رفتن به محتوای اصلی

'فکر انتقام سلیمانی' و پاسخی هزار برابر شدیدتر" ترامپ!
تهران به دنبال سوء‌قصد به سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است
15.09.2020 - 08:24

به نظر می‌رسد توییت دوشنبه شب، ۱۴ سپتامبر، رئیس جمهوری آمریکا واکنشی به گزارش نشریه پولتیکو باشد که طی گزارشی اختصاصی مدعی شده بود ایران به دنبال هدف قرار دادن سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی بوده است.

گزارشی که دولت آفریقای جنوبی هم روز دوشنبه به ان واکنش نشان داد و این گزارش‌ها را بررسی خواهد کرد.

تا پیش از توییت آقای ترامپ، دولت آمریکا به این گزارش واکنشی نشان نداده بود.

نشریه پولیتیکو به نقل از یک مقام آمریکایی در گزارشی گفته بود که ایران در فکر ترور لانا مارکس سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است. براساس این گزارش حکومت ایران به دنبال راهی برای تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران است که اوایل زمستان پارسال در بغداد هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت.

آقای ترامپ در دو توییت پشت هم نوشته: "بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، ایران ممکن است در حال طرح ریزی برای یک قتل هدفمند و یا حمله به آمریکا باشد تا انتقام کشتن [قاسم] سلیمانی فرمانده تروریست را بگیرد، کسی که در حال تدارک حملات آتی بود تا نیروهای آمریکایی را به قتل برساند و مرگ و رنجی که طی سالها به بار آورده بود. هر گونه حمله، به هر نوعی علیه ایالات متحده با حمله‌ای هزار برابر قوی تر علیه ایران مواجه خواهد شد."


 

واکنش آفریقای جنوبی به گزارش‌ها از 'برنامه‌ریزی' ایران برای 'سوء‌قصد' به جان سفیر آمریکا

سازمان اطلاعاتی آفریقای جنوبی به گزارش‌ها از وجود برنامه‌ای برای سوء قصد به جان انا مارکس سفیر آمریکا در این کشور واکنش نشان داده است.

این سازمان در بیانیه‌ای گفته از انتشار این گزارش‌ها در فضای عمومی آگاه است و به مردم این کشور و کشورهای دخیل اطمینان داده که در حال رسیدگی به این مسئله است. در این بیانیه اطلاعات بیشتری در این باره نیامده اما تاکید شده : "باید توجه داشت که ماهیت اتهام و تهدید مطرح شده به ما اجازه نمی‌دهد درباره تحقیقات جزئیات بیشتری بدهیم".

سخنگوی وزارت خارجه ایران: پیگیری حقوقی ترور سلیمانی ادامه دارد

در همین حال، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران از ادامه پیگیری حقوقی پرونده قاسم سلیمانی خبر داده است.

او گفته: "جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه خواهد داد.

او همچنین گفته است: "این اقدام تروریستی را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند."

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سوم ژانویه در حالی که به همراه چند نفر دیگر از جمله دو فرمانده ارشد گروه حشد شعبی عراق، در حال ترک فردوگاه بغداد بود، هدف حمله موشکی پهپادهای ارتش آمریکا قرار گرفت و در دم کشته شد.

 

تهران به دنبال سوء‌قصد به سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی است

Missing media item.

 

نشریه پولتیکو به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و مقامات نزدیک به دولت مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران همچنان در تلاش برای گرفتن انتقام قاسم سلیمانی است.

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ۱۳ دی‌ماه سال گذشته در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در حال خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. سپاه پس از آن حمله‌های موشکی از پیش هماهنگ شده علیه یک پایگاه نظامی در عراق انجام داد که تلفات جانی بر جای نگذاشت. علی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی پس از مرگ سلیمانی، از «انتقام سخت» سخن گفته بود.

اکنون پولتیکو به نقل از منابع ناشناس مدعی شده که تهران همچنان به دنبال راه‌هایی برای انتقام‌گیری است. در همین زمان برخی مقامات آمریکایی به تهدید‌هایی علیه لانا مارکس اشاره کردند که سفیر ایالات‌متحده در آفریقای جنوبی است. به گفته آنها این تهدید‌ها از بهار امسال آغاز شده و در هفته‌های اخیر مشخص‌تر شده است. این گزارش حاکی از آن است که سفارت جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی در این طرح ترور دست داشته است.

به گفته منابع مطلع پولتیکو، ترور مارکز یکی از هدف‌ها است. او که ۶۶ سال دارد در اکتبر گذشته به عنوان سفیر آمریکا سوگند یاد کرد. او که در آفریقای جنوبی متولد شده و به برخی زبان‌های محلی آفریقایی تسلط دارد، به مدت دو دهه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را از نزدیک می‌شناخت.

پولتیکو در ادامه به شبکه فعالیت‌های محرمانه جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی اشاره کرده و می‌گوید شاید او در مقایسه با دیگر سفرای آمریکا در کشورهای اروپایی، هدف آسان‌تری برای جمهوری اسلامی به نظر رسیده باشد.  مقامات رسمی آمریکا، آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران هنوز نسبت به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

به گزارش این نشریه، ایران و آفریقای جنوبی در زمینه‌های مختلفی همکاری می‌کنند. یکی از این زمینه‌ها ذخایر اورانیوم آفریقای جنوبی است که در برنامه‌های هسته‌ای ایران کاربرد دارد. همچنین برخی توافقنامه‌های امنیتی بین ایران و آفریقای جنوبی امضاء شده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی در ترور مخالفان در خارج از کشور دارد.

یک دهه پیش، آمریکا یک ایرانی-آمریکایی را متهم کرد که برای استخدام آدم‌کش‌ها از یک کارتل مواد مخدر با هدف ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا تلاش کرده است.

با این وجود در سال‌های گذشته از هدف قرار دادن مستقیم دیپلمات‌های آمریکایی پرهیز کرده است. برخی ناظران بین‌المللی می‌گویند جمهوری اسلامی با استفاده از گروه‌های نیابتی تحت فرمان خود، نیروهای آمریکایی را در دیگر کشورها هدف می‌گیرد.

مقامات تهران این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.