رفتن به محتوای اصلی

ترامپ: ایران در ماه نخست دور دوم توافق را امضاء می‌کند
11.09.2020 - 07:52

ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تاکید کرد که در صورت انتخاب دوباره به عنوان رئیس‌جمهور ایالا‌متحده به سرعت با ایران به توافق می‌رسد.

ترامپ عصر پنجشنبه گفت، در صورتی که دوباره انتخاب شود، ایران در ماه نخست توافق را امضاء کرد. به باور رئیس‌جمهوری آمریکا، این شرایط اقتصادی وخیم ایران است که رهبران آن را به سوی امضاء توافق با دولت جدید او سوق خواهد داد.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی همواره تاکید دارند که تحت فشار تسلیم نمی‌شوند و تنها راه پیش روی آمریکا بازگشت به برجام است، سابقه تعامل با آمریکا تحت تاثیر فشار اقتصادی در مذاکرات منتهی به برجام وجود دارد.

مذاکراتی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آن را «نرمش قهرمانانه» توصیف کرد.

برخی منتقدان ترامپ با اشاره به اینکه دولت او سیاست منسجمی در قبال تهران ندارد، این پرسش را مطرح می‌کنند که چه تضمینی وجود دارد که او در دور دوم ریاست‌جمهوری با ایران به توافق برسد.

ترامپ در اظهارات روز گذشته خود به کاهش ۲۵درصدی تولید ناخالص داخلی ایران اشاره کرد. مقامات تهران نیز اخیرا اعلام کردند که در نتیجه تحریم‌ها امکان فروش «یک قطره نفت» هم وجود ندارد.

این در حالی است که نفت منبع اصلی درآمد دولت ایران را تشکیل می‌دهد.

وضعیت اقتصادی ایران در مقایسه با ماه‌های نخست ریاست‌جمهوری ترامپ به مراتب شکننده‌تر است. در آن زمان مقامات جمهوری اسلامی پیشنهادهای مکرر دولت دونالد ترامپ برای مذاکره را رد می‌کردند و همچنان به «معجزه برجام» امیدوار بودند.
اما با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، فشار اقتصادی علیه ایران افزایش یافت و اروپا، چین و روسیه باوجود باقی‌ماندن در برجام، عملا روابط اقتصادی با ایران را محدود یا متوقف کردند.

هرچند در یک سال گذشته موضع تهران از «سم مضاعف» خواندن مذاکره با ترامپ به بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره، تغییر کرد، همچنان به شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳ آبان‌ماه امیدوار است.

جو بایدن، رقیب دمکرات او وعده داده که در صورت پیروزی، به برجام بازمی‌گردد، البته در صورتی که تهران به همه تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کند.

با این حال دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در موارد دیگری مانند ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و تحریم‌های تسلیحاتی موضعی مشترک دارند و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی از حمایت دوحزبی در کنگره آمریکا برخوردار است.

همزمان «توافق ابراهیم» با ایفای نقش سازنده دولت دونالد ترامپ بین اسرائیل و امارات متحده عربی شکل گرفته است. از نگاه بسیاری از ناظران بین‌المللی تهدید‌های جمهوری اسلامی یکی از عوامل موثر در روند عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی به‌شمار می‌رود.

از سوی دیگر دونالد ترامپ در حال عمل کردن به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی خود در مورد بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از جنگ‌های بی‌پایان خاورمیانه است و تعداد نیروها را در عراق، افغانستان و سوریه کاهش می‌دهد.

دونالد ترامپ روز پنجشنبه با اشاره به دستاوردهای اخیر خود در خاورمیانه از چشم‌انداز صلح با حضور کشورهایی شامل عربستان سعودی سخن گفت.

در صورت پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات پیش رو، علاوه بر شرایط اقتصادی داخل ایران، تحولات منطقه‌ای از جمله «توافق ابراهیم»، در گام نهادن مقامات جمهوری اسلامی در مسیر تعامل با دولت او نقش خواهند داشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.