رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۲۷- تاریخچه انتخابات در ایالت ورمانت آمریکا
11.09.2020 - 07:46

 

ورمانت ایالت کوچکی می باشد و صنعت زیاد بزرگی ندارد اما در تولیدات محصولات کشاورزی پیشرفت خوبی داشته و سیب زمینی ، تخم مرغ ، سیب، عسل ، سبزیجات ، درختان کریسمس ، الوار از محصولات این ایالت است. اما از اینها مهمتر تولید شیر این ایالت است، بطوریکه نیمی از شیر مصرف شده در منطقه نیوانگلند را تولید می کند. همچنین این ایالت بزرگترین تولید کننده شربت درخت افرا در آمریکا می باشد.

این ایالت با داشتن کوهستان های زیبا و برف گیر یکی از مناطق زیبا برای اسکی سواری و تفریحات زمستانی و تابستانی در آمریکا می باشد که توریست های زیادی را جلب می کند.

Lake Champlain، Stowe، Shelburne Museum، Church Street Marketplace، Green Mountain National Forest، Marsh-Billings-Rockefeller National Historic Park، Stowe Mountain Resort، Magic Mountain از مناطق گردشگری این ایالت می باشد.

کالوین کولیج سی اٌمین رئیس جمهور آمریکا و برنی سندرز سناتور پر آوازه آمریکایی از شخصیت های مشهور این ایالت هستند.

از سال ۱۷۹۲ تا کنون (آگوست ۲۰۲۰) ۵۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزار شده است که ۳۳ دوره جمهوری خواهان، هشت دوره دموکرات، شش دوره جمهوری خواهان دموکراتیک (Democratic-Republican)، پنج دوره حزب ویگ (Whig Party)، سه دوره حزب فدرالیست، یک دوره حزب جمهوری خواه ملی (National Republican Party) و یک دوره حزب ضد ماسون ها (Anti-Masonic Party) برنده این انتخابات شدند.

نتایج این انتخابات بسیار قابل توجه و نشان دهنده تغییر گرایش قوی مردم در طول زمان است. از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۵۲ تعداد ۱۶ دوره این انتخابات برگزار شد که حزب دموکرات و جمهوری خواه هیچ سهمی نداشتن که در مورد جمهوری خواهان طبیعی می باشد، چون تاریخ تاسیس حزب جمهوری خواه  سال ۱۸۵۴ میلادی می باشد. مجددا از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۸۸ میلادی ۳۴ دوره از این انتخابات برگزار شد که بغیر از یک دوره (۱۹۶۴) که دموکرات ها برنده شدند و در واقع اولین برد دموکرات های ورمانت در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، مابقی ۳۳ دوره را جمهوری خواهان برنده شدند. اما از انتخابات سال ۱۹۹۲ ورق برگشت و تا به امروز در همه هفت دوره این انتخابات دموکرات ها برنده شدند. همانگونه که آمار نشان می دهد مردم ایالت ورمانت در انتخابات ریاست جمهوری بشدت گرایش جمهوری خواهی داشتند اما ۳۰ سال اخیر بشدت گرایش به دموکرات ها پیدا کردند.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ این ایالت از حزب دموکرات برنی سندرز با ۸۶.۱ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۱۳.۶ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۳۲.۷ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ با ۳۰.۴ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با ۵۶.۷ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۰.۳ درصد آرا شد و سه رای الکترال این ایالت را بدست آورد.

اما در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۲۰ حزب دموکرات در این ایالت برنی سندرز با ۵۰.۸ درصد آرا موفق به شکست جوبایدن با ۲۲ درصد آرا شد که اگر این نتیجه را در کنار نتیجه مقدماتی دوره قبل بگذاریم می بینیم که فاصله بین نفر اول تا دوم زیاد است و دلیلش این است که ورمانت زادگاه سندرز و سالیان طولانی نماینده مجلس و سناتور این ایالت بوده و است.

از سال ۱۷۹۱ تا کنون ۴۴ سناتور از این ایالت راهی مجلس سنا شده اند که از این تعداد ۲۰ تن جمهوری خواه، پنج تن جمهوری خواهان دموکراتیک، چهار تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن دموکرات، یک تن مستقل، یک تن حزب فدرالیست، یک تن ضد دولت (Anti-Administration party)، یک تن ضد جکسونی ها (Anti-Jacksonians)، یک تن حزب خاک آزاد (Free Soil) و شش تن سناتورهایی که در دوران کاری خود حزب عوض کردند که به ترتیب زیر می باشد: دو تن با عضویت در احزاب ویگ و ضد جکسونی ها، یک تن ویگ و جمهوری خواه، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و آدام کلای (Democratic-Republican Party and Adams-Clay)، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و ضد جکسونی ها و یک تن جمهور خواهان دموکراتیک و آدام کلای و ضد جکسونی ها (Democratic-Republican Party and Adams-Clay and Anti-Jacksonians).

همانطور که مشاهده می کنید آمار بسیار قابل تاملی است. جمهوری خواهان با ۲۰ سناتور در تاریخ این انتخابات برتر هستند و دموکرات ها فقط یک سناتور ( Patrick Leahy) دارند و برنی سندرز نیز سناتور مستقل ولی نزیک به دموکرات ها می باشد.

Patrick Leahy (۱۹۷۵ تا کنون) از حزب دموکرات با ۴۵ سال و Justin S.Morrill (۱۸۶۷-۱۸۹۸) از حزب جمهوری خواه با ۳۱ سال حضور در سنا با سابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت می باشند.

Patrick Leahy تنها سناتور دموکرات این ایالت از سال ۱۹۷۵ و برنی سندرز از سال ۲۰۰۷ تاکنون دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشند.

از سال ۱۷۹۱ تاکنون ایالت ورمانت ۹۷ نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا داشته است که از این تعداد ۳۰ تن جمهوری خواه، ۱۶ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، ۱۲ تن حزب فدرالیست، هشت تن حزب ویگ (Whig Party)، سه تن ضد ماسون ها یا همان ضد فراماسون ها (Anti-Masonic Party)، دو تن مستقل، یک تن ضد دولت (Anti-Administration party)، یک تن ضد جکسونی ها(Anti- Jacksonian)، یک تن Greenback Party، یک تن آدامز کلای ( Adams-Clay) و ۱۵ تن هم نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که چهار تن با عضویت در احزاب ضد جکسونی ها و ویگ، سه تن با عضویت در احزاب ویگ و مخالف (Whig Party and Opposition Party)، یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و آدامز کلای و آدامز، یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و آدامز کلای و ویگ، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جکسونی ها، یک تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و آدامز و ویگ، یک تن آدامز کلای و آدامز، یک تن ضد ماسون ها و ویگ (Anti-Masonic Party and Whig) و یک تن با عضویت در احزاب آدامز و ضد جکسونی ها بودند.

ایالت ورمانت یک نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا دارد و  بخاطر همین تعداد مجموع نمایندگان این ایالت در طول تاریخ بسیار کمتر از ایالات دیگر است. ۳۰ نماینده جمهوری خواه در مقابل هشت نماینده دموکرات می باشد و جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان در این ایالت برتر هستند. از طرفی دیگر از سال ۱۹۹۱ تاکنون دو نماینده در این ایالت انتخاب شده که یک تن مستقل (برنی سندرز که از سال ۲۰۰۶ به مجلس سنا راه یافت) و یک تن دموکرات که در حال حاضر نیز نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا می باشد.

همانطور که آمار نشان می دهد ایالت ورمانت در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان جمهوری خواه بوده ولی از سال ۱۹۹۱ تاکنون مردم این ایالت به دموکرات ها گرایش پیدا کردند.

از سال ۱۷۹۱ تاکنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۷۸ تن به مقام فرمانداری در این ایالت رسیدند که بعضا بیش از دو دوره در این مقام بودند که ۵۲ تن جمهوری خواه، هشت تن حزب ویگ (Whig Party)، شش تن دموکرات، چهار تن جمهوری خواهان دموکراتیک، دو تن حزب فدرالیست، یک تن جکسونی ها (Jacksonian)، یک تن ضد ماسون (Anti-Masonic Party) و دو تن با عضویت در احزاب ویگ و جمهوری خواه، یعنی در دوران کاری خود حزب خود را تغییر دادند و از حزب ویگ به جمهوری خواهان پیوستند و دو تن نیز فاقد حزب بودند و یا حداقل طبق منابع مورد استناد ما فاقد حزب هستند.

جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات با ۵۲ فرماندار بسیار خوش درخشیدند، بطور مثال از انتخابات سال ۱۸۶۱ الی ۱۹۶۱ به مدت ۱۰۰ سال همه فرماندارانی که سر کار آمدند جمهوری خواه بودند. اولین فرماندار دموکرات به سال ۱۸۵۳ باز می گردد و بقیه پنج فرماندار دموکرات از سال ۱۹۶۳ به بعد سر کار آمدند.

Phil Scott  از حزب جمهوری خواه، فرماندار حال حاضر ایالت ورمانت می باشد.

 

 

نتیجه: با توجه به اینکه در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در این ایالت، جمهوری خواهان با ۳۳ دوره برتر هستند اما دموکرات ها برنده هفت دوره اخیر این انتخابات هستند و در طول تاریخ انتخابات سنا جمهوری خواهان با ۲۰ سناتور برتر هستند اما هر دو سناتور حال حاضر این ایالت یک تن دموکرات و یک تن مستقل با گرایشات دموکرات می باشند و در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان، جمهوری خواهان با ۳۰ نماینده برتر هستند اما تنها نماینده حال حاضر این ایالت دموکرات می باشد و در انتخابات فرمانداری، جمهوری خواهان با ۵۲ فرماندار برتر هستند و فرماندار حال حاضر نیز جمهوری خواه می باشد، می توان نتیجه گرفت ورمانت در طول تاریخ یک ایالت جمهوری خواه بوده اما الان یک ایالت دموکرات می باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.