رفتن به محتوای اصلی

"انتحابات آمریکا و تاثیرات آن بر تحولات ایران : فرید مرجایی"
19.09.2020 - 09:21

فایل صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ 

موضوع جلسه : انتحابات آمریکا و تاثیرات آن بر تحولات ایران
میهمان برنامه : فرید مرجایی ، فعال ملی، نویسنده و محقق
این جلسات معمولا "هر جمعه ساعت ۹ شب به وقت ایران در کانال و گروههای مختلف تلگرامی از جمله گروه " به یاد رفیق رئیس دانا و برای اتحاد عدالتخواهان "برگزار می شوند https://t.me/joinchat/CPd7yFQ5jXJMCPNKlH4IZA

سوالات مطرح شده در جلسه تلگرامی جمعه با آقای فرید مرجایی                

 

  • بادرود وسپاس جناب فرید عزیز، قبل از طرح سئوال ، بخشی از کتاب میراث خوار استعمار دکترمهدی بهار را نقل بمعنی میکنم" رئیس جمهور آمریکا مانند راننده ماشین عظیمی است که آنرا بسمت تامین منافع کارتل ها وتراست های آمریکا هدایت کند، درغیر این صورت در لابلای چرخ ودنده ها آن ماشین خُرد خواهد شد"  اما درمودتاثیر انتخابات آمریکا برتحولات ایران ، که دچار ابربحرانها درتمام عرصه هاست ،ودرشرایط ضعیف تری نسبت به دور قبلی قراردارد :
  • ۱-آیا با پیروزی ترامپ که تقریباََتمام گزینه های تنبیهی وتحریمی را علیه رژیم ایران بکار برده ، جز گزینه نظامی چه بطور مستقیم ویا توسط عوامل منطقه ای خود، چه حربه دیگری را میتواند بکار گیرد ؟ آیا نطام حاکم باتوجه به شرایط فلاکتبارش ممکن است به خواسته اصلی ترامپ (انعقاد قراردادبهتری ازبرجام) تن به مذاکره بدهد؟
  • ۲-درصورت شکست ترامپ آیا جوبایدن حاضر است بدون کسب امتیازات بسیار بیشتر ی اززمان اوباما ، دوباره با ورود به برجام  موافقت نموده وبه بخشی از خواسته های رژیم حاکم تن بدهد ؟با توجه به آنچه در کتاب دکتر بهارنقل شد.
  • آیا ملی مذهبیها با اصالت دادن به کلید واژه ی ملی گرایانه و موضوع مذهب با توجه به اینکه باورمند به این میباشند که این دو ساخت و دو رکن برای دیدگاه درست داشتن میباید با توجه به باور پلورالیسم دینی بر این باور نباشند که دو مولفه ی ملی گرایی و دین گرایی تنها شاهص داشتن موضع درست حتی در خود آمریکا میباشد بهمین جهت در تبین انتخابات آمریکا از این حیث که جریانهایی هستند که مبتنی بر دین چه در گفتمان یهودی و چه در گفتمان مسیحی  میتواند معیلر تشخیصی ملی مذهبیهای داخل ایران برای فهم مسئله ای کلان همچون انتخابات آمریکا گردد. این سوال آخر را از آنجهت مطرح کردم چون مهمان محترم در پژوهشهای خود گاه از مضامین متعارف شده در بین ایران آمریکا همچون محور شرارت و شیطان بر این باور بوده اند که این مضامین دینی رهیافتی واقع نگرانه در بین دو نظام سیاسی ایران و آمریکا  میباشد . بخصوص که در مسئله ی صلح اسرائیل و کشورهای عربی این نگاه موعود گرایانه و آخرالزمانی در گفتمان یهودی و مسبحی نیز گاه شنیده میشود. آیا سوسیالیست های خدا پرست واقع گراتر از ملی مذهبیها نیستند
  • در شرایط فعلی نیروهایی که بتواند مقابل نظام سرمایه داری صف آرایی کند چه نیروهایی در سطح جهان هستند که جلو درنده خویی اش را بگیرد
  • اگر ممکن است درباره اثر انتخابات آمریکا بر روند توسعه در ایران هم توضیح دهند. آیا ماندن ترامپ در قدرت، میتواند روند توسعه در ایران را کندتر از حال حاضر کند؟ آیا پیروزی  بایدن خواهد توانست به رشد و توسعه ایران شتاب دهد؟
  • شما مواضع چپ در امریکا را تا چه اندازه در سیاست های  هریک از دو حزب مستقر در کاخ سفید چگونه ارزیابی می کنید ؟
  • از نظر ترامپ ایران و وچین و روسیه قصد دخالت در انتخابات آمریکا را دارند.دو سوال.سوال اول: آیا لابی ایران آن قدر قدرت دارد که بتواند در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر بگذارد؟ سوال دوم: آیا کلید مشکلات ایران در داخل کشور است یا در انتخاب جو بایدن و یا ترامپ؟
  • این که می گویند در انتخاب ترامپ در دوره ی قبلی ریاست جمهوری ،پوتین نقش موثری داشته، تا چه حد منطقی است؟ اگر چنین ادعایی بتواند درست باشد، چه توجیهی برای این کار وجود دارد؟
  • با عرض پوزش به نظرم جواب ایشان کامل نیست. اینطور تبلیغ می شد که گویا برای روی کار آمدن ترامپ، روسیه (پوتین) نقش داشته است. مهمان برنامه دخالت کشورها در امور یکدیگر را دور از ذهن نمی دانند. معنی اش این است که می تواند چنین دخالتی واقعی باشد منتها دموکرات ها در باره ی آن غلو کرده اند.اگر اینطور است، ایشان بهتر  است زحمتی بکشند و بفرمایند اساسا پوتین از روی کار آمدن ترامپ چه طرفی می بسته؟
  • جناب فرید مرجایی فرمودید. چپ ارتدکس و اکونومیست باید دست بردارد ، نفهمیدم از چی باید دست بردارد؟ مشخص بفرمائید.
  • آیا انتخاب خانم  کاملا هریس برای معاونت جو بایدن از نظر شما ، با فشار نئوکانها صورت گرفت ؟
  • با توجه به اینکه هیلاری کلینگتون با توجه به گفته های شما با برجام موافق نبود و جان کری برجام را پیش برد و با توجه به اینکه معاون بایدن که از تیم هیلاری است، با برجام مخالف نخواهد بود؟ بخصوص اینکه با توجه به سن و سلامت بایدن، معاون او را در واقع رییس جمهور آمریکا می دانند.
  • آقای مرجایی گرامیی، شما تضاد آمریکا و هم پیمانانش با جمهوری اسلامی را تا چه حد سازش ناپذیر میدانید. آیا به نظر شما رژیم جمهوری اسلامی بدون تغییرات ساختاری عمیق و تحولات مثبت سیاسی (داخلی و خارجی) امکان سازش با آمریکا را خواهد داشت. چنین سازشی چه تاثیری در روند تحولات اجتماعی ایران خواهد گذاشت؟
  • نقش  اپوزسیون ایرانی در تاثیر گذاری به روی شهروندان ایرانی مقیم آمریکا  و انر منتخب آنان را. تا چه حد موثر و آگاهانه میدانید؟
  • شما خطر جنگ بین   ایران و آمریکا در یکی دو ماه آینده  را چقدر واقعی می بینید ؟ با توجه به اینکه ترامپ تهدید کرد که اگر حرکت نامناسبی از طرف ایران سر بزند هزار برابر جواب خواهند داد، و اینکه ترامپ برای در قدرت ماندن ممکن است از هر امکانی استفاده کند
  • از کلینتون تا اوباما همه رییس جمهورهای آمریکا حداقل یک جنگ با دخالت ناتو در کارنامه خود دارند. و ترامپ در دوره اول نداشت و ظاهرا یکی از مخالفتهای اصلی دمکراتها با او مخالفت او با بودجه های ناتو برای جنگهای جدید است.
  • بنظر شما ترامپ در دور دوم و یا بایدن در صورت پیروزی بالاخره ماموریتی جنگی برای ناتو خواهند داشت؟ اگر بله آیا ایران محل ماموریت بعدی ناتو خواهد بود؟
  • آیا قتل نوید افکاری و در کل اعدام‌ها در ایران  صرف نظر از اینکه بایدن یا ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشند نقشی در سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت؟
  • اینکه تصمیم گیرنده اصلی در آمریکا federal reserve bank  ( بانک مرکزی آمریکا )  است  از نظر شما چقدر حقیقت دارد ؟
  • درود،  وقت بخیر-  ترامپ یا بایدن چه فرقی داره برای مردم ایران حکومتها باج خودشون رو میگیرن ترامپ که یه معامله گر هستش قاعدتا انتخاب جمهوری اسلامی هرچند تو تبلیغات نشون میدن بایدن انتخابشونه درظاهر
  • بادرود بنظر شما پیروزی ویا شکست  هریک از کاندیدا هاچه تاثیر مثبت یامنفی درتحولات ایران خواهد داشت؟ ومنظور از تحولات چیست؟ ودر چه زمینه ای متصورست صورت گیرد؟
  • دکتر ، جانشین سندرز  کیست ؟ امکان داره سندرز یا جانشین سندرز در تاریخ یک بار برابر دموکرات ها یا جمهوریخواهان پیروز شوند (غفاری)
  • بادرود.به نظر شما اگرترامپ درانتخابات پیروزشودآیاممکنه به برجام برگرددچنان که چندروز پیش پیامی باین مضموم درتبلیغات رسانه ای آمریکا شنیده شد

-----

 اصلاحیه: آقای مرجایی در صحبت خود در جایی اشتباها " گفتند که جو بایدن معاون ترامپ بوده و بعد در نوشته خود آنرا اصلاح کرده و نوشتند که جو بایدن معاون اوباما بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.