رفتن به محتوای اصلی

پیش‌بینی تکان‌دهنده از فردای انتخابات آمریکا
اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد چه خواهد شد؟
11.09.2020 - 17:37
دونالد ترامپ در مصاحبه اخیر خود با شبکه فاکس نیوز از اعلام پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت هر شرایطی خودداری کرد. او در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او خواسته بود بگوید نتیجه را حتی اگر پیروزی بایدن باشد قبول میکند گفته باید ببینیم چه می‌شود. گمانه‌زنی‌ها نشان میدهد ترامپ به این راحتی کاخ سفید را ترک نخواهد کرد. این گزارش را بخوانید بدانید روز بعد از انتخابات، آمریکا با چه شرایطی روبروست.

رویداد۲۴ - دونالد ترامپ از چندین ماه قبل از انتخابات از احتمال رد نتیجه «آرای پُستی» مردم که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور در حوزه‌های اخذ رای را ندارند، حرف زده است. در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده سوال این است که اگر ترامپ در صورت شکست در انتخابات مسند ریاست جمهوری را ترک نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این سوالی است که دیوید بروکز ستون‌نویس نیویورک تایمز به آن پاسخ داده است.

بروکز در یادداشتی اتفاقات بعد از انتخابات را پیش‌بینی کرده و نوشته بعد از ظهر سوم نوامبر آمریکایی‌ها با استرس روبروی صفحه‌های تلویزیون و کامپیوتر‌های خود منتظر نتیجه انتخاباتند. در ساعات اولیه دونالد ترامپ به نظر می‌رسیده که شب خوبی را سپری کرده است. شمارش آرای صندوق‌های حوزه‌های اخذ رای در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان خبر از پیروزی ترامپ می‌دادند.این ایالت‌ها اصلا پروسه رای گیری پستی را تا روز انتخابات از سر نگرفتند و با این نتایج اولیه ترامپ به سرعت پیروزی خود را اعلام میکند. رسانه‌ها از این اقدام غیر معقول و نابالغ ترامپ ابراز نارضایتی می‌کنند، اما ترامپ به وجد آمده است.

دموکرات‌ها می‌دانند که ۴۰ درصد آرا به صورت پستی اخذ شده و شمارش آن هنوز باقیمانده و این رای دهندگان احتمالا به بایدن رای خواهند داد، اما نمی‌توانند احساساتشان را آن شب کنترل کنند و دلشوره می‌گیرند. همین که شمارش آرای پستی بیشتر می‌شود ترامپ خشمگین‌تر می‌شود، اما وضعیت هنوز نامشخص است. ترامپ در تگنا قرار گرفته و از تقلب حرف می‌زند.

 

طی چند هفته آتی پرونده‌های حقوقی و قضایی همه جا باز می‌شود. مشابه این اتفاق در سال ۲۰۰۰ در فلوریدا رخ داد، اما آشوب آن سال فقط در چند ایالت محدود ماند. آرا به خاطر مشکلاتی نظیر ناخوانا بودن امضا‌ها باطل می‌شوند. ترامپ میگوید به دموکرات‌ها اجازه نمی‌دهد که انتخابات را از او بدزدند و خود را رییس جمهور منتخب معرفی می‌کند. این اتفاق خشم عمومی را در پی دارد، اما زمانی که کاخ سفید پشت اوست چه کسی می‌تواند او را متوقف کند؟ نوع خاصی از جمهوری خواهان برای تقویت دیدگاه ترامپ در مورد حوادث به خیابان‌ها می‌ریزند.

به گزارش رویداد۲۴ بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط لری بارتلز در دانشگاه وندربیلت، ۵۰ درصد جمهوری خواهان و مستقلانی که به جمهوری خواهان گرایش دارند بر این باورند که سنت‌های آمریکایی در مورد روش زندگی به سرعت درحال نابودی است و برای نجات آن باید از زور استفاده کرد. آن‌ها بر این باورند که زمان آن فرارسیده که آمریکایی‌های وطن‌پرست قانون را در دستان خودشان بگیرند.

جریان دموکرات نیز به خیابان می‌ریزد. در میان آن‌ها کسانی که می‌خواهند الیگارشی، مردسالاری و نظام نئولیبرال نژادپرست هم از بین برود به خیابان‌ها می‌آیند. در میان این بحران‌ها گروهی از مردم هشیار که می‌توانند تحولات آمریکا را از بیرون لنز دو حزب آمریکا تحلیل کنند مجبور به سازماندهی می‌شوند.

آن‌ها می‌فهمند که مانند دیگر تراژدی‌های امریکایی، در این یکی هم مساله اصلی مربوط به نژاد است. این مساله مربوط به گذار از آمریکای تحت سلطه سفیدپوستان به سمت آمریکای متنوع است و برخی افراد برای جلوگیری از این گذار به هر کاری دست می‌زنند.

مارتین لوتر کینگ یک زمان گفته بود گناه چنان در روح آدمی عمیق می‌شود که کلمات شیرین برای دست کشیدن افراد از استفاده ناعادلانه از قدرت کافی نیست. اما مبارزان واقع‌گرای راستینی که دنباله‌روی کینگ هستند نیز می‌دانند که آنچه جامعه آمریکا را از آشوب حفظ کرده، قانون اساسی این کشور در کنار همه هنجار‌ها و ارزش‌هایی است که طی چندین قرن ایجاد شده‌اند.

اگر ترامپ ادعای پیروزی در انتخابات داشته باشد (د ر حالی که حق آن را ندارد) چند تظاهرات خیابانی برای پاسخ به اقدام او کافی نیست. باید یک کمپین مدنی مداوم مانند آنچه در اعتراضات هنگ کنگ و بلاروس شکل گرفته ایجاد شود و خواست جمعی برای حفظ دموکراسی در برابر کسانی که می‌خواهند آن را متوقف کنند، مطرح شود.

در چنین وضعیتی باید دست به دو اقدام مدنی زد: اولی وطن‌پرستی مشتاقانه. کشور تنها در صورتی از این بحران‌ها جان سالم بدر می‌برد که مردم به وطنشان عشق بورزند. دومین اقدام تلاش برای خفظ قانون اساسی است. به این ترتیب است که جنبش‌های بعد از انتخابات میتواند به اوج اخلاقی مد نظر برسد و ذهن ملت را به خود معطوف کند.

فرآیند بسیج مردم برای رسیدن به نتیجه دقیق انتخابات، قبل از اینکه دیر شود، باید مبارزه‌ای برای حفظ ساختار مدنی آمریکا در برابر دشمنان باشد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.