رفتن به محتوای اصلی

مانور دریایی ارتش ایران نزدیک تنگه هرمز همزمان با افزایش تنش با آمریک
09.09.2020 - 16:36

تصمیم‌گیری نهایی برای انجام مانورهای نظامی در ایران با آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر این کشور است که مطابق قانون اساسی فرمانده کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

دریادار سیاری که فرماندهی این مانور را بر عهده دارد گفته "دشمنان جمهوری اسلامی باید بدانند که در صورت بروز هرگونه خطای راهبردی از سوی آنها، جغرافیای نبرد و صحنه پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات آنها، منحصر به منطقه غرب آسیا نخواهد بود و با صحنه‌ای وسیع از نبرد مواجه خواهند شد".

مانور نظامی ارتش ایران در نزدیکی تنگه هرمز و آب های دریای عمان در شرایطی صورت می گیرد که تنش ها میان ایران و آمریکا یک بار دیگر در حال اوج‌گیری است. آمریکا می گوید با فعال کردن سازوکار ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱، قطعنامه ها و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد از سی ام شهریور مجددا علیه ایران باز خواهد گشت. اغلب اعضای شورای امنیت با استدلال ایالات متحده مخالفت کرده اند.

همزمان گزارش شده که سه نفتکش حامل سوخت از ایران مجددا از بنادر این کشور عازم ونزوئلا شده اند. آمریکا پیشتر تهدید کرده بود که جلوی نفتکش هایی که به مقصد ونزوئلا حرکت کنند را خواهد گرفت.

رسانه های ایرانی به نقل از منابع خارجی می گویند محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به زودی قرار است با هدف کنترل فشارها، به کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایتالیا سفر کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به تازگی ده برابر شدن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را محکوم کرده و گفته است "سه کشور اروپایی و دیگر کشورها باید متوجه این واقعیت باشند که توافق هسته ای به تاریخ پیوسته است و باید در اعمال تحریم های قوی به ما بپیوندند. فشار و گفت و گوهای جامع تنها راه پیش رو است".

ایالات متحده از توافق هسته ای برجام خارج شده و در پی آن تمامی تحریم های اتمی علیه ایران را مجددا به اجرا گذاشته است. ایران می گوید درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری نفت این کشور به دلیل تحریم های آمریکا به کمتر از ۸ میلیارد دلار رسیده است.

به تازگی روسیه پیشنهاد کرده که مقام های ایران و آمریکا با وساطت مسکو وارد گفت و گوی مستقیم شوند اما ایران این پیشنهاد را رد کرده است. پیش از این هم آمریکا طرح ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای گفت و گوی رهبران کشورهای عضو دائم شورای امنیت با ایران را مطرح کرده بود که ایالات متحده به آن پاسخ منفی داد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته که تنها امکان مذاکره دو کشور در قالب توافق هسته ای برجام است و از ایالات متحده دعوت کرده تا با بازگشت به این توافق و رفع تحریم های فعلی، با ایران گفت و گو کند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمتر از دو ماه دیگر برگزار می‌شود و ایران امیدوار است طی آن جو بایدن، نامزد حزب دمکرات در برابر دونالد ترامپ که سیاست بسیار سختگیرانه ای در برابر ایران داشته، به پیروزی برسد.

تنگه هرمز
 
 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
Bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.