دوشنبه در مینسک، پس از ربوده شدن توسط مردانی که چهره خود را پوشانده بودند، ناپدید شده بود. یک شاهد به رسانه‌های محلی گفته او را وسط خیابان گرفتند و با عجله به مینی‌بوسی که در مرکز شهر قرار داشت منتقل کردند.

ظاهرا او را پس از این واقعه به مرز اوکراین بردند، اما او حاضر به خروج از کشور نشده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس اوکراین، «وقتی خواستند او را دیپورت کنند، وی گذرنامه‌اش را پاره کرد و به همین دلیل مأمورین مرزی اوکراین نتوانستند به او اجازه ورود بدهند.»

معاون وزیر کشور اوکراین، آنتون گراشنکو، در یک پست فیسبوکی نوشت که خانم کولسنیکوا، که ۲۴ ساعت گذشته ناپدید بود، با موفقیت توانست مانع از «اخراج اجباری از وطن خود» بشود.

او گفت: «ماریا کولسنیکوا با اقدام شجاعانه خود در مرز اجازه نداد او را از کشور خودش اخراج کنند.»

وی افزود: «او در خاک جمهوری بلاروس باقی ماند. الکساندر لوکاشنکو شخصا مسئول جان و سلامت اوست.»

از زمان انتخابات ۹ آگوست، اعتراضات شدیدی در این کشور شوروی سابق که با روسیه مرز مشترک دارد و از سال ۱۹۹۴ تحت حکومت آقای لوکاشنکو اداره می‌شود در گرفته است.

حدود ۱۰۰ هزار نفر در پایان هفته به خیابان‌ها ریختند و با وجود گذشته چهار هفته تظاهرات و اعتصابات گسترده، هیچ نشانی از فروکش کردن اعتراضات دیده نمی‌شود.

لوکاشنکو که با حمایت‌های ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، جرأت می‌گیرد، هر گونه تقلب در انتخابات را تکذیب کرده و قدرت‌های خارجی را به تلاش برای سرنگونی وی متهم می‌کند.

ب

وی در گفتگویی با روزنامه‌نگاران روسی روز سه‌شنبه گفت از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد اما گفت قبول دارد که «شاید خیلی وقت است که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زده است.»

خانم کولسنیکوا شخصیت اصلی در اعتراضات گسترده بوده و شریک کارزار کاندیدای اپوزیسیون سویتلانا تسیخانوسکایا بود، که در انتخابات ۹ آگوست در مقابل رئیس جمهور دیرینه ایستادگی کرد.

دو شخصیت دیگر اپوزیسیون، آنتون رودننکوف و ایوان کراوتسوف، نیز تقریبا در همان زمان با کولسنیکوا ناپدید شدند، اما مأموران مرزی اوکراین گفته‌اند هر دو صبح روز سه‌شنبه وارد این کشور شدند.

بلتا، خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش کرده که کولسنیکوا همراه با دو فعال دیگر در یک ماشین بوده‌اند اما در مرز اوکراین او را از ماشین بیرون پرت کرده‌اند و رفته‌اند.

جزئیات این حادثه و صحت گزارش قابل تأیید نیست.

ناپدید شدن کولسنیکوا موجبات نگرانی در جامعه بین‌المللی را فراهم آورده و دومینیک راب، وزیر خارجه انگلستان، در توئیتی گفته «به شدت نگران وضعیت سلامت ماریا کولسنیکوا در بلاروس» است.

وی نوشت: «رژیم لوکاشنکو باید در بالاترین اولویت خود او را سالم به کشور بازگرداند. رژیم باید از سرکوب معترضان دست بردارد، زندانیان سیاسی را رها سازد، و با باب گفتگو را با اپوزیسیون باز کند.»

خانم سویتلانا تسیخانوسکایا، که از زمان انتخابات به لیتوانی گریخته است، در کنفرانس مطبواعی خود روز دوشنبه گفت که «ربودن» همکارانش «اقدامی در جهت متوقف کردن فعالیت‌های شورای هماهنگی است.»

شورای هماهنگی یک کمیته هفت نفره به ابتکار تسیخانوسکایا است که برای انتقال منظم و مسالمت‌آمیز قدرت از لوکاشنکو، و همچنین برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری، تشکیل شده است.

وی افزود «ولی کار اینجا خاتمه نخواهد یافت. هر چه بیشتر ما را تهدید کنند، مردم بیشتر به خیابان‌ها خواهند آمد. ما به مبارزه ادامه می‌دهیم و پیگیر آزادی تمام زندانیان و برگزاری یک انتخابات جدید و منصفانه خواهیم بود.»

 

© The Independent

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.