رفتن به محتوای اصلی

حسن روحانی: رئیس جمهور بعدی آمریکا تسلیم خواهد شد
22.09.2020 - 21:14

ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، روز ۲۵ شهریور بر امکان توافق با ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد و گفت پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ایران طی "یک هفته یا یک ماه" به میز مذاکرات باز خواهد گشت.

آقای ترامپ همچنین گفت ایران، چین و روسیه منتظر پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند چرا که در صورت این پیروزی "آنها مالک آمریکا خواهند شد."

جو بایدن رقیب آقای ترامپ در انتخابات سوم نوامبر از توافق ۲۰۱۵ با ایران حمایت کرده است. آن توافق در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما زمانی که آقای بایدن معاون رئیس جمهور بود امضا شد.

آقای روحانی در نطق روز سه شنبه در مجمع عمومی همچنین مرگ جورج فلوید به دست پلیس آمریکا را به وضعیت ایران تشبیه کرد.

او گفت: "تصویری که از برخورد پلیس ایالات متحده آمریکا با یک شهروند معترض به سراسر جهان مخابره شد برای ما آشنا و تکراری بود. این پایی که بر گلو نهاده شد به عنوان پای استکبار بر گلوی ملت‌های مستقل را ما به خوبی می‌شناسیم."

او اضافه کرد: "ملت دلاور ایران دهه‌هاست این‌گونه بهای آزادی‌خواهی و رهایی از سلطه و استبداد را پرداخت کرده ولی با ایستادگی، به بالندگی و پیشرفت خود ادامه داده و بر نقش تاریخی و تمدنی خود، به عنوان محور صلح و ثبات، مبارزه با اشغال و افراط و منادی گفت وگو و رواداری پایدار مانده است."

همزمان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نطق سالانه در مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که اروپا مکانیسم ماشه (بازگشت خود به خود تحریم ها بر اساس برجام) که آمریکا می گوید آن را به اجرا گذاشته نخواهد پذیرفت.

او در پیامی ویدئویی از پاریس گفت: "ما فعال شدن این مکانیسم را نخواهیم پذیرفت چون ایالات متحده بعد از ترک توافق (برجام) در موقعیتی نیست که بتواند آن را فعال کند."

ترامپ

 

آقای ترامپ پیشتر در این مجمع سخنرانی کرد که آن هم از راه دور به صورت ویدئویی بود

او اخطار داد که اقدام آمریکا "اتحاد شورای امنیت و اساس تصمیمات آن را تضعیف می کند، و این خطر را به همراه دارد که تنش ها را بیش از پیش در منطقه تشدید کند."

آقای مکرون به سیاست "فشار حداکثری" دولت ترامپ تاخت و گفت که در مهار مداخله ایران در منطقه یا اطمینان از عدم دستیابی آن به سلاح هسته ای ناکام مانده است. حسن روحانی در نطق سه شنبه بار دیگر تاکید کرد ایران به دنبال سلاح اتمی نیست.

دولت ترامپ می گوید درحال بازگرداندن تقریبا همه تحریم هایی است که براساس توافق هسته ای، برجام، با ایران برطرف شده بود. آقای ترامپ در سال ۲۰۱۸ برجام را ترک کرد.

آمریکا می گوید قادر به بازگرداندن این تحریم هاست چون از امضاکنندگان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در تایید برجام است.

با این حال آقای مکرون گفت که چارچوب های تازه ای برای رسیدگی موثر به برنامه اتمی ایران لازم است، و افزود که باید "ظرفیتی برای کامل کردن" توافق ۲۰۱۵ برجام وجود داشته باشد.

او گفت این اطمینان خواهد داد "بتوانیم به فعالیت های بالستیک ایران و همچنین تلاش هایش برای بی ثبات کردن منطقه واکنش نشان دهیم."

اعتراضات ضددولتی

آقای روحانی در سخنرانی خود همچنین اعتراضات ضددولتی در ایران، عراق و لبنان را "آشوب های خیابانی" توصیف کرد.

او در نطق خود در واکنش به تحریم های فزاینده آمریکا بر ایران گفت: "چنین ملتی شایسته تحریم نیست. جواب صلح، جنگ نیست. پاداش مبارزه با افراط‌گری، ترور نیست. پاسخ رای ملت‌ها در ایران، در عراق و در لبنان، تحمیل آشوب‌های خیابانی و حمایت از روندهای غیر دموکراتیک نیست."

ایران، عراق و لبنان در یک سال اخیر شاهد اعتراضات گسترده ضددولتی بوده اند به طوری که معترضان در عراق و لبنان خواستار پایان دخالت ایران در کشورهایشان شده اند.

در اعتراضات آبان ماه در ایران صدها معترض به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند که خونین ترین سرکوب اعتراضات عمومی از زمان انقلاب ۱۳۵۷ بود.

سازمان حقوق بشری عفو بین الملل قبلا مرگ حداقل ۳۰۴ مرد، زن و کودک عمدتا در اثر اصابت گلوله در جریان آن اعتراضات که حدود یک هفته ادامه داشت را تایید کرده است هرچند می گوید آمار کشته ها "احتمالا خیلی بالاتر است."

آقای روحانی در این سخنرانی همچنین گفت: "آزادی سیاسی داخلی برای ما بسیار مهم است و ما به عنوان کهن‌ترین دموکراسی در خاورمیانه، به مردم سالاری خود می‌بالیم و آزادی داخلی را با دخالت خارجی، سودا نخواهیم کرد."

به علاوه او به همه گیری ویروس کرونا اشاره کرد و گفت یادآور این مساله است که انسان در تخریب طبیعت زیاده روی کرد.

او گفت: "این ویروس همه ما را به فروتنی بیشتر در برابر خداوند و حقیقت خلقت می‌خواند و جامعه انسانی‌ را به تقوای مدنی اعم از رعایت اخلاق فردی و اجتماعی و پرهیز از جفا در حق طبیعت و تخریب محیط زیست و دخالت بی‌رویه در خلقت، هدایت می‌کند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.