رفتن به محتوای اصلی

رفتار پراودایی کیهانی سایت اخبار روز
11.09.2020 - 12:40

آقای اخبار روز،

این برای چندمین بار است و احتمالا برای شما یک شیوه دائمی است که شما مطالبی را منتشر میکنید که حاضر به نشر پاسخ آنها نیستید. در گذشته نیز، شما بارهای بار، نوشته های سرتاپا اهانت و تهمت رفقای چپ خودتان را منتشر کرده اید، بدون اینکه حاضر به نشر منطقی ترین پاسخها به آن اهانتنامه ها باشید.  همینطور "پاسخ به مطالبی" را هم منتشر میکنید بدون اینکه مخاطبان شما در سایت شما آن مطالب اصلی را دیده باشند. با این حساب، مخاطبین سایت شما، درست مثل مخاطبین روزنامه پراودا در دوره اقتدار پرولتاریایی در شوروی سابق و کیهان شریعتمداری تهران در روزگار حاضر، بایستی با مدد از قوه تخیل خود، حدس بزنند که وقتی در سایت اخبار روز، مطلبی از آقای بهزاد کریمی در نقد نظرات کسانی دیگری میخوانند، آن کسان دیگر چه نوشته اند و در یک دور بعد بازهم با استعانت از توان تخیل خود باز حدس بزنند که منتقدین آقای بهزاد کریمی، کدام استدلال و منطق در قبال نظرات ایشان خواهند داشت! یعنی مخاطب سایت اخبار روز نمیتواند مطلب "الف" در سایت اخبار روز  را بخواند اما میتواند مطلب "ب" از بهزاد کریمی در این سایت را بخواند و در یک دور دیگر، بازهم آن مخاطب سایت شما، نمیتواند از  پاسخ "ج" به سخنان بهزاد کریمی در سایت شما خبردار شود. این همان کاری است که در داخل کشور، قربانیان هجمه های کیهان شریعتمداری با آن مواجهند. اما آنها هم برخلاف قربانیان هجمه های پراودایی رژیم کمونیستی شوروی سابق، امکان نشر نظرات خود در رسانه های آزاد را دارند اما وقتی کیهان شریعتمداری در این باره وارد عملیات میشود، تنها پاسخ رانتخواران کیهان یا همان مطلب "ب" است که امکان نشر در آن رسانه را دارد و خواننده برای دسترسی به مطلب "الف" و "ج" یا باید دست به حدس و گمان بزند و یا به رسانه های آزاد مراجعه کند.

بدیهی است که بخاطر نبود انحصار رسانه ای در اختیار شما و کیهان شریعتمداری، (برخلاف پراودای ایام خوش کمونیستی)  آن "کسان دیگر" میتوانند مطالب خود را در فضای باز رسانه ای بیرون از کنترل شما منتشر کنند و این رفتار شما و کیهان شریعتمداری در "تکیه بر جای بزرگانی" مثل پراودا، بدون داشتن آن "اسباب بزرگی" لازم پراودایی یعنی انحصار و سیستم امنیتی، چندان کارآمد نیست. و این کار شما تنها یک اعتراف به نیازمندی تان به "حمایت" اینچنینی از افکارتان است. اما در ساختن این منظره که نویسندگان مطالب دلخواه شما نیازمنده این چتر حمایتی شما هستند و خوانندگان تان نیز به نوبه خود نیاز به کمک ممیزی سایت شما در تشخیص حق از باطل دارند، موفق هستید.

صرفنظر از تعلقات ایدئولوژی شما، این امر در سال 2020 بیش از حد حتی با متر و معیار رسانه های ایدئولوژیک غیردولتی، نه درست است و نه جواب دلخواه شما را خواهد داد. معنی این رفتار شما تأیید وجود ضعف در سیستم فکری تان است که آنرا نیازمند چنین حمایتهای رانتی میدانید. آیا در این باره از آقای بهزاد کریمی سوآل کرده اید؟ بنظر من این اهانت به ایشان است که خود را نیازمند به حمایت رانتی یک رسانه ایدئولوژیک چپ بدانند. احتمالا تصور ایشان میتواند این باشد که توانایی ورود به بحث بدون یک سپر حمایتی رانتی رسانه ای را هم دارند. 

آیا این شیوه رسانه داری نیست که رسانه های چپ را لایق این قضاوت آقای محمدرضا نیکفر کرده است؟ قضاوت آقای نیکفر در مورد رسانه های چپ ایرانی، به ما کمک میکند که یک رابطه علت و معلولی با رفتار سانه ای شما و نتیجه کارتان، پیدا کنیم. سطوری از قضاوت آقای نیکفر در مورد رسانه های چپ، چنین است:

"در ایران چپ در عرصه رسانه ضعیف و منزوی شده است. نشریات چپ کم‌خواننده‌اند، انشانویسی‌های ملال‌آورند، شعارهای تکراری می‌دهند. حتی خود اعضای گروه‌ها به آنها اعتنایی ندارند و از دریچه چشم رسانه‌های دیگر به ایران و جهان می‌نگرند. فعالیت چپ محدود شده است به انتشار اعلامیه‌هایی برای اعلام وجود. اتفاقی می‌افتد و پس از چندی کسی یا کمیته‌ای به فکرش می‌رسد که اعلامیه‌ای بنویسد و موضع بگیرد. متنی می‌نویسند که حتی نویسندگانش آن را درست نمی‌خوانند تا غلط‌های املایی و انشایی‌اش را بگیرند."

 

پرسش از آقای بهزاد کریمی:

بهزاد کریمی گرامی: سایت اخبار روز، مطلبی از شما در نقد بیانیه 23 ژوئن 2020 فعالین مدنی آذربایجان، منتشر کرده است. با این وجود، نه اصل آن بیانیه را منتشر کرده است و نه اینک حاضر به انتشار پاسخ به نقد شما است. شما میتوانید و حق دارید که با واگذاشتن صلاحیت به  خسروان در اداره مملکت خویش، از شانس دادن پاسخ به این پرسش، صرفنظر کنید. اما این شانس را هم دارید که نشان دهید، چپ ایران بعداز یک قرن شکست و فاجعه در کدام مرحله بلوغ سیاسی است. در دنیایی که هر نفر دسترسی به رسانه دارد و رژیم کره شمالی هم از نعمت انحصار رسانه ای بر گردش نظرات و افکار عمومی محروم است، شما وارد یک بحثی در رسانه ای میشوید که نه نظر مورد نقد شما در آن رسانه منتشر شده است و نه پاسخ به نقد شما در آن رسانه منتشر میشود! آیا شما به این تمهیدات حمایتی نیاز دارید؟ نظرتان در مورد سخنان محمدرضا نیکفر در مورد وضعیت رسانه های چپ (منقول در فوق) و ربط آن به این رفتار رسانه ای سایت اخبار روز چیست؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

علی رضا اردبیلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.