رفتن به محتوای اصلی

اتحادیه اروپا، آلمان و فرانسه اعدام نوید افکاری را محکوم کردند
14.09.2020 - 12:07

هانس-اودو موتسِل سفیر آلمان در تهران هم روز یکشنبه ۱۳ سپتامبر در توییتی اعدام نوید افکاری، ورزشکار ایرانی را "تکان‌دهنده" توصیف کرد و اعلام کرد که "در غم خانواده، دوستان و جامعه جهانی ورزش برای اعدام نوید افکاری "شریک هستند."

سفیر آلمان در تهران به واکنش بربل کوفلر، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان، نماینده امور حقوق بشر دولت آلمان اشاره کرد و نوشت که دولت آلمان عمیقا از اعدام نوید افکاری "متحیر" شده است.

در بیانیه خانم کوفلر آمده: "پذیرفتنی نیست که برای خاموش کردن صداهای مخالف، قوانین اساسی حقوقی نادیده گرفته شوند. دو برادر نوید هنوز در زندان هستند و اکنون به همبستگی ما نیاز دارند!"

خانم کوفلر و دولت آلمان پیش از اعدام نوید افکاری از دولت ایران خواسته بودند که اعدام نوید افکاری را معلق کنند و به امکان دادرسی منصفانه را برای او و برادرانش فراهم کنند.

او در بیانیه ۲۰ شهریور، ۱۰ سپتامبر نوشته بود که از خواندن پرونده نوید افکاری و دو برادرش "شوکه شده است" و افزود: "وضعیت حقوق بشر در ایران روز به روز در حال بدتر شدن است و این کشور دائماً از تعهدات بین‌المللی پذیرفته‌شده‌اش عقب‌تر می‌افتد."

 

وزارت خارجه فرانسه هم دیروز، ۱۳ سپتامبر در بیانیه‌ای اعدام نوید افکاری را محکوم‌ کرده و اعلام کرده بود که با حکم اعدام در هرجا و در هر شرایطی مخالف است.

در بیانیه فرانسه آمده که این کشور "برای لغو جهانی این مجازات ناعادلانه، غیرانسانی و ناکارآمد" متعهده است و از تمام حکومت‌هایی که همچنان حکم اعدام را اجرا می‌کنند خواسته تا لغو همیشگی حکم اعدام، اجرای چنین احکامی را تعلیق کنند.

در مقابل، علی باقری، معاون امور بین الملل قوه قضائیه ایران نسبت به آنچه که مداخله در امور داخلی برخی سفارتخانه‌های اروپایی در تهران خواند، اعتراض کرد.

خبرگزاری میزان روز دوشنبه ۲۴ شهریور ماه گزارش داد که آقای باقری در جلسه شورای عالی قوه قضاییه ایران از سفارتخانه های خارجی خواسته"ادب دیپلماتیک" را رعایت کنند و افزود: "فشار‌های خارجی نه تیغ تیز عدالت قوه قضاییه را کند می‌کند؛ نه چتر گسترده رحمت و رافت اسلامی را کوچک خواهد کرد."

یو اف سی نوشت به یاد نوید افکاری

 

حساب کاربری یواف‌سی یا سازمان مبارزات قهرمانی با بیش از هفت میلیون دنبال کننده، در میان برگزاری مسابقاتش عکس او را منتشر کرد و تاریخ میلادی تولد و مرگش را نوشت: به یاد نوید افکاری ۲۰۲۰-۱۹۹۳

پرونده‌ای پر از ابهامات

مقامات قضایی ایران شنبه ۱۲ سپتامبر، ۲۲ شهریور اعلام کردند که نوید افکاری سنگری در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شده است.

جسد او ساعت ده شب و در میان "تدابیر شدید امنیتی" در روستای سنگر از توابع همایجان شهرستان سپیدان استان فارس به خاک سپرده شد.

پیشتر یک شاهد نزدیک به خانواده نوید افکاری به بی‌بی‌سی فارسی گفته که آنها هنگام تحویل جسد فقط توانسته‌اند صورت او را ببینید. به گفته این شاهد، "بینی نوید افکاری شکسته بوده است."

ابهاماتی در روند اجرای حکم اعدام وجود دارد از جمله خانواده نوید افکاری می‌گویند که شب قبل از اجرای حکم اعدام با او صحبت کردند و او از اجرای حکم اعدام خبر نداشته است.

به گفته وکیل خانواده افکاری، خانواده هم از اجرای حکم خبر نداشتند و چنان "با عجله" در ماه "حرام محرم" اعدام شد که از حق آخرین خداحافظی هم محروم ماند.

مهدی محمودیان که با خانواده آقای افکاری در ارتباط است می‌گوید که در تهران با برادر نوید افکاری و گروهی در حال عزیمت به شیراز برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول بودند که به طور ناگهانی از اجرای حکم اعدام مطلع می‌شوند.

تصویری از مقابل خانه نوید افکاری در شیراز

 

تصویری از مقابل خانه نوید افکاری در شیراز که نشان می‌دهد دوبنده کشتی او را هم کنار عکسش آویزان کرده‌اند

خط
 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.